Община Варна пое ангажимент да помогне финансово на хората при за изготвяне на технически паспорти, необходими за санирането на сгради, като за целта са осигурени до 20 млн. лв. от общинския бъджет, отбеляза кметът Иван Портних. По думите му тези средства по-късно ще бъдат възстановени на общината от Плана за възстановяване и устойчивост. В случай, че сдружение на собствениците е изпълнило всички изисквания за финансовата помощ, но не е одобрено по националната програмата за саниране, няма да дължи възстановяване на сумата на общината.
Първите заявления за изготвяне на технически паспорти, необходими за санирането на сгради във Варна вече са подадени – две са от район “Приморски” и едно от район “Владислав Варненчик”, съобщиха от общината.
Предстои документите да бъдат разгледани от комисия, която трябва да реши дали конкретната сграда е допустима за финансиране или не. В случай, че условията са изпълнени, се сключва договор между общината и сдружението на собствениците за изготвяне на техническите паспорти и обследване на енергийната ефективност.
Срокът за кандидатстване за безплатно енергийно обновяване по националната програма е до 30 май, като дотогава трябва да са готови паспортите. Право на участие в процедурата имат всички жилищни сгради, проектирани преди 26 април 1999 г., с най-малко четири жилища с различни собственици и общ РЗП над 2000 кв. метра.
Варна може да получи безвъзмездна финансова помощ по програмата за саниране до 80 млн. лв.
Санирането е важно за хиляди варненци, които могат да подобрят енергийната ефективност на своите домове и да плащат по-малки сметки за отопление. „По време на предходната програма за саниране участието на хората не бе много активно, защото бяха разпространявани много неверни твърдения. Вярвам, че този път гражданите ще подходят по-разумно и активно“, отбелязва кметът Портних.