ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

Търсене
Generic filters

Европа в риск от много по-тежка енергийна криза през 2023-а

плаващ терминал за втечнен природен газ

Катар предупреди европейците да очакват неприятни енергийни изненади през идната година и проблеми с доставките до 2025-а, ако войната в Украйна продължи и руският газ не се върне на световните пазари. Министърът на енергетиката на емирството от Залива – Саад бин Шерида ал-Кааби – посочва, че Старият континент ще има достатъчно синьо гориво за електричество и отопление през тази зима, но истинското предизвикателство предстои през 2023-а когато резервите се изчерпят, особено ако зимните месеци са по-студени.

Много европейски държави проведоха разговори с Катар – най-едрият световен износител на втечнен природен газ, за да се освободят от зависимостта си от руски изкопаеми горива. Ал-Кааби, който е и шеф на държавния газов гигант "Катар енърджи", обаче предупреждава, че не вижда бъдеще с "нулеви количества руски газ" за Европа. При такъв сценарий той смята, че "проблемът ще е огромен и ще продължи много дълго". Защото европейците нямат достатъчно обеми, които да заменят този руски енергиен източник в дългосрочен план, освен ако не решат да строят големи атомни централи или да върнат въглищата, или течните горива.

Русия е доставила 155 млрд. куб м природен газ на страните от Европейския съюз през миналата година, което представлява 40% от общото газово потребление на блока. Брюксел се надява да редуцира тази зависимост чрез увеличени пратки от други държави като Алжир и Норвегия, както и чрез внос на големи количества втечнен природен газ от по-далечни дестинации. Замяната на цялото руско синьо гориво за Европа обаче ще изисква годишно по 112 млн. тона втечнен газ, което е еквивалентно на почти една трета от целия сегашен пазар, по данни на инвестиционния консултант "Бърнстейн рисърч". 

Катар, който традиционно изпраща 70% от втечнения си природен газ на клиенти в Азия по сключени дългосрочни контракти, може да отклони едва 10-15 процента от сегашното си производство за Стария континент, докато новите проекти не влязат в експлоатация. Ал-Кааби обаче припомня, че значимите газови програми в глобален мащаб ще започнат да дават продукция не по-рано от 2025-а кагота съвместното предприятие "Голдън пас" на "Катар енърджи" с "Ексън мобайл" се очаква да изпраща на пазара допълнително по 16 млн. тона втечнен газ годишно. Емирството ще похарчи и почти 30 млрд. долара за разширението на Северното поле – най-голямото газово находище в света – за да увеличи годишния си производствен капацитет на втечнено гориво от 77 на 126 млн. тона годишно до 2027-а.

Обединеното кралство започна преговори с Катар преди година с предложение държавата от Залива да стане "доставчик от последна инстанция" за Острова. Ал-Кааби, който се е срещнал с британския министър на бизнеса, енергетиката и индустриалната стратегия Джейкъб Рийс-Мог на 4 октомври, заяви, че двете държави "са сближили позициите си", но е трудно да каже кога ще имат сделка.

Катар е подписал предварително споразумение с Германия през март, но тези преговори са били затруднени от разногласия за сроковете на договорите. Доха води дискусии и с Франция, Испания, Белгия, Полша и Словакия за увеличение на износа за тези държави.

"Катар енърджи" предпочита да продава синьото си гориво по дългосрочни контракти, които предлагат сигурност, защото инвестира милиарди долари в енергийна инфраструктура. Азиатските купувачи на катарската суровина по правило се съгласяват на договори със срок от 15 до 20 години. За Ал-Кааби основният проблем, който пречи на преговорите на страната му с европейските държави е свързан с предизвикателствата пред правителствата да посредничат за газови доставки по фиксирани контракти за енергийни компании, които са частна собственост. Освен това остава и съмнението, че Европа би искала да ползва временно природния газ като източник на енергия заради прехода към възобновяеми източници. Докато направените разходи за инвестиции в газовия сектор ще се отплатят с разумни доходи за срокове от 25, 30 и дори 40 години.

Същевременно, по думите на ал-Кааби, преговорите между Доха и Европа за катарски природен газ създава "огромна конкуренция" с азиатските вносители, които искат да си гарантират дългосрочни доставки. И емирството от Залива говори с почти всеки клиент от Азия, заинтересуван сериозно от сключването на сделки.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *