Математически модел, анализиращ ефективността на служителите в МВР е в основата на невижданата от 20 години оптимизация на структурите на министерството. С това се похвали ведомството на Бойко Рашков след срещата му със синдикалните организации по повод предстоящата реформа в министерството. Поредният ремонт е в подготвителна фаза, а моделът, с който Рашков се похвали е част от подготовката.
Целта на ремонта е МВР да стане по-адекватна структура, но без това да тежи на данъкоплатците, поясни по време на срещата Рашков. Тежестта на сегашната структура, изразена в пари, е 2.060 млрд. лв., като тенденцията напоследък е тя да расте, без значение какво е качеството на предлаганите от служителите услуги.
"Ремонтната бригада" на Рашков се е зарекла да вдигне качеството на услугата "Сигурност" и това ще стане само по един начин – като все повече и повече повече полицаи започнат да действат в близост до гражданите.
Само ще припомним, че такава стратегия "Полиция в близост до обществото" беше широко рекламирана
още по времето на управлението на НДСВ.
Резултатът от осъществяването й обаче беше плачевен. Или поне това показа одит на Сметната палата за изпълнението на стратегията за периода от 30 октомври 2002 г. до 31 декември 2005 година.
Основният извод на одиторите бе, че не са реализирани ефективни мерки за осъществяване на полицейската дейност при съобразяване с потребностите на гражданите, уведомяването им за резултатите от работата и отчитането на оценките им за качеството на предлаганите услуги.
"Предприети са действия за промяна на нагласите на служителите в част от полицейските структури, но резултатите от внедряването на модела не гарантират постигане на определените стратегически цели" се казва в одитния доклад, в който бяха отправени 51 препоръки на МВР със срок на изпълнение до края на 2007 година.
Фактът, че отново се говори за близостта на полицията до обществото, говори красноречиво, че досега двете страни не са си били особено близки. Експертите на Рашков обаче се кълнат, че това ще се случи сега, защото натоварването на служителите на МВР ще бъде оптимизирано с оглед
реалните демографските тенденции и криминогенните фактори в страната.
Освен това, екипът на министъра се ангажира с дългосрочно и справедливо управление на човешките ресурси. И най-вече – с правилното преразпределяне на незаетите щатове в областните дирекции.
Усъвършенстването на структурата на МВР чрез оптимизацията на кадрите е едната част от предвижданата реформа. В тази посока се предвижда да бъдат увеличени ресурсите на десетте най-натоварени областни дирекции (според математическия модел) – Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Кърджали, Пазарджик, Пловдив, Русе, Сливен и Хасково.
Освен това дирекциите ще бъдат разпределени в четири категории, като само Столичната ще остане извън категоризацията заради спецификата й:
първа – Бургас, Варна и Пловдив;
втора – Благоевград, Велико Търново, Пазарджик, Плевен, София област, Стара Загора и Хасково;
трета – Враца, Добрич, Ловеч, Монтана, Кърджали, Кюстендил, Перник, Русе, Сливен, Шумен и Ямбол;
четвърта – Видин, Габрово, Разград, Силистра, Смолян и Търговище.
Районните управления също ще бъдат сериозно "размърдани" – 13 от тях ще бъдат преобразувани в участъци, а 12 участъка към различни управления ще бъдат закрити. По този начин ще бъде намален броя на ръководния състав и служителите в оперативните дежурни части на районните управления, като освободените щатове ще бъдат пренасочени към "Охранителна полиция", т.е. за увеличаване броя на патрулиращите служители.
Моделът е установил, че в областните дирекции
средната численост на администрацията е 10%,
което е под критичния минимум за изпълнение на възложените задачи. Въпреки това, някои неефективни длъжности ще бъдат преобразувани от "ръководни" – по Закона за държавния служител (ЗДС), в "изпълнителски" – по Закона за МВР (ЗМВР) и ще бъдат "натоварени" с полицейски правомощия.
Крайният резултат от прилагането на модела е 34 ръководни длъжности да бъдат трансформирани в изпълнителски и с полицейски правомощия,а други 27 длъжности да бъдат преобразувани от ръководни по ЗДС в изпълнителски по ЗМВР. Благодарение на тази мярка, разходите за работни заплати ще паднат най-малко с 400 000 лв. годишно.
Втората основна структурна промяна е
изваждане на пожарната и телефон 112 от МВР.
"Стабилизира се идеята противопожарната служба да стане самостоятелна държавна агенция към Министерския съвет. Искаме тази служба така да бъде окомплектована кадрово и технически, че тя напълно да отговори на очакванията на нашето общество", обяви вътрешният министър Бойко Рашков.
Реформата ще доведе до това, че около 8500 сегашни служители на МВР ще излязат от системата. Въпросът е доколко те са съгласни и при какви условия ще останат на работа в бъдещата агенция.
Създаването на Държавна агенция "Гражданска защита на населението", състояща се от сегашната Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" и главна дирекция "Национална система за спешни повиквания" с единен европейски номер 112", под егидата на Министерския съвет ще е доста скъпо начинание и със сигурност ще доведе до появата на друга мегаструктура, със съответните областни звена.
"БАНКЕРЪ" вече прогнозира, че цялата процедура по изваждането допълнително ще се оскъпи от наложителното преместване и на Националната система за ранно предупреждение и оповестяване при бедствия (НСРПОБ), която би трябвало да върви в пакет с "Пожарната безопасност" и "Гражданска защита".
Изваждането й от МВР обаче със сигурност ще се сблъска с много и все сложни проблеми, един от които е
под чие разпореждане ще остане тази системата.
В момента за нея се грижи Дирекция "Комуникационни и информационни системи" – МВР. "Тръгне" ли си обаче системата от МВР, с нея ще трябва да напуснат и обгрижващата я дирекция, заедно с всичките съпътстващи процедури, инфраструктура и технически компоненти.
Ето защо е важно какво ще отговорят синдикатите на замислената реформа. Непосредствено преди срещата, синдикатите обявиха, че подновяват националните протести с основно искане за увеличение на заплатите. А след срещата министър Рашков обяви, че те могат да правят предложения в двуседмичен срок, след което мандалото хлопва.
Оттук нататък вариантите са два.
Според първия сценарий, синдикатите "изтъргуват" реформата срещу исканото от тях 25-процентно увеличение на заплатите в системата и всичко продължава мирно и тихо.
Според втория сценарий, пожарникарите отказват да напуснат системата на МВР, протестите се ожесточават, а правителството започва да се пече на още един бавен огън.