Белият дом може да се опита да ограничи цената на руския суров петол на малко над 60 долара за барел – по-високо от предварително заявеното равнище. Допускането се основава на речи и отправки към ценовите данни в исторически план, които експертите ще използват като един от източниците си. Предишните дискусии по плана, изложен от американското министерство на финансите като част от по-обхватната интернационална реакция на нахлуването на Русия в Украйна, акцентираха на таван в диапазона от 40 до 60 долара за барел.
Американците търсят цена, която би била достатъчна да покрива производствените разходи и да насърчава предлагането. Междувременно, руският президент Владимир Путин и други официални руски представители предупреждават, че няма да продават на държави, които подкрепят лимита, критикуван от индстриалци и дори от някои партньори на САЩ като неработещ. По-висок таван ще обезсмисли една от оновните цели на плана – да спрат притока на кеш към хазната на Кремъл за финансиране на военните действия. Но пък ще е съвместим с другата му цел – да поддържа доставките на руско черно злато на пазара, защото междинните избори в някои американски щати наближават, а цените на бензина продължават да пълзят нагоре. Догадките на пазарните анализатори са, че лимитът вероятно ще е близък до нивата, на които се търгува в момента базовия руски петролен сорт "Уралс".
Позицията на Вашингтон попада във фокуса на общественото внимание защото привърженици на плана ще се срещнат този месец, за да оределят ценовите тавани и на суровия петрол и на някои рафинирани продукти. Американският финансов министър Джанет Йелън и заместникът й Уоли Адейемо нееднократно посочват кривата на цените на руския петрол в исторически аспект като указател за определяне на лимита. Средната цена за доставка на сорт "Уралс" – основният руски износ – е била 63 долара за барел през последните три години и 64 долара за барел в петгодишен разрез, по данни на агенция "Аргус мидиа". През октомври средната котировка на горивото е почти 74 долара за барел.
Решението за предстоящите ограничения ще се вземе съвместно от партньорите и засега все още няма окончателна позиция.
Ценовият таван е замислен като резервен вариант за черното злато, блокирано от санкциите на Европейския съюз и Великобритания, забраняващи на компаниите от тези юрисдикции да превозват, финансират или застраховат товари от руското гориво по света от 5 декември. Съединените щати се опасяват, че тези рестрикции ще оставят петрола в Русия и ще предизвикат скок на световните котировки. Досега правителствата от Г-7 и ЕС са одобрили идеята по принцип. Много подробности остават неизяснени, включително как този лимит се вписва в разширяващите се европейски наказания срещу Москва.
Йелън и Адейемо посочват основните фактори, които смятат, че трябва да се вземат предвид при формирането на ценовите ограничения. Като отправна точка Адейемо смята, че цената трябва да е по-висока от най-големите производствени разходи, така че и най-ниско ефективните руски кладенци да правят някаква печалба. За да се гарантира рентабилността на производителите, таванът вероятно ще трябва да обхване и цените за логистика и доставка, които по правило се поемат от продавачите, коментират анализатори от бранша. Ценовата история предполага, че разходите за доставка на най-дребните руски производители е в близост до 50 долара за барел. В последно време Белият дом също смекчава тона: Адейемо посочи в телевизионно интервю, че САЩ искат таванът да е "доста над производствената цена".
Средната котировка на руския сорт "Уралс" през тази година е малко над 81 долара за барел срещу 69 долара за барел рез 2021-а, по данни на "Аргус", които отговарят на цените на товарите, изпратени в европейските центрове за рафиниране на суровината около Аугуста, Италия, и Ротердам в Нидерландия.