Най-новите ни изтребители МиГ -29 са на повече от 30 години и има проблеми с удължаване на експлоатационните им възможности заради войната в Украйна.
През последните години охраната на въздушното ни пространство се осигуряваше от изтребители МиГ-29, управлявани от български пилоти, както и от изтребители Ф-16, „Юрофайтър, Ф-35, пилотирани от представители на съюзниците ни в Организацията на Северноатлантическия договор.
Това винаги е ставало по силата на ангажиментите ни, разписани в Конституцията, подчертават многократно от Министерството на отбраната.
През 2023 година за последно изтребителите МиГ-29 ще бъдат използвани за охрана на въздушното пространство.
Най-новите ни изтребители МиГ -29 са на повече от 30 години и има проблеми с удължаване на експлоатационните им възможности заради войната в Украйна. Основно те се ремонтираха в Русия, като последното рамково споразумение бе от 2018-а година за срок от 4 години и бе на стойност около 41.5 млн. евро. Пандемията от COVID-19 забави изпълнението на договора и България поиска да й се платят неустойки, като това отчасти бе направено през май 2021 година.
Проблемът е, че все още липсва решение как оттук нататък от Министерството на отбраната ще продължат да изпълняват ангажиментите си.
Трудната ситуация пред ВВС е и заради изместените срокове за доставка на първите осем Ф-16, което се очаква да стане след 1925-а година.
Служебният министър на отбраната Димитър Стоянов увери, цитиран от БНР, че има осигурено поддържане на МиГ-овете с подготвен техен летателен състав до края на 2023-та. Няма обаче яснота кога и как ще бъдат ремонтирани два свалени двигателя от МиГ-29 и други шест, за които текат договаряния с Полша. Търси се и така наречения междинен изтребител, за който се водят преговори с Швеция или Франция.