В сферата на търговията данните за разплащания са полюсни, сочи анализ на онлайн платформата Paysera България. Въпреки сериозния скок на онлайн продажбите, пазарувайки в интернет, 60% от потребителите избират да платят в брой при доставка, сочи последната справка на Българската Е-комерс Асоциация за 2020 година. Наложеният платеж доминира и през 2019-а, но нарастват с 10% повече – знак, че плащанията се дигитализират с умерен темп.
От друга страна, безкасовото плащане в търговски обекти се засилва, до голяма степен насърчавано от собствениците с цел превенция от разпространение на Covid. Последната статистика на Българската народна банка показва, че само за първата половина на 2021 г. броят на плащанията с карти на физически ПОС терминали надхвърля 109.3 млн. или с над 40% повече спрямо пет години по-рано. В същия период броят на ПОС терминалните устройства у нас расте за сметка на банкоматите (ATM), където се наблюдава спад – признак за понижаващ се интерес към парите в брой. От 2016 г. насам банкоматите в страната се съкращават ежегодно – от 5751 до 5340 през 2021-а. На фона на тези данни, при ПОС терминалите има обратна тенденция – от 86 663 до 108 694 към средата на миналата година. Това е с 25% повече спрямо пет години назад.
Увеличаването на безкасовите плащания
има пряко отражение върху по-добрата отчетност и растежа на бизнесите. Това е и един от механизмите за изсветляването на икономиката – ключов приоритет както за нас, така и за целия финтех сектор. “В дългосрочен план очакванията са този тип плащания да растат не само в частния бизнес, но и в държавната и общинска администрация. Пример за това е приемането на банкови карти, издадени в чужбина, за плащане на административни услуги. Отскоро това вече е възможно в няколко държавни институции“, допълва Мартин Богданов.
Експертите от компанията очакват занапред още повече
да се засилва интересът към иновативните платежни решения у нас.
Пример за това е отвореното банкиране, което се счита за истинска революция в света на финансите. То отваря платежния пазар на ЕС за небанкови дружества и дава възможност на потребителите да плащат директно от бaнĸoвaтa cи cмeтĸa пpи пaзapyвaнe в интepнeт бeз да използват карта или пocpeдниĸ.
Paysera е глобална онлайн платформа, която предлага разнообразни дигитални платежни услуги за физически лица и компании. Дружеството е лицензирано дружество за електронни пари, което предлага платежни услуги в ЕС и се регулира от Централната банка на Литва.
Компанията стъпва на българския пазар през 2016 г. и е регистрирана в БНБ като чуждестранно дружество за електронни пари, имащо право да предлага услугите си на територията на България.