Максимилиян Брюсер – креативният дух зад “последния писък на часовникарската мода” – бранда MB&F – не създава часовниците, които смята, че ще се харесат на широката публика. Просто защото вече го е правил.
Близо седем години синът на швейцарски дипломат и на майка от Бомбай оглавява часовникарското поделение на фирмата за луксозна бижутерия “Хари Уинстън”. Брюсер вдъхна нов живот на звеното, увеличи десетократно персонала и пусна линията “Опус” – поредица от сътрудничества с най-добрите производители на часовници в началото на новото хилядолетие. Което му спечели признание, слава (поне в неговата сфера на дейност) и пари. Но не и удовлетворение.
Според собствените му признания, той бил много добър в създаването на продукти, които не харесвал, но които смятал, че ще се харесат на другите. И затова се намразил. А след смъртта на баща му, с когото поддържал хладни отношения, дошла равносметката. Той провел терапия, благодарение на която разбрал какъв би бил животът без самосъжаление и с който би се гордял: с технологични изненади и закачливи предмети без компромиси, които, поне за него, да са произведения на изкуството.
Резултатът бил компания, наречена MB&F (от Макс Брюсер и приятели).
Брюсер инвестирал около 900 хил. франка от спестяванията си в нея при старта през 2005-а, но изминали цели две години и едно хлъзгане до ръба на фалит преди на бял свят да се появи първото изделие. Следва серия от 30 часовника, а след това – от още 125, които печелят малка, но много вярна група от фенове. Самите изделия не били скучно кръгли като швейцарските брандове “Ролекс” и “Омега”, а иновативни форми, вдъхновени от космически кораби, коли, а понякога – и животни (от мечките панда до жаби).
През своето 17-годишно съществуване MB&F разработва и произвежда впечатляващите 20 различни размера или движения. Но едва след като пандемията осигурява достатъчно време на клиентите да изучат по-необичайните модели, общността на любителите се разширява. И макар че цената на всеки от тях е над 100 хил. щ. долара, списъкът от чакащи за часовник се удължава от години до почти десетилетие. В интервю преди Коледа пък Брюсер увери, че растящият интерес към произведенията му няма да убие духа на фирмата.
Продажбите на MB&F паднали през 2020-а до 15 млн. шв. франка след като пандемията разстроила производството и разпространението. Но се възстановили рязко до рекордните 21.2 млн. франка през 2021-а когато компанията произвела 278 часовника. През миналата година – най-добрата във фирмената история – продажбите достигнали 28 млн. франка за 350 произведени часовници. През 2023-а Брюсер се надява да произведе 440 “хронометри”, а приходите да надхвърлят 30 млн. франка. Което го е принудило да наеме на работа 40-я си работник, въпреки че винаги е твърдял, че не е имал повече от 15 души персонал. Търговският гигант Watches of Switzerland Group има специални щандове за бранда в магазините си в Лондон и Лос Анджелис, а часовниците се разпродават преди дори да са получени.
Сред първия екип от петима производители на часовниците е Стийвън Макдонъл от Белфаст, с диплома по теология от Оксфордския университет.
Той проектирал и произвел за MB&F механизма на движение на първия часовник с календар, следящ не само времето и датата, но също и месеците и годините, включително високосните. Тези изделия били изключително деликатни и изисквали редовно обслужване. “Премиерата” на бранда Legacy Machine Perpetual е през 2015-а – платинена версия за 168 хил. франка, и от нея веднага са продадени над 250 броя.
Следващата радикална иновация е LM Sequential Evo за 172 хил. франка, която през 2022-а печели приза Aiguille dOr – най-високата годишна награда на часовникарския сектор на Швейцария. Изделието представлява два независими хронографа, измерващи секундите и минутите, но задвижвани от едно и също движение. Бюсер твърди, че ще са нужни години, за да задоволи списъка на чакащите за часовника.
Брюсер не пренебрегва и масовата публика: по време на пандемията започва страничен проект, наречен M.A.D.Editions, произвеждащ сравнително приемливи изделия за около 3 хил. франка всеки, които на вторичния пазар вървят на тройна цена. През 2025-а пък фирмата ще пусне първия часовник, чийто водещ дизайнер не е нейният собственик.
“Правим това, което ни харесва”, споделя Брюсер. “И ако то не е по вкуса ви, вие сте нормален човек. Ако обаче го харесате, не сте нормален…и тогава бихме могли да поговорим”.