Закъсняват жп проектите, заложени в Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). За това все по-често алармират жп експерти. Това ще доведе до санкции за България и до загуба на част от евросредствата. До момента забавянето е с по няколко месеца, но ако нещата продължат да вървят със същите темпове, като нищо “тичането на място” ще надхвърли и година…
Да вземем например най-големият проект – „Извършване на реформа в обслужването на пътници с железопътен транспорт в крайградските и междурегионални направления чрез закупуване на нов подвижен състав“.
Той е разделен на три “подпроекта”, в които е заложено закупуването на 35 електрически мотриси за дълги разстояния, 7 двуетажни мотриси за крайградско движение, 20 пуш-пул състава, 18 маневрени батерийни локомотива, както и 108 комплекта ETCS бордово оборудване за модернизиране на управлението на влаковете.
В края на май Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) обяви
пазарни консултации за закупуване и поддръжка на тези нови влакове
и бордово оборудване. До изтичане на удължения краен срок – 30 юни, към тях беше проявен сериозен интерес, включително и от световни производители като „Алстом“ и „Сименс“ .
Оттогава насетне обаче около мегапроекта и отделните му “разновидности” настана такова мълчание, сякаш никой даже не е и сънувал подобни “неща”.
Ситуацията става още по-абсурдна, защото за изпълнението на тези начинания, в Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) е заложен подробен времеви график. Като
гаранция, че евросредствата ще бъдат усвоени качествено и в срок.
Времевият график за трите (под)проекта предвижда обществените поръчки да бъдат обявени до 30 юни 2022 г., а оценката на офертите и сключването на договорите с фирмите победителки да приключи до 31 март 2023 година.
С други думи, при положение, че днес – шест месеца по-късно обществените поръчки все още не са обявени, засега говорим за около половин година забавяне по трите проекта.
Вследствие на това ще има забавяне при доставката на влаковете и маневрените локомотиви, както и на бордовото оборудване за управление на влаковете.
Още по-голямо е забавянето по проекта за „Внедряване на Европейската система за управление на влаковете (ERTMS)“ в електрическите локомотиви и мотриси. Според Времевия график
срокът за обявяване на обществената поръчка е изтекъл на 31 май,
а сключването на договора с избрания изпълнител – на 30 ноември 2022 година.
Същото се отнася и за включения в НПВУ проект за Цифровизация чрез внедряване на ERTMS, Ниво 2, по Девета главна жп линия Русе – Каспичан. Според Времевия график тръжните документации за строителство, надзор и оперативна съвместимост е трябвало да бъдат изготвени до 30 юни 2022 г., търговете – проведени до 30 ноември, а договорите с избраните изпълнители – сключени до 31 декември 2022 година. Все още обаче това не се е случило.
Забавяне има и по проекта за изграждане на Интермодален терминал в Русе, който е свързан с други големи проекти, като магистралата Русе – Велико Търново и строителството на трети мост над р. Дунав. Техническата документация по проекта е трябвало да бъде готова до 30 юни 2022 г., а процедурите за избор на изпълнител на техническото проектиране и строителството, както и на строителния надзор – да се проведат до 31 януари 2023 г. Сключването на договорите с избраните изпълнители е заложено за февруари догодина.
Проектът трябва да е завършен през октомври 2025 година. И ако тук проблеми с изграждането на самия терминал няма да има, като изоставането може да бъде наваксано при строителномонтажните работи, то забавянето ще дойде по-късно. Причината е, че за да бъде експлоатиран след като бъде построен,
терминалът трябва да бъде отдаден на концесия.
А това е процедура, която ще трае… най-малко половин година след обявяването ѝ.
От цитираните времеви графици по отделните проекти, включени в НПВУ, веднага става ясно, че една от основните причини за тяхното забавяне е бездействието на бившия министър на транспорта Николай Събев, който ръководи сектора до 2 август 2022 година.
Сред причините за забавянето може би е и фактът, че процедурите за избор на доставчици на нов подвижен състав и оборудването за управлението на влаковете се провеждат от транспортното министерство, което няма нито опит, нито експерти за такива специализирани и скъпи обществени поръчки.
За да се справи с липсата на експертен капацитет, министерството ползва услугите на експерти от БДЖ и НКЖИ, при което възникват нови проблеми.
Първият е, че БДЖ също не може да се похвали с голям експертен капацитет, а и досега жп превозвачът не е провеждал обществени поръчки за такива крупни суми – над 2 млрд. лв. заедно с националното съфинансиране.
Що се отнася до ръководствата на НКЖИ – те имат богат опит с големи търгове, но не всички от тях са били довеждани до успешен край в договорените срокове.
Отделен е въпросът, че
МТС не е търговско дружество, за да доставя влакове.
Ведомството трябва да провежда национална транспортна политика в интерес на всички, а не с доставка на превозни средства само за един вид транспорт, пък бил той и най-екологичният. При това – без да е ясно кой ще е следващият изпълнител на договора за обществен превоз на пътници с жп транспорт в страната след две години. Ами ако това не е „БДЖ – Пътнически превози“, а чуждестранен жп превозвач? Ще излезе, че МТС ще доставя влакове за чужди фирми?!
Разбира се, ще има и външни обстоятелства, които ще забавят включените в НПВУ жп проекти. Като
постоянното поскъпване на основните материали
или забавените и “развлачени” във времето доставки на ключови компоненти, като чипове.
Разбира се, от МТС категорично заявиха, че ведомството усилено работи за наваксване на изоставането на всички включени в НПВУ жп проекти.
„В момента текат междуведомствените съгласувателни процедури на двата проекта, по които бенефициент е НКЖИ – за внедряване на ERTMS, Ниво 2, по жп линия Русе – Каспичан, както и за изграждането на Интермодалния терминал в Русе. На финалната права сме и с останалите четири проекта, след което и те ще поемат по пътя на съгласуването“, обясни специално за „БАНКЕРЪ“ заместник-министъра на транспорта инж. Красимир Папукчийски. Според него най-реалистично е обявяването на обществените поръчки за проектите, включени в НПВУ да се очаква жп проекти в първите седмици след Нова година.
Белчо Цанев