ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

Търсене
Generic filters

Законодателни инициативи с натрапващ се дъх на комунизъм

Илин Димитров

Напоследък служебният министър на туризма Илин Димитров се е посветил на модерна кауза: да разтовари от отговорност собственото си ведомство, като прехвърли негови ангажименти и отговорности  на чужд гръб. За целта бе пуснат за обществено обсъждане проектозакон за създаване на Национална камара на туроператорите и туристическите агенции, която – освен всичко останало – трябва да прибере под една "фуражка" и съществуващите в момента шест браншови организации в сектора.

Според документа, новата "обединителна" структура ще разтовари и държавата от някои управленски функции, най-важните сред които са издаване на разрешителни за туроператорска и агентска дейност, създаване и поддържане на "съответните" регистри, както и изграждане на нов Гаранционен фонд за туроператорите с изходящ туризъм.

Туристическият началник не за първи път лансира тази идея, защото тя "отлежава" в главата му още откакто беше председател на Комисията по туризъм в предишното Народно събрание. Според запознати, неин автор бил директорът на Института за анализи и оценки в туризма – доц. Румен Драганов, и затова именно той е разработил проекта за новия норматив. Всъщност, и това не е кой знае колко сигурно, защото през годините периодично сме чували призиви за подобно обединение, идващи от най-различни посоки на политическата и професионалната сцена.

Та, според идеолозите и авторите на проектозакона, Националната камара на туроператорите и туристическите агенции (НКТТА), заедно с още три "ресорни" обединения – на хотелиерите и ресторантьорите, на самостоятелните заведенията за хранене и развлечения и на екскурзоводите, планинските водачи и ски учителите – ще се превърнат в "темела" на една чисто нова мегаструктура,

носеща името Национална туристическа организация.

Не на друг, а именно на тази структура ще бъдат делегирани едни от най-деликатните и най-"хлъзгави" дейности в бизнеса: първо – – формиране на национални туристически продукти, и второ – осъществяване на националния маркетинг и реклама на България като атрактивна дестинация за туризъм и инвестиции.

Само, че подготвилите се да станат новите началници на туризма, явно не са предвидили, че идеята им едва ли ще бъде приета безкритично и радушно от повечето техни колеги. И това стана ясно много бързо, тъй като представителите на най-големите туроператорски сдружения тутакси се обявиха

против насилственото им  обединяване

с помощта на държавата.

На състоялото се преди дни обсъждане на проектозакона за НКТТА, този сектор беше представен от пет традиционно активни организации – Българска асоциация на туристическите агенции ( бел. ред . – това е най-старата браншова организация, в която членуват близо 50 компании), Асоциация на българските туроператори и туристически агенции – с около 30 члена, Сдружение "Туризъм" – с около 20-ина члена, Сдружение на туроператорите и туристическите агенции "Обединение Бъдеще за туризма" – с около 160 члена и Асоциацията на инкъминг агенциите, която обединява българските представителства на големите чуждестранни туроператори.

Всъщност, в дебатите участва и още една браншова организация – Българската асоциация изходящ туризъм, но тя няма национално представителство.

Председателят на Сдружение "Туризъм" Венцислав Кръстев е категоричен, че това

задължително по своя характер членство в НПО

доста напомня времената на уж позабравения комунистически режим, въпреки че не живеем в Северна Корея. Още повече, че Конституцията е категорична по въпроса: сдружаването става на доброволен принцип . Според него "интимната идея" на тази кампания е "да бъдат откраднати средствата за реклама на България".

Несъгласие с предложенията на министерството изразиха и от Сдружението на туроператорите и туристическите агенти "Обединение Бъдеще за туризма". Неговият председател – Павлина Илиева, е на мнение, че не трябва да се бяга от конкурентната среда и недоумява какъв е проблема да има повече сдружения и различни мнения.

Още по-категоричен е заместник-председателят на Българската асоциация на туристическите агенции и председател на Алианса на туристическата индустрия в България – проф. Георги Рачев, който определи случващото се така: „Става въпрос за пари, а от нас се иска да сложим мокър печат на чужди идеи, които бизнесът не припознава“.

Подобни са становищата и на другите големи браншови организации. Те са категорични, че подобно обединение не само гази правото на свободния избор и се опитва да администрира бранша по недопустим начин, но и

не влиза в правомощията на един служебен кабинет,

защото става дума за дългосрочна политика. 

Очевидно обаче ръководителите на туристическото ведомство далеч не са на същото мнение. Тъкмо обратното – вместо да се вслуша в гласа на разума и да укроти малко топката, туристическият министър светкавично изстреля втора инициатива, която направо влуди част от браншовиците – приемане на Закон за Националната камара на хотелиерите, която да предоставя удостоверения за допустимост при издаване на разрешения за строеж и за категоризиране на лицата за дейността хотелиерство.

Този законопроект също е разработен по предложение на директора на Института за анализи и оценки в туризма – Румен Драганов, и също е лансиран безкритично от министъра на туризма Димитров.

Формално  тук също става въпрос за обединяването на хотелиерския бранш в нова структура, леко по-различна от предишната, но не по-малко важна. Само че хората, които работят в този сегмент на туристическия отрасъл, подозират, че

става въпрос за насилственото им "привличане" в тази Камара. 

Логиката им е желязна: ако не членуват в нея, нямат право да се занимават с хотелиерска дейност. Точка по въпроса.

Другата екстра, която ще бъде "връчена" на новата структура е изграждането и поддържането на Централен професионален регистър на хотелиера (ЦПРХ). Също като при строителите – ако не си вписан в техния централен професионален регистър, нямаш право да сложиш тухла върху тухла… 

Друг смущаващ момент в предложения законопроект е, че щяло да се лобира в Закона за устройство на територията да бъде добавен текст, според който

откриването на строителна площадка и определянето на строителна линия

и ниво, както и заверката на заповедната книга за строителство на туристически обект, ще трябва да се извършват само след представяне от възложителя на писмено съгласие за изпълнение на строежа от местната структура на Националната камара на хотелиерите.

Или казано на кратко, ако един инвеститор реши да построи нов хотел в Тутракан, например, най-напред трябва да се сдобие с разрешение от местната структура на Хотелиерската камара!

Дори участниците в големи хотелски вериги не само, че не разбират логиката на това предложение, но и подозират, че въпросното национално обединение  може да се превърне в инструмент за рекет и за  разчистване на конкуренцията.

Разбира се авторът на проекта Румен Драганов

защити своето творение и не пропусна да ограмоти недоволните.

Той припомни факта, че Камарата е организация, сдружение, съюз на лица от една професия за защита на професионалните им интереси. Според него, местната камара се включва в решенията на общината за развитие на туризма и трябва да има право да контролира процеса за изграждане на нови хотели.

И още – според редица авторитетни експертни анализи, новите места за настаняване в много от случаите водят да намаляване на средната заетост и средната цена, до внос на персонал отвън и до намаляване на цените на продаваните обекти.

Другият аргумент на проф. Драганов бе, че тази мярка се използва в редица туристически държави. И тъй като в  България средната заетост в хотелите била под 35%, инвестицията в нов хотел трябвало да става по преценка на местните занаятчии. Точно те трябвало да преценят дали бъдеща инвестиция в хотел  ще бъде за доброто на населеното място и едва тогава щели да позволят реализацията на даден проект.

Не, че има нещо лошо в предприемане на мерки за ограничаване на безобразното и безразборно строителство по нашенските курорти, но дали материализирането на подобен род инициативи точно по този начин не напомня прекалено силно за едни уж отдавна забравени времена?

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *