ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

Търсене
Generic filters

КЗК обвини ДП “НКЖИ” в злоупотреба с господстващо положение

Финансовите проблеми на "БДЖ - Товарни превози" може да забавят оздравяването на жп транспорта.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предяви на Държавно предприятие “Национална компания железопътна инфраструктура” (ДП НКЖИ) обвинения в злоупотреба с господстващо положение на пазара на управление на железопътната инфраструктура – публична държавна собственост, и на пазара на разпределение на тягова електроенергия по разпределителните мрежи на железопътния транспорт на компанията, съобщава антимонополния регулатор.

Дейността на ДП НКЖИ може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията на пазара на железопътен превоз на товари и да засегне интересите на потребителите посредством прилагане на цялостна стратегия за различно третиране, поставяйки “БДЖ Товарни превози” ЕООД в привилегирована позиция спрямо останалите железопътни превозвачи на товари, посочват от антимонополната  комисия.

Държавно предприятие „НКЖИ“ е учредено със статут на държавно предприятие на 1 януари 2002 г. със Закона за железопътния транспорт и оперира като управител на железопътната инфраструктура и правоприемник на дейността и активите на Национална компания „БДЖ“.

Дейностите във връзка, с които Комисията предявява твърдения за извършено нарушение, са свързани с предоставяне на достъп на лицензирани превозвачи на товари до поверената за управление на НКЖИ железопътна инфраструктура и по-конкретно събиране на инфраструктурните такси, разработване на графиците за движение на влаковете, резервиране и предоставяне на капацитет от железопътната инфраструктура за извършване на превози и разпределение на тягова електрическа енергия по разпределителните мрежи на железопътния транспорт.

Комисията е установила в хода на проучването, че ДП „НКЖИ“ е с господстваща позиция на пазара на дейностите, свързани с управление на железопътната инфраструктура, която от своя страна има характер на съществено съоръжение за операторите на железопътни превози, действащи на територията на страната. 

От 2010 година НКЖИ е прилагала стратегия за привилегироване на “БДЖ Товарни превози”, с което се намира в една и съща икономическа група. Предполагаемото антиконкурентно поведение се състои в поредица от практики, които поставят конкурентите на “БДЖ ТП” на пазара за товарни превози в неравноправна конкурентна позиция спрямо самото “БДЖ ТП”.

Тези практики се състоят в предоставяне на:

-различни условия за достъп и използване на  железопътната инфраструктура и обслужващите съоръжения, с което на практика „БДЖ ТП“ има възможност да спестява такси, които останалите превозвачи заплащат при упражняване на дейността си.

-различни условия за разпределение на ел. енергия през разпределителните мрежи на ДП НКЖИ, посредством прилагане на различна методология за изчисляване на потреблението на тягова ел. енергия. По този начин се допуска възможността суми за едно и също потребление на „БДЖ ТП“ от една страна и останалите превозвачи, от друга страна, хипотетично да се различават.

-различни възможности за погасяване на  задължения за „БДЖ ТП“ от една страна и за останалите железопътни превозвачи, от друга.

Функционирането на конкурентен пазар на железопътни превози на товари е с нарастваща значимост за потребителите и бизнеса в Европа поради ключовата му роля в изграждането на зелената и устойчива икономика на бъдещето. Силната пазарна позиция на НКЖИ изисква от него да предоставя недискриминационен достъп до инфраструктурата, която управлява, на всички лицензирани превозвачи, които са изключително икономически зависими от него, пише в позицията на КЗК. 

В конкретния случай разглежданото антиконкурентно поведение на господстващото предприятие произтича от абсолютната необходимост от достъп до железопътната инфраструктура, както и до електроразпределителната мрежа на НКЖИ за превозвачите, използващи електрически локомотиви, без които предоставянето на услугата им е невъзможно.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *