Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) проверява “Топлофикация София”. Проверката е започнала на 24 януари и ще приключи до 2 март, след което резултатите от нея ще бъдат оповестени публично. Одитът е в рамките на утвърдения годишен график на Агенцията. На 7 февруари в ДАМТН е постъпило писмо от омбудсмана с препоръки за извършването му, напомнят от ДАМТН и обръщат внимание, че то е изпратено две седмици след неговото започване.
В свой отговор до омбудсмана председателят на ДАМТН Евгени Симеонов уточнява, че проверките на дружеството се извършват всяка година, съгласно приет график на агенцията и резултатите от тях се оповестяват публично. Проверката следи за спазване на задълженията на дружеството по Закона за измерванията (ЗИ), в качеството му на лице, използващо при доставка на топлинна енергия средства за измерване (топломери и водомери), с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от ЗИ.
Ежегодна проверка на “Топлофикация София” е извършена и през първо тримесечие на 2022 г., като са проверени в 80 абонатни станции на местата на употреба 80 топломера и 78 водомера пред подгревателите за битово горещо водоснабдяване. Средствата за измерване са проверени на външен оглед, за техническа изправност, правилна употреба и наличие на знаци от метрологичен контрол. Установено е, че в седем абонатни станции от “Топлофикация София” се използват седем топломера без знаци от метрологичен контрол. За констатираните нарушения на дружеството са съставени и връчени седем акта за установяване на административно нарушение за неизпълнение на задълженията му по чл. 44, т. 4, вр. чл. 43, ал. 1 от ЗИ и са връчени на дружеството седем наказателни постановления.
На 9 февруари стана ясно, че общественият защитник Диана Ковачева е поискала от председателя на Агенцията да бъде извършена надзорна метрологична проверка за спазване задълженията на “Топлофикация София” по Закона за измерванията във връзка с използваните топломери и водомери в абонатните станции. Поводът са множество жалби от битови клиенти на столичната топлофикация в сгради – етажна собственост, които се оплакват от високите сметки за потребление на топлинна енергия. Хората посочват, че измерването и отчитането на потреблението на топлинна енергия за търговски цели се извършва по общи водомери и топломери в абонатните станции, които са собственост на топлопреносното предприятие.