Държавната политика в областта на пътната инфраструктура повече от 10 години е заложник на една институционализирана и поддържана от Агенция "Пътна инфраструктура" порочна система, при която изграждането, поддръжката и основните ремонти на пътища се прилагат непрозрачно, некоректно и неикономично, в разрез със Закона за обществените поръчки и обществения интерес. Това заяви заместник-министърът на финансите Андрей Цеков на извънреден брифинг в Министерския съвет заради казуса с едностранното прекратяване на всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа от страна на АПИ.
Кабинетът установи, че АПИ едностранно е прекратила всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Причината, посочена от АПИ, е "пропуски в документацията за участие", предложена от самата АПИ. Обществените поръчки бяха обявени през април тази година с цел да заместят съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики и които са предмет на проверка от компетентните органи. С решенията си АПИ на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа, включително през предстоящия зимен сезон, съобщиха преди това от Министерския съвет.
Държавата е лишена от пътно поддържане в следващите 6 до 7 месеца, обяви зам.-министър Цеков. По думите му липсата на пътно поддържане през зимата ще застраши здравето на хората. Той даде и примери за порочната система на АПИ. На първо място това са инхаус възлаганият, в резултат на които в последните години са възложени дейности и впоследствие са били превъзложени без наличието на свободна конкуренция. Дейностите са били на стойност над 3,6 млрд. лв. "Примерите са автомагистрала "Хемус" – 2,7 млрд. лв., пътят Видин – Благоевград – 900 млн. лв.", каза зам. финансовият министър. И добави, че налице са и данни за манипулиране на процедури за възлагане на обществени поръчки, при които крайният ефект е, че в условията на ограничена конкуренция се разходва обществен ресурс, надвишаващ дори прогнозните стойности на въпросните поръчки. Най-пресният пример за това е решението за възлагането на магистралата "Русе – Велико Търново". При прогнозна стойност на поръчката 981 млн. лв. са разходвани за 1,5 млрд. лв.
Друг елемент на тази порочна система са рамковите споразумения за текущ ремонт и поддържка на републиканската пътна мрежа.
Андрей Цеков поясни, че в периода от 2019 г. до началото на 2021 г. са сключени 34 договора за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища на обща стойност 757 млн. лв. Въз основаната на тези договори чрез текущи месечни допълнителни задания са възложени дейности за 3,4 млрд. лв. "Първият проблем тук е многократното надвишаване на договорената стойност, което е в разрез на трайната практика на съда на Европейския съюз, който постановява, че при изчерпване на прогнозната стойност на едно рамково споразумение същото следва да преустанови своето действие. Последващи възлагания са предпоставка за нарушаване на принципите на свободна конкуренция и на добро управление на обществените средства", отбеляза зам.-министърът.
Договорите са били предмет на анализ на две междуведомствени работни групи. През ноември 2021 г. чрез допълнителни споразумения се прекратява действието на договорите, считано от 30.06.2022 г. Това поставя задачата на служебния кабинет, както и на редовния, излъчен през декември 2021 г., да съумее да възложи текущи ремонти и поддръжка на републиканската пътна мрежа след 30 юни 2022 г. Този процес приключва неуспешно.
На 15 февруари 2022 г. АПИ обявява процедура за възлагане на обществена поръчка за поддръжка на магистрала "Струма", но е прекратена на 25 март 2022 г. На 5 април – почти четири месеца след съставянето на кабинета, АПИ обявява седем открити процедури за възлагане на обществени поръчки за ремонт и поддържка със срок за подаване на оферти до 5 май. Впоследствие този срок е удължен до 27 май. На 26 юни председателят на Управителния съвет на агенцията издава седем решения, с които прекратява и седемте процедури поради три вида пропуски в документацията.
"Пътната поддръжка следва да продължи да се изпълнява по съществуващите договори, които биха представлявали единствената възможност да се осигури зимно и текущо поддържане. Действията и бездействията на АПИ на практика изчегъртват всеки един опит за оздравяване на държавната политика в областта на пътната инфраструктура", подчерта зам.-министърът на финансите.
Председателят на парламентарната регионална комисия Настимир Ананиев съобщи, че ще свика извънредно заседание, за да се обсъди предложението за разплащане към изрядните платци.
Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Ивайло Стайков посочи, че е разбрал за мотивите на пътната агенция от изнесената информация в интернет и не е присъствал на разговори, водени за това защо се налага прекратяването на процедурите.