ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

[wd_asp id=1]

Зарков ще предложи същите законопроекти за съдебна реформа

Крум Зарков

За приемането на символните законопроекти за съдебна реформа от парламента не е стигнала воля, а не време, изтъкна служебният правосъден министър Крум Зарков

“Приехме пет от дванайсет важни законопроекта. Приеха се важни законопроекти, символните обаче останаха на заден план.” Това заяви пред БНР служебният министър на правосъдието Крум Зарков. По думите му всички тези законопроекти са минали през широки обсъждания: “Според мен се получиха добре. Ще прегледаме още веднъж дискусиите в парламента, за да видим дали има нещо, което можем да нанесем. В по-голямата си част тези дискусии бяха доста несъдържателни от гледна точка на това, че те спряха на първо четене. Ще направим преглед на всичко, което се каза, но като цяло мога от сега да заявя, че законопроектите ще бъдат същите или поне същите ще предложа на Министерския съвет, който трябва да реши дали да ги предостави на вниманието на Народното събрание”, каза Зарков. Това са тежки политически решения, зад които трябва да има политическо мнозинство, подчерта той. И добави, че през следващите два месеца ще се занимава с работа, която по-пряко касае и гражданите.

“От ГЕРБ визия за съдебна реформа не съм чул”, посочи правосъдният министър по повод позиция на председателя на бившата вече правната комисия в парламента Радомир Чолаков. “Няма лошо да се дискутира и пита, но тези въпроси стоят на масата от 15 години”, изтъкна той.

“Трябва политическо решение – ясно да се каже какво искаме да направим като държава, а след това се организира написването на закона и детайлите”, категоричен е Зарков. По думите му представеното в Министерския съвет, по което е работено от две правителства, е най-доброто, което е правено досега. Не е стигнала воля в парламента обаче, а не време, счита той. Законът беше приет с огромно мнозинство в Народното събрание, припомни министърът и допълни: “Те трябва да решат какво искат. Не да приемат всичко накуп и след това да питат. Народните представители трябва да поемат отговорност.”

“Според нас решение на този проблем се крие в това да може човек, който нито преди разследването, нито след разследването зависи, ако щете формално от главния прокурор, който ще бъде евентуално обект на това разследване”, обясни министърът. А тези закони, освен всичко друго, бяха включени в Плана за възстановяване и устойчивост. “Това беше един от аргументите”, отчете Зарков и напомни, че в началото на този парламент всички парламентарни групи декларираха, че основен приоритет са законите по плана.

Нидерландия и в последствие Австрия заложиха и добър доклад за България по европейския хоризонтален механизъм за върховенството на закона, за да вдигнат своето вето за Шенген, посочи правосъдният министър. По думите му механизмът за разследване на главния прокурор няма да промени и подобри цялостното функциониране на прокуратурата, което обаче не значи, че не трябва да се направи: “Никога не съм твърдят, че с приемането на този закон всичко, свързано с прокуратурата, се решава. Не е така. Тези въпроси имат други решения. Има известни елементи от тях и в този закон, но не свързани с механизма. Има няколко проблема. Голямата сила на прокуратурата идва от две места – монопол на това кое става общоизвестно и как , другото – монопол дали ще се образува досъдебно производство или не.”

Понякога има типично фанфарни мероприятия на държавното обвинение, изтъкна министър Зарков и добави: “Може да направим и черната книга на прокурорските акции, които са започнали много шумно, създали са големи дебати, политически сътресения, промени на министри или друго и накрая свършват по този начин. Винаги съм бил привърженик на тезата, без значение кой е главният прокурор, че прокуратурата говори след осъдителните присъди, не преди това.” Според него този механизъм не може да накарана прокуратурата да работи, но да носи отговорност. Тя трябва да бъде накарана да работи чрез механизмите за отчетност, чрез Висшия съдебен съвет и по правилата, които съществуват, но не се прилагат. “Понякога се действаше неправомерно показано с очевидно други цели, а не целите на наказателното преследване. Не всичко може да бъде законодателно решено. Нито един закон може да бъде предпазен от този, който го прилага”, коментира Зарков. Има отговорност и за начина, по който законите се прилагат, констатира той, визирайки и ВСС, и главния прокурор. “От една страна човешките права са недостатъчно защитени, наказателното преследване е недостатъчно ефективно или прекомерно показно, и в крайна сметка тези, на които не са защитени правата, плащат от джоба си за тези акции”, смята той.

“Бяхме изправени пред много тежка конституционна криза, но тя не е преодоляна, а смекчена”, каза министърът, отбелязвайки, че ситуацията, в която се намираме, не е нормална.

Има напрежение в БСП, отчете Крум Зарков и обясни: “Партията отново е пред избори. Влиза в тях от пета позиция. Не се забелязват някакви промени, които да могат да ни дадат каквото и да е чувство, че ще тръгне отново нагоре. Това естествено създава напрежение. Много хора не са се примирили с маргиналното място, което е отредено на БСП. Аз съм от тези хора, които не са се примирили с това.” Според него лидерският въпрос е поставен. “Не може да правиш едно и също с едни и същи хора и да очакваш различен резултат”, категоричен е той. Докато БСП не го реши, не може да очаква да се случи нещо добро за нея, смята Зарков. Според него изчезването на левицата от челните места на изборите е една от причините да не могат да се създават мнозинства и правителство. Запитан дали лидерската позиция в партията е негова цел, отговори: “В момента пред мен не стои въпросът. По принцип имам много и големи цели пред себе си. Тази може да бъде една от тях – да.”

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *