Ръкописът на сценария с автограф на "Презрението" (на френски: Le Mépris), култов филм на един от лидерите на Новата вълна във френското кино – Жан-Люк Годар, беше продаден за над 300 000 евро. Това стана на търг, организиран от аукционната къща "Кристис" – около месец след смъртта на френския режисьор, сценарист и кинокритик, предаде Франс прес.
Ръкописът, който е бил собственост на изпълнителката на главната роля Брижит Бардо, се състои от 59 страници, изписани със синьо мастило, и 24 машинописни страници. Много от тях са с бележки и корекции на френско-швейцарския режисьор.
Писменият текст съдържа и бележка от италианския писател Алберто Моравия, по чийто сценарий е адаптиран филмът, както и бележки и думи от актьорите Брижит Бардо, Мишел Пиколи, Джак Паланс и режисьора Фриц Ланг, който се появява в филма, като играе себе си.
Първоначалната оценка на ръкописа беше между 120 000 и 180 000 евро.
"Това е пълният ръкопис на първата версия на "Презрението", без "голите" сцени, наложени на режисьора от американската продукция на филма, и по-специално легендарната начална сцена между Мишел Пиколи и Брижит Бардо", отбеляза аукционна къща "Кристис" при обявяването на продажбата.
Това е единственият известен ръкописен вариант на сценария за филма, излязъл на екран през 1963 г., който е принадлежал на Брижит Бардо, преди актрисата да го продаде на своя приятел фотограф Жислен Дюсар, известен като Жики.
Жан-Люк Годар почина на 91-годишна възраст на 13 септември.
„Презрението“ е френска драма от 1963 година
на режисьора Жан-Люк Годар по негов сценарий.
Филмът започва с дълга сцена в леглото. Пол е известен писател и прекарва време със съпругата си, очарователната стенографка Камила. Пол е идеалист, но е принуден да печели пари, пишейки нискокачествени криминални сценарии.
На остров Капри се готвят да заснемат филм на основата на „Одисея“ с осигурен американски бюджет, но с европейски екип. Фриц Ланг е режисьор на бъдещия филм, той ще премахне ясната художествена основа и ще намери нов прочит за безсмъртието на Омир. Продуцентът Джереми Прокош смята, че режисьорските планове са твърде неясни. Той иска да направи филм с ръкопашен бой и голи момичета. Нарежда на Пол да преработи сценария.
Пол се предава на холивудското изкушение, защото иска с парите от този проект да плати апартамента, за който Камила толкова мечтае. Опитвайки се да спечели продуцента Прокош, той го представя на жена си. Забелязвайки, че продуцентът я харесва, „му дава“ като позволение да прекарва свободно време с нея. Тя се чувства унизена и разочарована от съпруга си. Заради това, че предава идеалите си, тя го кара да се откаже от комерсиалния филм и чувства само презрение към съпруга си (оттам и името на филма).
На финала Камила изоставя съпруга си, заминава в компанията на продуцента с луксозния му автомобил, но катастрофират и загиват. Смазан от всичко, което се е случило, Пол се завръща на работа в театъра, а Ланг завършва филма сам.