ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

Търсене
Generic filters

ЕС на косъм от финала за ценови таван на руския петрол

петрол

Европейският съюз е близо до сделка за таван на руския суров петрол от 60 щ. долара за барел – последният опит за постигане на споразумение преди на 5 декември да влезе в сила забраната за износ на руско черно злато за общността, твърдят запознати с въпроса лица. Полша обаче не спира да настоява за втвърдяване на санкционния пакет преди да подпише ценовия лимит и разговорите продължават и на 2 декември, допълва добре информираните източници. 

Преговорите по темата буксуват от миналата седмица защото Варшава и Балтийските републики искат още мерки, които да ограничат допълнително приходите на Москва. Въпреки това, очертаващият се ценови таван е над котировките, на които се търгува руското гориво.

Все още не е ясно как Кремъл ще реагира на 60 долара за барел за суровината си, но руският министър на външните работи Сергей Лавров намекна на 1 декември, че това ниво е неуместно. Като се има предвид, че лимитът засега е над пазарните оценки, руската страната ще има възможност да твърди, че може да продължи да продава петрола си както обикновено.

И докато сделката изглежда почти решена, ЕС трябва да създаде механизъм, който да позволява ревизиране на цената на всеки два месеца, пише в проекто-документа. Обсъжда се и план, който да гарантира, че всяко преразглеждане и евентуална промяна на тавана, ще го фиксира поне с 5% под средните пазарни равнища. Официален представител на преговарящите е споделил в късните часове на 1 декември, че всяка ревизия на ценовия лимит ще взема под внимание редица фактори, включително промени на пазарните котировки, както и фискалните и икономическите условия в Русия.

Целта на ценовото ограничение, предложено за първи път от Съединените щати заради опасенията им, че санкциите на ЕС са прекалено стриктни, е руското черно злато да продължи да достига до международните пазари, за да се избегне глобален скок на оценките на суровината. И, същевременно, да се ограничат приходите от износа в руската хазна. За да е ефективна мярката обаче, нивото трябва да е достатъчно привлекателно за Москва.

В началото на седмицата базовият руски сорт суров петрол "Уралс" е паднал до 45.31 долара за барел на пристанище Приморск на Балтийско море, сочат данни на "Аргус мидиа", която публикува котировките на базовите индекси на суровините. Цената се е повишила до 48.04 долара за барел на 30 ноември.

Заместник министърът на финансите на Съединените щати Уоли Адейемо е намекнал на 1 декември, че 60 долара за барел е приемлива стойност за Вашингтон, посочвайки, че тя е "в рамките", които са обсъждали страните от Г-7.

Полша и Балтийските държави обаче искат паралелно по-решителен напредък на нов пакет от санкции на ЕС. Яснота по новите мерки се очаква през идните няколко дни. Гърция и други държави със силен бизнес в сферата на търговското корабоплаване пък настояват за по-високи цени, за да продължат да търгуват с руското гориво. Те искат и допълнителни гаранции, че корабният бранш няма да бъде дискриминиран спрямо международните конкуренти в резултат на тавана.

Държавите от Г-7 се състезават с времето да уравновесят противоположните интереси преди 5 декември когато влизат в сила по-мащабните санкции на Брюксел за руското черно злато. Ценовият лимит ще забрани превоза и услугите, необходими за транспортирането на руски петрол: посредничество, финансова подкрепа и застраховане, ако товарите се купуват над фиксирания таван.

Междувременно, корабните разходи за руското гориво скочиха до небесата, защото все повече собственици на кораби странят от търговията преди да влязат в сила санкциите на ЕС. Онези, които все още са готови да товарят суровината, искат по-високи цени за риска и ги договарят на около 20 долара за барел по маршрута Балтийско море-Индия за пратките след 5 декември. Това е сериозно увеличение от предишните 12-15 долара за барел. Прекомерната такса за превоз допълнително подрива стойността на руските сортове петрол на товарните пристанища, защото продавачите трябва да покажат, че крайната цена на изпратеното гориво е достатъчно конкурентна на алтернативните доставки. Износът от Балтийско море, където се товари сорт "Уралс", се осъществява от малки до средни танкери (бел. ред. – каквито са Aframax и Suezmax). 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *