ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

BETA VERSION

Търсене
Generic filters

Все повече българи предпочитат дигиталните разплащания

„Българите показват нарастващо предпочитание към електронните разплащания и тази тенденция ще се задълбочава в бъдеще“

Хората искат да плащат с електронни средства на все повече места, като тези желания се развиха значително по време на пандемията от COVID-19. Затова инициативите, които помагат на малките и микропредприятията да станат част от дигиталната икономика, сега придобиват още по-голямо значение.

Банковата карта заема второ място (54%) сред предпочитаните методи за разплащане от българите, а парите в брой продължават да държат първа позиция с 67 процента. Това показват резултатите от международното проучване "Нагласи към методите на разплащане", поръчано от EVO Group и проведено в партньорство с Visa. Като основна причина да се избира плащане в брой, 38 на сто от анкетираните посочват отсъствието на възможност за дигитална трансакция в магазина или пункта за услуги.

Едва 25% от българите са платили за последната си покупка в магазин с карта или с помощта на телефон, смарт часовник или друго устройство. На аналогичен въпрос за последната им онлайн покупка, 34% от запитаните отговарят, че са платили в брой при доставката.

Иначе магазините, които осигуряват възможност за дигитални методи на разплащане, се възприемат положително от българските потребители – близо 41% от анкетираните смятат, че те са съвременни, а 42% от тях – че са ориентирани към клиента. Една пета от респондентите пък заявяват, че са си тръгвали от хранителен магазин, тъй като липсва възможност за покупка с карта. Особено остро липсата на дигиталните разплащания се усеща на пазари и базари (42%), при фризьор, бръснар, козметик (45%), в такси (42%), при лекар, зъболекар или физиотерапевт (35 на сто).

"Малките и средните предприятия са гръбнакът на нашата икономика. За да останат конкурентоспособни и да процъфтяват в условията на глобалната дигитална икономика, те трябва да се погрижат да предлагат методите за разплащане, които клиентите им предпочитат. Дребният бизнес се нуждае от експертна подкрепа, за да се ориентира в бързо променящата се среда, както и да познава възможните решения, които могат да му помогнат да осъществява електронни плащания и да посреща нуждите на клиентите си бързо, удобно и сигурно. Visa има опита и може да помогне на малките и средните предприятия да извлекат максимална полза от преминаването на бизнеса им в онлайн пространството. Вярваме, че когато малките и средните предприятия успяват, печелят всички ", казва Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.

Съдейки по резултатите от проучването парите дават на българите усещане за независимост и свобода на избора, осигурявайки им комфортен живот. Те са доста заинтересовани да ги инвестират и да използват банковите услуги като начин за тяхното управление, внимателно контролират и планират разходите си.

За да представи по-добре отношението на българите към парите, изследването разделя респондентите на шест сегмента.

  • Скептиците (27%, от 35 до 65 години) са най-многобройната група. Те не обичат да инвестират и не се доверяват на институциите. Предпочитат да държат парите си у дома. Кеш използват 57%, а дигитално се разплащат 33 на сто.
  • Кралете на живота (20%, преобладаващата част са между 35 и 44 години) харчат бързо и безконтролно парите си за онова, което искат. Предпочитат да плащат в брой (67%), едва 24% използват дигитални методи на разплащане.
  • Заможните (16%, преобладават между 45 и 54 години) контролират разходите си, но за тях парите са само средство за постигане на целта. Те ги имат, но не мислят през цялото време за парии. От тази група само 26% използват пари в брой, а 66% прибягват до дигитални разплащания.
  • Оптималните (15%, срещат се от 35 до 65 години) съзнателно управляват парите си – използват промоционални оферти, планират разходите си и инвестират в капитал. Ценят свободата на избора, затова не отхвърлят нито една форма на плащане. Петдесет и седем процента обичат сделките в брой, а безналичните – 39 на сто.
  • Мечтателите (14%, главно между 45 и 65 години) биха искали да имат много, но към момента нямат и не управляват сериозно своите пари. В брой плащат 66%, а дигитално – 27 процента.
  • Икономичните (9%, между 55 и 65 години) се стремят да планират внимателно разходите си. Случва се обаче почти веднага да похарчат всички пари, които получат. Разполагат с ограничен бюджет и са съсредоточени върху това да оцелеят. С банкноти и монети плащат 38%, а 51% използват карти и свързани устройства.

За проучването

Международното проучване "Нагласи към методите на плащане" е проведено от изследователския институт ARC Rynek i Opinia по методологията CAWI (респондентите са поканени да участват в него чрез интернет). Данните са събрани от представителна извадка от населението в 14 държави (Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, Хърватия, България, Словения, Германия, Ирландия, Обединеното кралство, Мексико, Испания, Португалия).

Visa е партньор на проучването в осем държави от Централна и Източна Европа, включително България.

Основната цел на изследването е да се събере информация за нагласите и поведението на хората по отношение на различните методи на разплащане.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

PODCAST

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *