В парламентарната комисия по бюджет и финанси бе приет Законопроектът за изменение и допъление на Закона за хазарта, предложен от Любомир Каримански от ИТН и група народни представители. Той бе предпочетен пред предложението, представено от присъстващия на заседанието министър на спорта в оставка Радостин Василев, което бе внесено от депутати на „Продължаваме Промяната“ и народни представители, избрани от ИТН, но вече напуснали редиците на партията и обявили се за независими.
Радостин Василев обясни, че промените се налагат, защото вместо Българският спортен тотализатор да е на печалба, той е на загуба.
Той обърна внимание, че с този законопроект ще се поправи грешката на Валери Симеонов (някогашен депутат от НФСБ), а именно че след 1 август 2022 г. Българският спортен тотализатор (БСТ) може да извършва дейността си само в собствени пунктове, с нает персонал. Това означава, че всички контрагенти на БСТ, които не са със собствени пунктове, а с пунктове, наети под наем, трябва да затворят врати.
Според изчисления на Българския спортен тотализатор това означава, че около 1000 пункта на тотализатора ще затворят врати на 1-ви август 2022 година. По думите на министър Василев това би означавало фалит на БСТ – от 1500 пункта да останат само 500 пункта, които са в собствени помещения и с нает персонал. Другите са на външни контрагенти и работят срещу процент от печалбата.
Другият аспект в представения от министър Василев законопроект бе, че след измененията на Валери Симеонов Българският спортен тотализатор се явява монополист в организацията на определени игри, но независимо от тази си позиция неговата дейност е затормозена от законодателни пречки. Проблемът е, че БСТ не може да предлага билетите си на лотарийни игри извън пунктовете на тотализатора, което по финансовите изчисления на тотализатора вместо да му носи печалба, му носи загуби. Тези билети са скъпи за печатане и в крайна сметка обемът на пазарите, с които той е разполагал, е намалял.
С предложението, представено от министър Василев, на спортния тотализатор ще се даде повече свобода – той ще може да продава на повече места, като, разбира се, ще се съобразява с ограниченията, които важат и за всички останали хазартни игри. Допълнени са и някои пропуски, свързани с неясноти около различни видове хазартни игри и начините за тяхната регистрация. Министър Василев отбеляза, че представеният от него законопроект е внесен на 17 юни. В същото време на 11 юли е бил внесен законпроект от страна на Любомир Каримански, Ива Митева и Андрей Михайлов, който изключва всички промени, предвидени от групата на „Продължаваме Промяната“ и бившите депутати от ИТН, с изключение на тази, която е за запазването на пунктовете на тотализатора.
Министър Василев посочи, че той и вносителите на първото предложение не възразяват срещу проектозакона на Каримански и неговите съпартийци и дори смята, че това е по-правилният ход, предвид политическата ситуация. В същото време той бе категоричен, че на следващ етап трябва да се направят по-сериозни изменения в Закона за хазарта. Необходима е сериозна законодателна инициатива, както по отношение на разпределянето на средствата за спорт и култура, така и за начина на провеждане на лотарийните игри, в които БСТ е монополист.
При представянето на своя законопроект, Любомир Каримански отбеляза, че в него (в чл. 10 в, ал. 3) e разширен обхватът на уязвимите лица и в сферата на хазартните игри, които са онлайн. Освен това в законопроекта е заложена бройката от 3000 тотопункта вместо вече записаните 5000, които потенциално могат да функционират до 2023 година и да са равномерно разпространени в шестте района на страната. Каримански и колегите му са се спрели на това число след анализ, който им бил предоставен от Министерството на финансите. Оттам направили справка как се развива дейността в отделни тотопунктове в периода от 2019 г. до 2021 година. Общият принос на външната мрежа към постъпленията от числови игри е 15 процента или 26.6% от постъпленията на тотоигрите като цяло. По-конкретно за 2022 г. към датата 1 юли този процент се равнява на 15 млн. лева. Според справката през последните месеци БСТ е намалил обемите си от продукти, пласирани във външната мрежа, най-вероятно предвид очакваното им закриване. В периода януари – май 2022 г. средномесечно един пункт от вътрешната мрежа е имал преки разходи от 3431 лева. По думите на Каримански общо за всичките 365 пункта разходите са 2 188 685 лева. От януари до май 2022 г. средно месечно един пункт от външната мрежа е имал разходи от 476 лева. Това означава, че поддържането на един външен пункт е седем пъти по-ефективно в сравнение с това на собствения, но въпреки това Каримански и неговите колеги са на мнение, че БСТ трябва да има 35% собствени пунктове от общия брой в страната. Депутатът от ИТН добави, че той и колегите му са внесли предложението си най-вече защото не искали да се върне така нареченото търкане на талончета. По-конкретно – в проекта, представен от министър Василев, се предвиждало думата "хазартни игри" (при чиято дефиниция ясно са разписани определени забрани), да се замени с "числова, лотарийна игра БИНГО, игри с игрални автомати и игри в игрално казино". В същото време в предложението на Каримански и колегите му се включва нов обхват игри – става дума за тези, при които има залагания върху случайни събития или върху познаване на факти.