ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

Търсене
Generic filters

Нов закон на ЕС ще може да отваря съобщения?

Телефони

Нови правила, които са предназначени да овладеят господството на големите технологични компании, влизат в сила в ЕС. Това предадоха от Би Би Си. Съгласно Закона за цифровите пазари (DMA), технологични гиганти като Google и Apple могат да бъдат накарани да отворят своите услуги и платформи за други фирми и разработчици. От приложенията за съобщения например може да се изисква да включат подобни по-малки конкурентни услуги.

Въпросното законодателството обаче няма да се прилага в Обединеното кралство заради Brexit, но в Европейския съюз законът ще промени правилата за компании с големи размери и влияние.

Някои от по-големите фирми изразиха загриженост относно потенциалното въздействие на DMA върху сигурността и иновациите. Съгласно DMA по-малките приложения за съобщения ще могат да поискат от така наречените технологични пазачи да разрешат на своите потребители да изпращат и получават съобщения чрез платформата на по-голямата фирма.

От големите фирми обаче няма да се изисква незабавно да разработят по-модерните функции, които да са оперативно съвместими. Според плановете аудио и видео разговорите между двама потребители или групи от такива ще станат факт едва след четири години. От по-големите фирми също може да се изисква да позволят на своите потребители да избират различни магазини за приложения.

Пред уебсайта за технологични новини Wired, Джерард де Грааф, служител на ЕС, цитира пример с потребител на iPhone, който сега ще може да тегли приложения не само от App Store, но и от други магазини за приложения или от интернет. Европейската комисия разпространи и видео, което обяснява целта на новия закон.

От Европейската организация на потребителите (BEUC), която представлява много такива национални формирования, определиха инициативата като показателна за цифровата трансформация на Европейския съюз.

BEUC разпространи съобщение, в което се казва, че новото законодателство ще ребалансира дигиталните пазари, ще увеличи избора на потребителите и ще сложи край на много от най-лошите практики, в които големите технологии са участвали през годините. По-конкретно ще настъпят две основни промени:

  1. Google ще бъде задължен да не популяризира собствените си местни услуги, включително такива за пътуване или работа, поставяйки ги пред тези на конкурентите си в резултатите от търсенето.
  2. Apple няма да бъде в състояние да принуждава потребителите да използват услугата за плащане за покупки на приложения.

Но за да се случи всичко това, е изключително важно държавите-членки да предоставят на Европейската комисия ресурсите, от които тя ще се нуждае, за да приложи новия закон. DMA вече преминава в шестмесечна фаза на изпълнение и ще започне да се прилага на 2 май 2023 година.

Законът не посочва кои ще са конкретните технологични пазачи, като Комисията ще има за цел да реши кои компании ще получат тези правомощия най-късно до 6 септември 2023 година.

Според DMA пазачите ще бъдат компании, които отговарят на критериите финансов размер, брой потребители и имат "укрепена и трайна" позиция на пазара. Компаниите, които нарушават DMA, могат да бъдат изправени пред глоби до 10% от годишния им световен оборот за първо нарушение и до 20% за повторно неспазване на закона.

DMA налага редица задължения на фирмите, които ще бъдат определени като технологични пазачи, включително:

  1. Позволяване на потребителите да инсталират приложения от трети страни или магазини за приложения.
  2. Спиране на практиката фирмите да класират собствените си продукти или услуги по-приоритетно от тези на конкурентите.
  3. Възпрепятстване на фирмите да принуждават разработчиците на приложения да използват услугите на гейткипера (като платежни системи), за да се появят в магазините за негови приложения.
  4. Прекратяване на практиката фирмите да проследяват какво правят потребителите извън тяхната платформа за целите на целенасоченото рекламиране, без за това да са получили разрешение от потребителя.
  5. По-рано Apple заяви, че е "загрижена, че някои разпоредби на DMA ще създадат ненужни уязвимости в поверителността и сигурността на нейните потребители".

От Google обявиха: "Въпреки че, подкрепяме много от амбициите на DMA относно избора на потребителите и оперативната съвместимост, ние се притесняваме, че някои от тези правила могат да намалят иновациите и избора, достъпен за европейците."

Въпреки че правилата ще се прилагат само в ЕС, комисия от британски депутати наскоро призова правителството да публикува проектозакона за конкуренцията, потребителите и цифровите пазари, който има за цел да предостави на регулаторите нови инструменти за справяне с антиконкурентното поведение на големите технологични фирми.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *