„Изгорели са до шушка!“ Това коментира за „БАНКЕРЪ“ един от най-опитните разследващи произшествия в транспорта у нас. Експертът, пожелал анонимност, визира двата пътнически вагона от Бърз влак № 2613, пътуващ за Варна, които се запалиха и изгоряха на 3 ноември вечерта край Каспичан.
По думите му: „Изпратиха ми много снимки и, честно казано, за толкова години такова чудо не бях виждал. Изтеглили са вагоните в Горна Оряховица, където започва огледът им от специалистите в Националния борд за разследване на произшествия. Но какво ще видят, не ми е ясно, при положение, че абсолютно всичко е изгоряло и са останали само металните елементи, които на места дори са се изкривили от високата температура“.
На въпроса защо всичко е изгоряло, след като пътническите вагони, както и самолетите и автобусите, задължително
трябва да са произведени от негорими материали,
човекът сви рамене и каза: „Най-вероятно тези вагони са много стари и са правени още преди въвеждането на съвременните противопожарни изисквания. Когато и да са правени обаче, убеден съм, че цигара не може за запали дори и седалка, а какво пък остава – вагон“.
Да оставим търсенето на причините за пожара на разследващите и да се съсредоточим върху „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП), където дори и без никакви пожари през последните месеци не достигат от 10 до 24 вагона среднодневно за осигуряване на Графика за движението на влаковете.
Това е положението след 8-месечното управление на бившия транспортен министър Николай Събев, който съчетаваше гръмките обещания с множество кадрови промени.
В опит да решат проблема днешните ръководства на транспортното министерство и БДЖ-ПП тръгнаха да модернизират старите возила на компанията – решение, с което на практика
с един куршум могат да се удрят три заека:
- По-бързо ще се отстрани проблемът, тъй като провеждането на конкурс за нови вагони и самото им производство ще отнеме в най-добрия случай повече от три години. И то ако изобщо се намери производител, който да се занимава с някакви си 30-40 вагона;
- Цената на модернизираните вагони ще е около два пъти по ниска в сравнение с новите при почти същия експлоатационен ресурс;
- Ще се създадат стотици добре платени работни места.
В тази връзка, на 27 октомври ръководствата на жп компанията и „Вагонен завод – Интерком“ АД (Дряново) подписват Допълнително споразумение № 2 към Договора за модернизация на 15 пътнически вагона, сключен на 22 април 2021 година. И понеже тази тема вече сме я "дъвкали" няколко пъти, ще припомним само някои ключови детайла:
общата стойност на контракта е 26.697 млн. лв. без ДДС,
което прави по 2.136 млн. лв. на вагон заедно с косвения налог. По него "Пътнически превози" изплаща авансово 6.941 млн. лв., които са 26% от договорената сума.
Според информация, подписана от управителя на БДЖ-ПП инж. Христо Иванов на 3 ноември, първият вагон, т. нар. прототип, вече е модернизиран на 98%, за което съобщихме още през май.
Отбелязва се още, че „За напредък по процедурите за въвеждане на вагона в експлоатация и регистрацията му в европейския регистър на возилата няма постъпила информация“.
При 5 от вагоните, изпратени за модернизация в Дряново, напредъкът е по „подготовката на металния кош и рамата и нанасяне на антикорозионно покритие, както и дейности по преустройството на талигите на вагоните, свързани с монтажа на новото спирачно оборудване“.
А по останалите 9 вагона „са извършени дейности по демонтаж на вътрешното и подвагонно оборудване“.
На практика повече от година и половина след подписването на договора, БДЖ-ПП не са получили нищо. За което от вагоноремонтния завод в Дряново се оправдават с
настъпили форсмажорни обстоятелства.
И явно такива има, при положение че от Българската търговско-промишлена палата издават на 25 март 2022 г. на завода Сертификат за форсмажор. Той удостоверява, че през периода октомври 2021 г. – 24 март 2022 г. множество обстоятелства са "породили обективна невъзможност за Изпълнителя да изпълнява в пълен обем и в предвидения срок задълженията си към Възложителя" по договора.
При проведените след това преговори с последното ръководство на БДЖ-ПП е подписано споменатото по-горе Допълнително споразумение № 2 към Договора за модернизация, към който е приет коригиран график за модернизация на вагоните. Според този нов график последният модернизиран вагон трябва да бъде предаден на "Пътнически превози" до края на декември 2023 г., и то „при 100% готовност – след представяне на разрешение за експлоатация за скорост 160 км/час“.
Тук ще припомним, че съгласно издадените от жп компанията технически спецификации, модернизацията на 15-те вагона в Дряново ще бъде изпълнена единствено със съвременни негорими материали. Така че подобни пожари – като този край Каспичан и онзи трагичен инцидент от февруари 2008 г. край Червен бряг, при който загинаха 9 души – никога повече не би трябвало да има. Същото ще се изисква в бъдеще и при модернизациите на всички вагони и локомотиви, които "циркулират" из България. Независимо отова къде се прави тази модернизация – у нас или по света.
Освен проведената пазарна консултация за модернизация на 20 вагона, за която „Банкеръ“ писа и за която в близките дни ще бъде обявена обществена поръчка,
БДЖ-ПП подготвя още няколко конкурса
за обновяване на вагони – както от сериите 2044, 2563, 2297 и 8444, така и на 9 вагона за теснолинейката Септември – Добринище.
Жп превозвачът усилено работи и по други две обществени поръчки – за "капитален ремонт“ на 4 вагона, серия 8597, както и на още 6 вагона от серия 2150.
По наша информация до средата на декември БДЖ-ПП ще подготви и обяви обществени поръчки за модернизация по най-съвременните изисквания на общо 160 стари и амортизирани пътнически вагона.
Така до две години над половината от целия вагонен парк на държавния жп превозвач ще бъде нов, оборудван със съвременни спирачни, климатични и информационни системи.
Белчо Цанев