Приходите на Русия от износ на суров петрол са паднали почти наполовина в рамките на година, но експортните количества са останали в голяма степен непроменени, което предполага, че западните санкции имат ефект и орязват постъпленията на Москва без да ограничават глобалните петролни потоци, съобщи на 15 март Международната агенция по енергетика (МАЕ). Експерти на организацията заключават, че след като най-едрите европейски купувачи са обърнали гръб на руското гориво заради войната в Украйна, Кремъл е успял да открие нови клиенти, но с цената на сериозни редукции на цените на износа. Това се доказва не само от намалелите фактури от продажби на черно злато, но също от по-дългите маршрути, които са принудени да изминават руските танкери, от продължителните престои на руските петролни барели в открито море и от скока на отнемащите доста време трансфери кораб-кораб, пише още в месечния отчет на МАЕ.
През февруари руският петролен износ е намалял с 500 хил. барела – до 7.5 млн. барела на ден – след изключително добър месец за експорта на руската суровина през януари когато дизелът и други рафинирани петролни продукти са били изнесени скоростно от Русия преди санкциите и таваните на цените им да влязат в сила в началото на миналия месец.
Спадът на изнесения руски петрол е върнал количествата до средните им равнища за годината, но приходите са намалели до около 11.6 млрд. долара, по сметки на МАЕ – с 2.7 млрд. долара по-малко отколкото през януари и почти двойно под получените от Москва 22.1 млрд. долара през март 2022-а – непосредствено след избухването на военните действия в Украйна.
МАЕ очаква, че руското петролно производство ще се задържи на 10.4 млн. барела на ден през тази година – с 300 хил. барела повече от прогнозираните през януари, но все пак със 740 хил. барела на ден по-малко отколкото през 2022-а. Защото Русия в голяма степен е успяла да запази производствените си равнища благодарение на алтернативните потребители, най-вече от Индия и Китай. Експертите на организацията от Париж отбелязват също, че търсейки клиенти от по-далечни дестинации, руските кораби пътуват по-дълго – средно по 22 дни от източните руски пристанища и грубо 24 дни от западните – вместо предишните, съответно 10 и 15 дни през януари 2022-а. Москва се е пренасочила и към трансферни операции кораб-кораб в морето, най-често в средиземноморски води, които подпомагат превозването на товарите на по-дълги разстояния. Тези прехвърляния са нараснали значително до около 180 броя през януари – почти двойно повече от средното равнище през 2021-а.
В месечния си отчет за февруари МАЕ е оставила почти без промяна прогнозата си за глобалното търсене и предлагане на суров петрол за тази година. Експертите очакват потреблението да нарасне с 2 млн. барела на ден, най-вече в резултат на възстановяването на китайската икономика след отмяната на КОВИД-карантините. МАЕ предвижда общото търсене през 2023-а да е 102 млн. барела на ден – със 100 хил. барела повече от януарските прогнози. Петролните доставки пък ще “догонват” потреблението, заплашвайки да тласнат пазара на черно злато в дефицит през второто полугодие. Количествата им в глобален план се очертават по 101.6 млн. барела на ден – с 300 хил. повече от януарските предвиждания, но под вероятното равнище на търсенето.