ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

Търсене
Generic filters

БДЖ не може да увеличи заплатите заради замразена субсидия

БДЖ - вагони - мизерия

На 30 ноември 2022 г. бе проведена среща между Федерацията на транспортните работници (ФТР) „Подкрепа” и ръководството на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД.  

От страна на федерацията участваха председателят Иван Кирилов, федералният секретар Пиринка Бейлерянова, както и икономическият съветник на президента на КТ „Подкрепа” Ваня Григорова. От страна на предприятието участие взеха управителят инж. Христо Иванов, финансовият директор Мартин Ангелов и Десислава Стоянова – директор „Човешки ресурси”.  

ФТР „Подкрепа“ повдигна въпроса за актуализирането на трудовите възнаграждения на заетите в дружеството. Въпреки че вече управляващите и народните представители направиха някои стъпки към увеличаване на минималната работна заплата, все още то е несигурно, а при замразяване на минималната работна заплата ще бъдат замразени и доходите на служителите на „БДЖ – Пътнически превози“.  

Ръководството припознава проблема, тъй като експлоатационните и маневрените дейности вече трудно се обезпечават. Като беше уточнено, че средната работна заплата в дружеството е с около 15% по-ниска от средната работна заплата за страната, а това е предпоставка за текучество. 

На срещата обсъдиха и въпросът със заплащането специалистите в ремонтните звена, където възнагражденията са под пазарните. Беше дискутирана и необходимостта от ремонт на помещенията за почивка на транспортните работници. 

Представителите на ръководството на компанията представиха няколко възможности, които се обсъждат: увеличение с еднакъв размер за отделни групи професии, за да нараснат с по-висок процент по-ниските заплати, оптимизиране на административния персонал и цялостно преразглеждане на начина на формиране на работната заплата. 

На срещата стана ясно и че никой от тези варианти не може да се случи без увеличение на субсидията, която получава дружеството, за социалната дейност, която то извършва. Размерът на субсидията е замразен от години, въпреки увеличените разходи за заплати и особено за горива през последните две години.  

Като пример беше дадена Литва, където доплащането за пътник е приблизително 10.9 евро, а в България – 8.8 лева. Също и субсидията в прибалтийската държава, която е повече от 2 пъти по-висока от тази, която получава българската компания, предопределя финансовите затруднения, непозволяващи да се гарантира качествена услуга и достойно заплащане на служителите. 

Ръководството на дружеството ще направи съпоставка на трудовите възнаграждения по отделни групи професии със същите в „Товарни превози“ и ще предложи варианти за актуализация. Същевременно от ФТР „Подкрепа” подчертаха, че освен увеличен размер на субсидията е необходимо и през 2023 г. да бъдат намалени инфраструктурните такси, които се изплащат на Националната компания “Железопътна инфраструктура“, така че да се осигури финансова възможност за нарастване на заплатите на заетите в този ключов за България транспорт. 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *