ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

Търсене
Generic filters

С 27.5 расте износът ни към трети страни за първите четири месеца

турция българия знамена

През периода януари – април износът на стоки от България за трети страни се увеличава с 27.5% в сравнение със същия период на 2021 година. Той е на стойност 9.22 млрд. лева, отчете Националният статистически институт. Основните пазари за българските стоки са били Турция, Сърбия, Съединените американски щати, Република Северна Македония, Обединеното кралство, Китай и Египет. Всички те формират 52.6% от износа за страни извън Европейския съюз при 54.5% в периода между януари и март.

Турция остава най-големият пазар за българските фирми

в тази група страни. Износът ни за южната ни съседка расте с 20.3% и е на стойност 1.75 млрд. лева. Продукцията ни е намерила добър пирем и в Сърбия, където са изнесени стоки за 723.6 млн. лева, което означава ръст от 87.4 на сто. Към САЩ сме експедирали изделия за 580.5 млн. лева, като отчитаме и ръст с 21.3 процента.

Единствено към Китай има спад в експорта

и то с 40 процента.Това обаче отразява икономическите трудности във втората най-голяма световна икономика, свързани с въведените противоепидемични мерки в голяма част от страната. 

Между януари и април най-голям ръст в експорта в сравнение със същия период на 2021 г. е отбелязан в секторите „Минерални горива, масла и подобни продукти“ (+198.3) и „Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход“ (+146.,%). Най-голям спад пък има в сектор „Артикули, класифицирани главно според вида на материала“ (-14.4%). Той включва следните раздели: обработени кожи и артикули от тях, н.д.; артикули от каучук; артикули от корк и дървен материал (изкл. мебели); хартия, картон и артикули от хартия и картон; текстил и артикули от текстил (изкл. облекло); продукти от други неметални минерални суровини; чугун и стомана; благородни и други цветни метали; други артикули от метал. 

Само през април износът на стоки от България за трети страни нараства с 16.8% на годишна база и е в размер на 2.30 млрд. лева.

Вносът на стоки в България от трети страни е двойно по-висок.

Импортът на стоки в България от страни извън Европейския съюз през периода януари – април се увеличава с 58.3% на годишна база. У нас са влезли стоки от тези държави на обща стойност от 14.38 млрд. лева (по цени CIF). Най-голям е обемът на продукцията, внесени от Руската федерация, Турция, Китай и Украйна.

От Русия у нас са внесени стоки за 3.98 млрд. лева, като има ръст от 160.8 на сто. Освен големият внос на горива от тази страна, влияние оказват и повишените цени на тези суровини. На българския пазар са влезли от Турция продукти за 2.75 млрд. лева, като стойността им се увеличава с 59.6 процента. Импортът на стоки от Китай е за 1.86 млрд. лева /+56%/.  

Вносът от Украйна расте за първите четири месеца с 37.9% и е на стойност 645.1 млн. лева. Трябва да отбележим и това, че износът ни към тази страна също расте през този период /с 6.1%/.

Най-голямо увеличение спрямо същия период на 2021 г. е отчетено в секторите „Минерални горива, масла и подобни продукти“ (+151.3%) и „Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход“ (+138.7%). Спад не се наблюдава в нито един от секторите. 

Само през април вносът на стоки в България от трети страни нараства с 57.8% спрямо същия месец на миналата година и е в размер на 3.91 млрд. лeвa.

Външнотърговското салдо (износ FOB – внос CIF) на България

с трети страни през април е отрицателно, както и през периода януари – април, като продължава да расте и е в размер на 5.16 млрд. лева. 

 

Българо-турски форум очерта перспективните области за взаимноизгоден бизнес

Темата за зелената икономика бе на фокус по време на българо-турски бизнес форум „Възможности за устойчиво търговско-икономическо сътрудничество в прехода към зелена икономика“, проведен Банско. Българската търговско-промишлена палата подкрепи събитието, организирано от Българско-турската търговско-индустриална камара и Посолството на Турция. Темата е много актуална на фона на сложната икономическа среда в световен мащаб и повишаващите се цени на енергийните ресурси.

В двустранната търговия през 2020 г. Турция заема 5-то място в износа на България с дял от 6.8% и 3-то място във вноса с дял от 6.4 на сто.

За БТПП и нейните членове перспективните области за взаимноизгоден бизнес за двете страни са много – инфраструктурни проекти, разработване на нови енергийни източници с акцент на възобновяемите, автомобилна промишленост, текстилна промишленост, опазване на околната среда, селско стопанство, туризъм, търговия.

Преодоляването на отминаващата здравна и настоящата икономическа криза за бизнеса от България и Турция е възможно чрез сътрудничество, с повече бизнес инициативи, активно търсене на партньори, съвместни дейности – joint ventrures, бартерни отношения, съвместно производство и излизане на трети пазари, както и със съдействието на бизнес организациите от двете страни, прилагайки европейските принципи и насоки за развитие.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *