Руското дружество за пренос на суров петрол по тръбопроводи „Транснефт“ е получило запитвания от Варшава и Берлин за доставка на горивото през 2023-а, пише агенция „Ройтерс“, позовавайки се на интервю на шефа на държавния монополист Николай Токарев по телевизионния канал „Россия-24“ на 20 декември. Токарев е добавил, че очаква количествата черно злато по южния клон на петролопровода „Дружба“ да останат стабилни през идната година.
Европейският съюз обеща да спре да купува руски петрол, превозван по море, от 5 декември, а западните държави наложиха ценови таван на руската суровина. Тръбопроводът „Дружба“ обаче е изключен от санкциите.
Коментарите на „Транснефт“ са в противоречие с обявеното през миналия месец предположение, че Полша иска да анулира сделката за покупка на руско черно злато. Запознати с темата лица пък са споделили за „Ройтерс“, че Варшава търси подкрепата на Берлин за санкциониране на полско-германския участък на „Дружба“ от ЕС, така че да се откаже от вече сключените договори за покупка на руското гориво през 2023-а без да плаща глоби.
„Те обявиха, че няма да вземат петрол от Русия от 1 януари. Сега пък получихме запитвания от полските потребители за 3 млн. тона през идната година и 360 хил. тона за декември, а Германия вече е внесла заявка за първото тримесечие“, коментирал Токарев на 20 декември. Той не изключва и суапови операции с Казахстан за доставка на черно злато на германски рафинерии. Шефът на „Транснефт“ е уверил, че се проучват всички опции и че условията се променят толкова бързо, че е трудно да се предвиди как ще се развива пазара през 2023-а.
„Транснефт“, който транспортира над 80% от общото количество суров петрол, произведено в Русия, твърди, че общият износ на суровината е нараснал с една пета през тази година.
Русия прогнозира да ореже добива на черно злато през 2023-а до 490 млн. тона или 9.84 млн. барела на ден от вероятните за 2022-а между 525 и 530 млн. тона (10.54-10.64 млн. барела дневно) заради западните санкции.
Токарев е казал, че петролните количества през южния участък на тръбопровода „Дружба“, който транспортира суровината през Украйна до Словакия и Чешката република, ще останат непроменени през 2023-а благодарение на изключването му от санкциите.
Черноморското пристанище Новоросийск е разширило капацитета си за петрол с ниско съдържание на сяра до 40 млн. тона годишно, а петролните доставки през Каспийския тръбопроводен консорциум от терминала на Черно море се очаква да са 50-51 млн. тона през 2022-а вместо планираните 63 млн. тона заради ремонтни дейности. Износът през пристанище Козмино в Далечния изток вероятно ще е общо 42 млн. тона през тази година, надхвърляйки обичайния годишен капацитет от 30 млн. тона.