ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

Търсене
Generic filters

На опашка за часовници за по над 150 хил. долара

Максимилиян Брюсер – креативният дух зад “последния писък на часовникарската мода” – бранда MB&F – не създава часовниците, които смята, че ще се харесат на широката публика. Просто защото вече го е правил.

Близо седем години синът на швейцарски дипломат и на майка от Бомбай оглавява часовникарското поделение на фирмата за луксозна бижутерия “Хари Уинстън”. Брюсер вдъхна нов живот на звеното, увеличи десетократно персонала и пусна линията “Опус” – поредица от сътрудничества с най-добрите производители на часовници в началото на новото хилядолетие. Което му спечели признание, слава (поне в неговата сфера на дейност) и пари. Но не и удовлетворение.

Според собствените му признания, той бил много добър в създаването на продукти, които не харесвал, но които смятал, че ще се харесат на другите. И затова се намразил. А след смъртта на баща му, с когото поддържал хладни отношения, дошла равносметката. Той провел терапия, благодарение на която разбрал какъв би бил животът без самосъжаление и с който би се гордял: с технологични изненади и закачливи предмети без компромиси, които, поне за него, да са произведения на изкуството.

Резултатът бил компания, наречена MB&F (от Макс Брюсер и приятели).

Брюсер инвестирал около 900 хил. франка от спестяванията си в нея при старта през 2005-а, но изминали цели две години и едно хлъзгане до ръба на фалит преди на бял свят да се появи първото изделие. Следва серия от 30 часовника, а след това – от още 125, които печелят малка, но много вярна група от фенове. Самите изделия не били скучно кръгли като швейцарските брандове “Ролекс” и “Омега”, а иновативни форми, вдъхновени от космически кораби, коли, а понякога – и животни (от мечките панда до жаби).

През своето 17-годишно съществуване MB&F разработва и произвежда впечатляващите 20 различни размера или движения. Но едва след като пандемията осигурява достатъчно време на клиентите да изучат по-необичайните модели, общността на любителите се разширява. И макар че цената на всеки от тях е над 100 хил. щ. долара, списъкът от чакащи за часовник се удължава от години до почти десетилетие. В интервю преди Коледа пък Брюсер увери, че растящият интерес към произведенията му няма да убие духа на фирмата.

Продажбите на MB&F паднали през 2020-а до 15 млн. шв. франка след като пандемията разстроила производството и разпространението. Но се възстановили рязко до рекордните 21.2 млн. франка през 2021-а когато компанията произвела 278 часовника. През миналата година – най-добрата във фирмената история – продажбите достигнали 28 млн. франка за 350 произведени часовници. През 2023-а Брюсер се надява да произведе 440 “хронометри”, а приходите да надхвърлят 30 млн. франка. Което го е принудило да наеме на работа 40-я си работник, въпреки че винаги е твърдял, че не е имал повече от 15 души персонал. Търговският гигант Watches of Switzerland Group има специални щандове за бранда в магазините си в Лондон и Лос Анджелис, а часовниците се разпродават преди дори да са получени.

Сред първия екип от петима производители на часовниците е Стийвън Макдонъл от Белфаст, с диплома по теология от Оксфордския университет.

Той проектирал и произвел за MB&F механизма на движение на първия часовник с календар, следящ не само времето и датата, но също и месеците и годините, включително високосните. Тези изделия били изключително деликатни и изисквали редовно обслужване. “Премиерата” на бранда Legacy Machine Perpetual е през 2015-а – платинена версия за 168 хил. франка, и от нея веднага са продадени над 250 броя.

Следващата радикална иновация е LM Sequential Evo за 172 хил. франка, която през 2022-а печели приза Aiguille dOr – най-високата годишна награда на часовникарския сектор на Швейцария. Изделието представлява два независими хронографа, измерващи секундите и минутите, но задвижвани от едно и също движение. Бюсер твърди, че ще са нужни години, за да задоволи списъка на чакащите за часовника.

Брюсер не пренебрегва и масовата публика: по време на пандемията започва страничен проект, наречен M.A.D.Editions, произвеждащ сравнително приемливи изделия за около 3 хил. франка всеки, които на вторичния пазар вървят на тройна цена. През 2025-а пък фирмата ще пусне първия часовник, чийто водещ дизайнер не е нейният собственик.

“Правим това, което ни харесва”, споделя Брюсер. “И ако то не е по вкуса ви, вие сте нормален човек. Ако обаче го харесате, не сте нормален…и тогава бихме могли да поговорим”.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *