Хората искат да плащат с електронни средства на все повече места, като тези желания се развиха значително по време на пандемията от COVID-19. Затова инициативите, които помагат на малките и микропредприятията да станат част от дигиталната икономика, сега придобиват още по-голямо значение.
Банковата карта заема второ място (54%) сред предпочитаните методи за разплащане от българите, а парите в брой продължават да държат първа позиция с 67 процента. Това показват резултатите от международното проучване "Нагласи към методите на разплащане", поръчано от EVO Group и проведено в партньорство с Visa. Като основна причина да се избира плащане в брой, 38 на сто от анкетираните посочват отсъствието на възможност за дигитална трансакция в магазина или пункта за услуги.
Едва 25% от българите са платили за последната си покупка в магазин с карта или с помощта на телефон, смарт часовник или друго устройство. На аналогичен въпрос за последната им онлайн покупка, 34% от запитаните отговарят, че са платили в брой при доставката.
Иначе магазините, които осигуряват възможност за дигитални методи на разплащане, се възприемат положително от българските потребители – близо 41% от анкетираните смятат, че те са съвременни, а 42% от тях – че са ориентирани към клиента. Една пета от респондентите пък заявяват, че са си тръгвали от хранителен магазин, тъй като липсва възможност за покупка с карта. Особено остро липсата на дигиталните разплащания се усеща на пазари и базари (42%), при фризьор, бръснар, козметик (45%), в такси (42%), при лекар, зъболекар или физиотерапевт (35 на сто).
"Малките и средните предприятия са гръбнакът на нашата икономика. За да останат конкурентоспособни и да процъфтяват в условията на глобалната дигитална икономика, те трябва да се погрижат да предлагат методите за разплащане, които клиентите им предпочитат. Дребният бизнес се нуждае от експертна подкрепа, за да се ориентира в бързо променящата се среда, както и да познава възможните решения, които могат да му помогнат да осъществява електронни плащания и да посреща нуждите на клиентите си бързо, удобно и сигурно. Visa има опита и може да помогне на малките и средните предприятия да извлекат максимална полза от преминаването на бизнеса им в онлайн пространството. Вярваме, че когато малките и средните предприятия успяват, печелят всички ", казва Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.
Съдейки по резултатите от проучването парите дават на българите усещане за независимост и свобода на избора, осигурявайки им комфортен живот. Те са доста заинтересовани да ги инвестират и да използват банковите услуги като начин за тяхното управление, внимателно контролират и планират разходите си.
За да представи по-добре отношението на българите към парите, изследването разделя респондентите на шест сегмента.
- Скептиците (27%, от 35 до 65 години) са най-многобройната група. Те не обичат да инвестират и не се доверяват на институциите. Предпочитат да държат парите си у дома. Кеш използват 57%, а дигитално се разплащат 33 на сто.
- Кралете на живота (20%, преобладаващата част са между 35 и 44 години) харчат бързо и безконтролно парите си за онова, което искат. Предпочитат да плащат в брой (67%), едва 24% използват дигитални методи на разплащане.
- Заможните (16%, преобладават между 45 и 54 години) контролират разходите си, но за тях парите са само средство за постигане на целта. Те ги имат, но не мислят през цялото време за парии. От тази група само 26% използват пари в брой, а 66% прибягват до дигитални разплащания.
- Оптималните (15%, срещат се от 35 до 65 години) съзнателно управляват парите си – използват промоционални оферти, планират разходите си и инвестират в капитал. Ценят свободата на избора, затова не отхвърлят нито една форма на плащане. Петдесет и седем процента обичат сделките в брой, а безналичните – 39 на сто.
- Мечтателите (14%, главно между 45 и 65 години) биха искали да имат много, но към момента нямат и не управляват сериозно своите пари. В брой плащат 66%, а дигитално – 27 процента.
- Икономичните (9%, между 55 и 65 години) се стремят да планират внимателно разходите си. Случва се обаче почти веднага да похарчат всички пари, които получат. Разполагат с ограничен бюджет и са съсредоточени върху това да оцелеят. С банкноти и монети плащат 38%, а 51% използват карти и свързани устройства.
За проучването
Международното проучване "Нагласи към методите на плащане" е проведено от изследователския институт ARC Rynek i Opinia по методологията CAWI (респондентите са поканени да участват в него чрез интернет). Данните са събрани от представителна извадка от населението в 14 държави (Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, Хърватия, България, Словения, Германия, Ирландия, Обединеното кралство, Мексико, Испания, Португалия).
Visa е партньор на проучването в осем държави от Централна и Източна Европа, включително България.
Основната цел на изследването е да се събере информация за нагласите и поведението на хората по отношение на различните методи на разплащане.