Историята с рециклирането на първия от 15-те вагона на „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) във „Вагонен завод – Интерком“ АД, гр. Дряново, явно е на финалната права. Невероятно, но факт – в края на миналата седмица представители на ръководството на компанията са посетили жп предприятието и след пълен оглед на т.нар. прототип са подписали протокол за 100% готовност на возилото.
Казваме „историята“ и веднага ще се обосновем защо.
Решението за обявяването на поръчката за „Модернизация на 15 броя пътнически вагони В 84“ бе взето на 6 април 2021 г., публикувано е на 9 април, а подписването на договора с изпълнителя – „Вагонен завод – Интерком“, Дряново, стана на 22 април – само за 16 календарни дни! Дали това бързане има нещо общо с приключването на работата на кабинета „Борисов-3“ на 12 май миналата година, разбира се, можем само да гадаем.
Можем и да припомним констатацията на „БАНКЕРЪ“ отпреди 10 месеца, че такова
скоростно провеждане на обществена поръчка
никога преди това не е имало и поради тази причина тя може да кандидатства за Книгата за рекордите на Гинес. Ще цитираме и думите на Валери Димитров, изпълнителен директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД: „Договорът е сключен в пълно съответствие с клаузите на Закона за обществените поръчки (ЗОП), така че няма абсолютно никакво нарушение!“.
И действително всичко по обявяването и провеждането на тази поръчка се оказва законно. Установиха го и проверяващите органи, сезирани от бившия служебен министър на транспорта Георги Тодоров още на 21 май 2021г. – веднага, след като встъпи в длъжност. Инспекторите, по думите на шефа на предприятието Димитров, още през декември са постановили решение за липса на данни за престъпление.
Сключеният на 22 април 2021-а договор между БДЖ-ПП и „Вагонен завод – Интерком“ е на обща стойност 26.697 млн. лв. без ДДС, което прави по 2.136 млн. лв. на вагон заедно с косвения данък.
Впечатляващо беше и че веднага авансово на завода бяха изплатени 6.941 млн. лева, което представлява 26% от договорената сума. С това бързането приключи и самата модернизация на 15-те пътнически вагона започна
да се влачи като родопска народна песен.
В края на юни 2021 г. „БАНКЕРЪ“ описа подробно цялата процедура и изрази съмнението, че модернизирани пътнически вагони по проекта „Сокол“ (както официално се нарича той) от завода в Дряново скоро няма да излязат. Това никак не се хареса на неговото ръководство и то покани автора да посети предприятието и да се запознае как върви изпълнението на контракта. При това посещение беше установено, че той се изпълнява стриктно. В завода вече бяха получени първите 6 вагона за модернизация и по първия се работеше усилено. По думите на Валери Димитров тогава, най-късно до средата на ноември 2021-а т.нар. прототип ще бъде напълно завършен и изпитан.
„Ще поканим всички телевизии и други медии, за да отразят събитието, а за вас ще приготвим една табела с надпис „Лъжец“, ще ви я окачим на врата и ще ви снимаме пред вагона“, обеща той.
Предвиждаше се от началото на септември да започне рециклирането на още два вагона, а първите шест модернизирани, според изпълнителния директор, трябваше да бъдат предадени на БДЖ до края на февруари 2022 г. – нещо, което беше записано и отразено в статия, излязла в електронния в. „БАНКЕРЪ“ на 5 август и в сайта на изданието – на 7 август: Бъдещите иновативни български вагони ще „излитат“ от Дряново
Ноември 2021-а обаче си отиде, изтече и декември. И точно преди Нова година, на 30 декември, ръководството на „Вагонен завод – Интерком“ покани медии да представи споменатия прототип. При това
не напълно готов, а само на „90%“,
за което е бил подписан и съответния протокол. Служители от БДЖ-ПП тогава се чудеха на тези „90%“ готовност и питаха на шега: „Какво ще рече това – че вагонът 90% ще се движи и 10% ще стои ли?“
Така или иначе, изминаха януари, февруари и март и ето че в последните работни дни на април част от ръководството на БДЖ-ПП посетило завода в Дряново и този път подписало протокол за 100% завършеност на прототипа.
„Да, ние още на 30 декември предадохме вагона с протокол за 90% готовност, а сега вече – за 100 процента – обясни Димитров. – Честно казано, искахме малко по-рано да го предадем, но имаше поредица от смени на директори в БДЖ и се наложи да почакаме, докато ситуацията там се успокои.
Реално, забавяне по проекта няма, тъй като ние имаме документи за форсмажорни обстоятелства от големите западни компании, наши доставчици – Knorr-Bremse, IFE и Hubner, на чиято база и ние сме представили такива документи. Така че имаме пълно основание да поискаме сключването на анекс за удължаване срока на договора, но нямаме интерес от това. Причината е, че удължаването на срока на договора ще оскъпи проекта – както за заплати, така и за материали, които непрекъснато поскъпват. Затова ще запазим първоначалния срок за приключването на договора, който е април 2023 година, докогато ще завършим модернизацията на всичките 15 вагона.
Сега, в първите работни дни на май, искаме среща с ръководството на БДЖ-ПП, за да уточним всички въпроси около проекта и най-вече – около финансирането. Знаете, че досега сме получили едва 26% от сумата по договора, а вече усилено работим по модернизацията на още 5 вагона – затова ще настояваме да получим още средства. Що се отнася до прототипа – когато завършим и втория вагон – ще закараме и двата за изпитване в специализирана лаборатория в Румъния,тъй като у нас няма такава, след което ще ги предадем на БДЖ-ПП“, разказа специално за "БАНКЕРЪ" Валери Димитров.
Впрочем може би най-хубавото на проекта „Сокол“ е фактът, че във „Вагонен завод – Интерком“ в Дряново са наети на работа 240 души, което влива живителна глътка в този малък балкански градец. В предприятието работят и по свой проект – „Дрийм експрес“ – за създаване на нов пътнически вагон, който щял да се продава само в Западна Европа.
Белчо Цанев