Ръководство на въздушното движение има готовност да обслужи повишения въздушен трафик над България, съобщиха от дружеството, което притежава свидетелство за извършване на аеронавигационно обслужване и изпълнява държавни функции по предоставяне на аеронавигационни услуги в обслужваното гражданско въздушно пространство на страната ни. Около 4.00 часа тази сутрин украинските власти публикуваха НОТАМ съобщение за затваряне на цялото украинско въздушно пространство за граждански полети, включително и летищата на територията на Украйна.
Поради потенциална опасност за гражданското въздухоплаване Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) издаде бюлетин, който препоръчва авиокомпаниите освен територията на Украйна, да избягват и райони на около 200 км разстояние от украинската граница навътре в териториите на Русия и Беларус.
Очакваният ръст на въздушния трафик в българското въздушно пространство е около 40 на сто. Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение“ е подготвило секторни конфигурации за поемане на трафика, като са направени и симулации. Осигурен е необходимият брой ръководители на полети.
Република Молдова се присъедини към проекта SEE FRA
От 24 февруари 2022 г. авиационните оператори могат денонощно да планират полетите си свободно и без ограниченията на географските граници през въздушното пространство на България, Унгария, Румъния, Словакия и Република Молдова. Включването на въздушното пространство на Република Молдова представлява второто разширяване на проекта SEE FRA (Въздушно пространство за свободно планиране на полети в Югоизточна Европа, успешно въведен на 7 ноември 2019 г.). С тази стъпка SEE FRA осигурява трансгранично свободно планиране на полети през въздушното пространство на пет държави и се превръща в един от най-големите блокове въздушно пространство от този тип в Европа.
В допълнение към разширяването на SEEFRA се въвежда и трансгранично свободно планиране на полетите между SEEFRA и BALTIC FRA (установено въздушно пространство за свободно планиране на полети между Полша и Литва като партньори в BALTIC FAB), което осигурява планиране във въздушното пространство от Черно до Балтийско море.
Новите правила за планиране на полети значително оптимизират траекториите на въздухоплавателните средства не само като се използват най-кратките връзки, но и се оползотворяват най-ефективните маршрути за избягване на въздействия върху полетите, например при неблагоприятни метеорологични условия. Според симулациите, SEE FRA допринася за значително намаляване на емисиите и на милиони мили (NM) дневно от общия пробег.