Войната в Украйна се отрази на икономическото състояние на страните от Централна и Източна Европа, ESG (Environmental, Social and Governance – екологично, социално и корпоративно управление) се превръща в стандарт, а нарастващите цени за строителство, експлоатация и транспорт водят до увеличаване на разходите във всички сегменти на недвижимите имоти. Това са някои от главните изводи в новия доклад на Colliers: “Акценти от 2022 г.: Пазар на недвижими имоти в ЦИЕ-6”.
Офис площи
През миналата година се наблюдава ниско ниво на ново предлагане на офиси в повечето държави от Централна и Източна Европа. В Полша значително количество нови сгради промени баланса на пазара. През 2022 г. за пръв път общото предлагане на модерни офис площи на осемте основни регионални пазари надхвърли с 200 000 кв. м нивото на предлагането в столицата Варшава. Търсенето на този тип площи в целия регион на Централна и Източна Европа достигна стойности отпреди началото на кризата. В Чехия брутният обем на усвояване на офиси се изравни с нивата от някои от най-успешните години с тотал от над 500 000 квадратни метра.
Темата за гъвкавите работни пространства се превръща във все по-важна в Словакия. В своите критерии на търсене наемателите поставят много по-голям акцент върху наличието на споделени работни пространства и социални зони, което им позволява да намалят общата наета площ с до 20-30 процента.
Търговски площи
В повечето страни от региона на Централна и Източна Европа посещаемостта и оборотите в търговските центрове се върнаха на нивата от преди кризата. В България сегментът на търговските площи се представя много добре, като търговските паркове непрекъснато се развиват, а шопинг центровете запазват позициите си. Онлайн продажбите се засилиха по време на пандемията и в момента наличието на разнообразни канали за търговия е задължително условие. В Чехия търговските паркове доказаха своята устойчивост по време на пандемията. В Унгария магазините за мода на централните улици бяха по-малко популярни, поради спад в посещаемостта от страна на международните туристи. Огромният дял на търговските паркове сред новопостроените обекти е трайна тенденция в Полша. Инвеститорите основно изграждат по-малки проекти с фокус върху бързооборотните стоки, разположени предимно във второстепенни градове. В големите градове нараства броят на обектите със смесено предназначение.