Търсене
Generic filters

Депутати искат да се разбира за сгрешена винетка в 3-дневен срок

Нови винетки

Парламентарната комисията по регионална политика прие на първо четене пет законопроекта, предложени ота депутати от различни парламентарни групи, за изменения в Закона за пътищата. С тях се въвеждат по-справедливи глоби за пътуване без електронна винетка по републиканската пътна мрежа, както и се предлага решение за справяне с проблема със сгрешените винетки и натрупаните глоби.

Целта на народните представители е да се подготви общ законопроект, който в най-скоро време да бъде разгледан от парламента, като спорните текстове за промени в различните предложения бъдат доуточнени между двете четения.

Поканената да присъства на обсъждането Диана Ковачева, която е омбудсман на България, обяви, че в рамките на година и половина са получени множество жалби от собственици на коли, които се оплакват, че когато сгрешат винетката, научават за това късно и към тях се подхожда като към водачи без винетка, въпреки че са я платили.

Грешката е по невнимание, но глобата е сериозна. Тя е в размер на 300 лева и може да се налага всеки ден, обърна внимание омбудсманът. Ковачева посочи, че има случаи, когато шофьорите си карат със сгрешена винетка, а когато осъзнават грешката си, разбират, че натрупаните глоби многократно надвишават цената на колата им.

Ето защо предложението е при сгрешена винетка водачът да бъде уведомяван за това в тридневен срок.

По отношение на случая със софийското село Пролеша Диана Ковачева посочи, че е нужна амнистия,  тъй като законът не може да е в сила за минал период. Във връзка с този деликатен момент предложението, внесено от Десислава Атанасова и група народни представители, и припознато от Ковачева, е, че след уведомяването и корекцията на винетката – поправката на грешката ще важи от момента на купуването й. Така ще има правно основание глобите и компенсаторните такси, които са се натрупали, да отпаднат.

Преди да представи Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата, Кирил Петков от „Продължаваме промяната“ обяви, че в много случаи водачи късно разбират за проблема, който може да е свързан с грешка в изписването на регистрационния номер на автомобила при закупуване на е-винетни стикери.

Според вносителите на законопроекта е необходим бърз и справедлив механизъм за възстановяване на платени суми за компенсаторни такси при корекция на сгрешени винетки. Предлага се срокът за това също да е кратък – до 5 работни дни, като възстановяването на сумите може да се извърши и по банков път, посочена в заявлението за корекция от собственика или ползвателя на превозното средство. Ако банкова сметка не е посочена, то плащането ще стане на каса.

Манол Генов от БСП за България предлага изрична процедура, чрез която собствениците или ползвателите на превозни средства, за които се дължи тол такса за ползването на платената пътна мрежа, ще бъдат своевременно информирани относно факта за неправилно декларирани тол данни и респективно незаплатени тол такси.

Председателят на Комисията – Коста Стоянов от “Възраждане” обясни, че в неговото предложение идеята е на водачите да се напомня, че винетките им изтичат. Така хора с едногодишна винетка ще бъдат уведомявани два пъти – 14 дни и 2 дни преди изтичането й, а за тримесечната веднъж – 2 дни преди изтичането. Предлага се и ограничаване на глобите до максимум три пъти в рамките на една година.

Божидар Божанов от „Демократична България“ предлага функциите на националните доставчици на услуги да се разделят на две – свързани с тол, и с винетки. Той обмисля и таван от 3 процента на комисионните на посредниците в тол системата. В законопроекта също се предлага задължение за напомняне при изтичащи винетки и ограничаване на броя на глобите, ако няма купена винетка, като това да става не веднъж на ден, както е в момента,  а веднъж на месец. Божанов предлага и служебният кабинет да определи процент от таксите от съоръжения тип „Дунав мост“, които да отиват за съответната община, където то се намира. Очакването е, че така местните власти ще бъдат подпомогнати за поддържането на околната инфраструктура.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *