Шест години е реалистичен срок за изграждането на няколкото нови моста над Дунав от датата на подписването на споразумение с Румъния за всеки един от тях. Това казва вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на работно заседание за развитието на стратегическите инфраструктурни обекти и за новата програма за ремонт на пътищата. В него участват ръководствата на Агенция „Пътна инфраструктура“, включително директорите на дирекции, на Института по пътища и мостове и на „Автомагистрали“ ЕАД.
Става дума за изграждане на мостовете при Оряхово – Бекет, при Никопол – Турну Мъгуреле, при Русе – Гюргево и при Силистра – Кълъраш. Но след избора на място следват проучвания, изготвяне на технически проекти, търсене на изпълнители и на финансиране и евентуално поредица съдебни обжалвания.
За тези проекти се говори от години, но без да се предприемат реални мерки за реализирането им. Съгласно постигнатото споразумение с Румъния мястото на моста при Видин-Калафат бе избрано от България, а сега е ред на северната ни съседка да избере място за ново мостово съоръжение.
Основания за такива нови връзки има много. Румъния е вторият по големина наш търговски партньор в Европейския съюз, но Дунав повече ни разделя, отколкото да ни свързва. Двата съществуващи моста при Видин и Русе се задъхват, а опашките от камиони са ежедневие за провозвачите. Между Русе и Силистра няма мостово съоръжение, което пък затруднява много румънските туристи, които обичат да почиват в черноморските ни курорти. Бизнесът от крайдунавските градове също е затруднен, както и работещите от двете страни на реката, които са намерили препитание в съседната страна. През страната ни преминава трафикът на пътници и товари между Европа и Близкия изток. Мечтаем си да се включим и в новия Път на коприната.
По думите на Караджов в най-напреднала фаза са разговорите за втори мост при Русе. Той би бил удобно място за пресичане на Дунав, ако обаче бъде изградена и магистралата /или скоростния път/ между Русе и Търново. По него обаче предстои още много работа. Още не е възложено и инвестиционно проучване.
Вицепремиерът говори за четирилентов скоростен път от Русе до Велико Търново, за да може да се реши въпросът с многото катастрофи по този маршрут и колоните товарни автомобили.