ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

Търсене
Generic filters

БДЖ остава без пътнически вагони

БДЖ - вагони - мизерия

"БДЖ – Пътнически превози" остава без вагони. Дружеството не е купувало нови от десетилетия, а по незнайни причини не обновява и старите.

За окомплектоване на композициите, заложени в Графика за движението на влаковете, са необходими около 360 вагона.

След ревизии тази година

от експлоатация излизат 87 вагона,

на които трябва да се прави ремонт. През 2023 г. отпадат още 96 вагона, а до края на 2025-та след ревизии излизат общо около 300 от всичките 360 вагона – над 80% от вагоните на и без това осакатения График за движение на влаковете.

На този черен фон компанията дори и не опита да сключи нов договор за планов ремонт – капитален и среден. Обикновено досега жп превозвачът подписваше средносрочни договори за обновяване на вагоните си. Последният – за ремонт на 227 вагона, сключен през 2018-та, изтече след промени и удължавания на 31 март тази година. Поради многобройните смени на ръководствата на "БДЖ – Пътнически превози", извършени от бившия транспортен министър Николай Събев, не бе обявен конкурс за нов контракт. Така спрените от движение вагони висят по гарите, ръждясват и ги крадат.

За да поправи това, скоро след съставянето на служебния кабинет, превозвачът публикува

обява за провеждане на пазарни консултации

за определяне на прогнозната стойност на обществена поръчка за ремонт на 20 вагона. В нея са публикувани номерата на 14 от серия 2150 и на 6 от серия 1940. Заводските ревизии на някои от тях са изтекли още през 2010-та и 2011 година.

Към обявата са публикувани две технически спецификации за изискванията, на които трябва да отговарят след ремонта двата вида вагони. Необходимо е те да излизат от завода оборудвани с LED осветление и климатична инсталация с автоматично превключване на режимите на отопление, вентилация и охлаждане. Във вагоните трябва да бъде монтирана информационна система с дисплеи, които ще показват час на пристигане в следващата гара, моментна скорост на движение, температура и пр. Иска се също отвън до вратите дисплеи да показват номерата на влака и на съответния вагон, а и дестинацията на пътуване. Купетата трябва да са оборудвани със захранващи контакти, а седалките – с USB изводи за електронни устройства.

Всеки вагон трябва да бъде оборудван и с вакуумни тоалетни и сензорни кранове за пускане на водата, както и с модерна пожароизвестителна система.

Освен това се изисква гаранция на вложеното оборудване минимум 24 месеца, а за ролковите лагери на колоосите – три години или 600 000 километра.

На 7 септември жп компанията е получила

едно единственото ценово предложение

за обновяване на 20-те пътнически вагона. То е изпратено от известния вагонен завод „Коловаг“ АД в гр. Септември. Цените за ремонт са от 2.430 млн. до 2.500 млн. лв. на вагон без ДДС. Общата индикативна стойност за ремонта е 49.580 млн. лева без косвения данък, а срокът за изпълнение – 36 месеца. От „Коловаг“ уточняват, че „предложените цени важат за целия срок на валидност на офертата и включват всички необходими и съпътстващи разходи “. Нещо, което при ескалиращата инфлация звучи интригуващо.

Сред запознатите с подаденото ценово предложение веднага се породиха спорове. Според някои жп експерти то е „безумно скъпо“ и се доближава до цените на новите вагони. Според други цените на новите вагони отдавна са надхвърлили 2 млн. евро (към 4 млн. лв.), при това трудно можело да се намери завод в Европа, който да приеме поръчка за производство на малка серия нови вагони (20-30 броя).

За коментар потърсихме изпълнителния директор на „Коловаг“ инж. Емил Йончев:

„Ооо, нямам никакво желание да коментирам каквото и да било, тъй като отдавна ми е омръзнало от това БДЖ, където никой не знае какво точно иска! – възкликна той. – Единственото добро нещо, което се случи напоследък, е назначаването на инж. Красимир Папукчийски за заместник-министър на транспорта, тъй като той е много компетентен мъж и от един поглед и малко думи разбира проблема. Дали сме ценово предложение, оттам нататък решението е на БДЖ. От старите вагони се запазва само талигата, а от коша всичко се изхвърля и се подменя с ново съвременно оборудване, с автоматични врати, с чисто нова електрическа система, която е страшно скъпа. Така че БДЖ, ако обяви обществена поръчка и ни избере за изпълнител, ще получи нов вагон, но на половин цена. Тук искам да поясня, че след евентуалното подписване на договор с нас ще са необходими поне 10 месеца, за да изготвим прототип, тъй като ние практически ще правим съвсем нов вагон. След това ще минат още три месеца, за да регистрираме прототипа – което е много важно, за да могат тези вагони да се движат и в чужбина – до Белград, Виена, Атина и пр.  Едва тогава ще започнем да правим серията“, отбеляза инж. Йончев.

По думите му

предприятието е претрупано с работа

и не му е до нашия жп превозвач. „Имаме дългосрочни контракти с реномирани западни клиенти за производство на най-модерните интермодални вагони, като само договорът ни с Швейцария е до 2030 година. Така че ако стигнем до подписването на договор с БДЖ – ще трябва да назначим още хора в завода“, обясни Емил Йончев.

Висока ли е цената, предложена за обновяването на 20 вагона, ние не можем да преценим. Но пък можем да припомним, че преди 18 месеца беше сключен договор за модернизацията на 15 вагона с друг жп завод, но за 1.778 млн. лв. без ДДС на вагон. Наистина тя е с около 1/3 по-ниска от предлаганата от „Коловаг“, само че инфлацията през това време достигна сериозни нива и, второ, на тази ниска цена все още не е обновен и предаден нито един вагон.

Ето защо се надяваме експертите в БДЖ и в транспортното министерство обективно да преценят предложението, преди да обявят бъдещата обществената поръчка за обновяване на 20 пътнически вагона.

Белчо Цанев

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *