Планът е първите шест медицински хеликоптера да бъдат разположени в София, Пловдив, Варна, Ямбол и Долна Митрополия
“Ако всичко върви нормално, до края на годината би трябвало да имаме един, а може и два медицински хеликоптера.” Това заяви пред БНТ командирът на Държавния авиационен оператор (Авиоотряд 28) ген.-майор Златко Златев. “Ако се мине на вариант да се сключва договор с чужд оператор, може да станат и повече, като естествено трябва да се подготвят оперативните бази и болниците за кацане на такива вертолети”, уточни той.
За момента планът е първите шест хеликоптера да бъдат разположени в София, Пловдив, Варна, Ямбол и Долна Митрополия. “Също така има опция вертолетите да са шест плюс два и така да се покрие цялата страна”, посочи ген.-майор Златев. Има идея Държавният авиационен оператор да разшири дейността си и служи не само на правителството, а на всички български граждани.
“Ако приемем ХЕМС (система за въздушна медицинска помощ – бел. ред.), това ще стане много лесно и бързо, тъй като имаме изградена структура и администрация, пилотите са подготвени. Имаме също така предложение да бъдат закупени два вертолета за спасяване, които да се използват освен за спасяване, за бедствия, аварии, катастрофи и други”, каза още командирът на Авиоотряд 28. Освен това има предложение полетите да стават със заявка директно от министъра на здравеопазването, тъй като в момента се изисква разрешение от премиера. Ако има спешен случай – може да е катастрофа, инфаркт, инсулт, ще се дава заявка към спешна помощ, която може да прецени дали да се изпрати линейка, или вертолет.
Ген.-майор Златев разказа и за транспортирането на Христиан Пендиков от Охрид: “Обади ми се президентът, което се случва изключително рядко, да ме попита дали може правителственият “Фалкон” да излети до Охрид, защото военният “Спартан” е претърпял техническа неизправност. Единственият ми въпрос беше дали е стабилизирано състоянието на нашия сънародник, оказа се, че можем да изпълним полета. Полетът беше организиран за около 40-45 минути.” С “Фалкон” и преди са изпълнявани такива полети – и вътрешни, и от Европа. Вертолетите обаче са по-тежки и не са подходящи точно за такива операции, обясни той. Затова започва процедура да се промени устройствения правилник и с постановление на Министерския съвет авиоотрядът да започне да изпълнява полети за ХЕМС. “Полетът се изпълнява по заявка от съответния министър до премиера. След неговото разрешение ние имахме право да излетим. В случая разходът е за Министерството на здравеопазването – мисля, че е около 4500 евро”, добави Златев.