Докато лобисти, корпоративни босове и политически лидери се стичаха на тълпи за тазгодишното съвещание на Световния икономически форум в Давос, нов анализ, поръчан от “Грийнпийс интърнешънъл” разкрива екологичното двуличие на делегатите. Докато организатори твърдят, че са готови да направят всичко възможно, за да постигнат договореното в Париж целево повишение на температурата на планетата с максимум 1.5 градуса, участниците в събитието пристигат с “ескадрили” от частни самолети.
В тази връзка Клара Мария Шенк – транспортен активист за европейската кампания на “Грийнпийс” – коментира, че докато Европа преживява най-топлия януари в историята и народите по света се борят с последствията от екстремното време , “свръхбогатите и могъщите се стичат в Давос със силно замърсяващи и социално неадекватни частни самолети, за да обсъждат климата и неравенството зад закрити врата”. Дамата посочва, че швейцарският ски курорт има прекрасна железопътна гара, но тези хора дори не си дават труда да вземат влак за пътуване от 21 километра. което повдига резонният въпрос дели те наистина са лицата, готови да решат проблемите на планетата.
Тазгодишните резултати от самолетното “нашествие” в Давос тепърва ще се пресмятат, но известен ориентир може да бъде проучването, поръчано от “Грийнпийс интърнешънъл” и осъществено от нидерландската консултантска фирма в сферата на околната среда CE Delf за миналогодишния форум през май.
Тогава 1040 частни самолета са пристигнали и отпътували от летищата, обслужващи луксозния швейцарски курорт, като почти всеки втори полет е бил за съвещанието. От тях 53% са били за къси разстояния под 750 км, които лесно могат да се пропътуват и с влак а 38% – много по-близки полети под 500 километра. Най-късата прелетяна дистанция е била едва 21 километра. Държавите с най-голям брой пристигащи и заминаващи от летищата до Давос са били съседните Германия, Франция и Италия.
Анализаторите са пресметнали, че всичките частни полети до и от летищата, обслужващи Давос, по време на годишното съвещание на Световния икономически форум през 2022-а, са изхвърлили общо 9700 тона въглеродни емисии – количество, еквивалентно на замърсяването от около 350 хил. среден клас коли за седмица. Огромният дял от тези пътувания се приписва на участниците във Форума – замърсяващите емисии от частните самолети са скочили четворно през седмицата на събирането в сравнение с предишната и следващата.
В тази връзка Шенк подчертава, че “като се има предвид, че 80% от световното население никога не е летяло, но страда от последствията от замърсяващите авиационни емисии, и че Световният икономически форум се е ангажирал с постигането на целевите 1.5 градуса повишение на температурата, това изобилие от частни полети е безвкусен майсторски клас по двуличие”. Тя смята, че тези самолети трябва да отидат в историята, ако искаме да имаме зелено и сигурно бъдеще за всички.
Частните самолети не се регулират в Европейския съюз, въпреки че те са най-замърсяващият вид транспорт на планетата за изминат километър на пасажер. За първи път през 2022-а някои страни от общността са започнали да настояват за по-широк контрол на отделяните от тях емисии. а “Грийнпийс” настоява те да се забранят за къси разстояния и да се заменят с железопътни алтернативи в ЕС.
Бел. ред.
Анализът на “Грийнпийс интърнешънъл” се появява само дни преди политическите и бизнес лидери да потеглят за тазгодишния януарски Давос с амбициозното желание да намерят решение на климатичните промени и на други “текущи кризи” с призиви за “твърди колективни действия”.
Като база анализаторите на CE Delf са ползвали данни за полетите на частни самолети до и от летищата в близост до Давос, включително в Цюрих, Женева, Алтенрхайн, Дюбендорф, Замедан, Фридрихсхафен и ЕуроЕърпорт Суис. Сведенията за частните полети са предоставени от компанията за авиационен анализ Cirium. За да се определи броят на полетите по време на седмицата на Световния икономически форум в Давос през 2022-а (от 21 до 27 май), изследователите са сравнили бройките през нея с предишната и следващата. Отделените въглеродни емисии са изчислени като е използван инструментариума на Eurocontrol за малките емитенти (Small Emiters Tool).
Проучване на Европейската федерация за транспорт и околна среда показва, че частните самолети са от 5 до 14 пъти по-големи замърсители от търговските (на пасажер) и 50 пъти по-вредни за околната среда от влаковете. През 2018-а 50% от всички авиационни емисии са били причинени от едва 1% от населението на планетата.