Фирмата наемател плаща данъка вместо хазяина

Най-нетърпеливите данъкоплатци тази година

Дребните промени в законодателството не разчистиха кой знае колко пътя на данъчна кампания ‘2012. Тя отново е съпътствана от множество въпроси. Голяма част от тях са свързани с облагането на доходите от наем.

Един от най-често задаваните е: Кой трябва да внася авансовия данък, когато наемодателят е физическо лице? НАП отговаря, че това зависи от статуса на наемателят ако е предприятие или самоосигуряващо се лице, авансовият данък се внася от него. Ако наемателят е физическо лице, данъка плаща наемодателят.

Квартирантът определя и си удържа данъка, преди да си плати наема. Той е длъжен да внесе налога до 10-о число на следващия месец. При втория случай наемодателят си приспада 10% нормативно признати разходи и върху разликата плаща десятъка.

Ако хазяинът е с намалена работоспособност до 50 или над 50 на сто и е представил пред квартиранта си копие на експертно решение за инвалидност, авансов данък се удържа, след като облагаемият му доход от всички източници за годината, превиши 7920 лева. Задължително условие е експертното решение да е валидно към датата на плащане на наема.

Данъчните промени през тази година целяха облекчаване и улесняване на българските данъкоплатци, заяви за БАНКЕРЪ Росен Бъчваров, говорител на Националната агенция за приходите. За да потвърди думите си, той изтъкна, че НАП изисква само два документа, за да ползват данъчно облекчение млади семейства с ипотечен кредит. Приходната агенция иска към данъчната си декларация то да приложи документ, издаден от банката кредитор за лихвените плащания, направени през годината. Второто условие е да се приложи декларация от съпруга или съпругата на ползващия преференцията, че няма да се възползва от намалението на данъка.

Облекчението за млади семейства дава възможност да се приспаднат от данъчната основа лихвените плащания по ипотечен кредит за закупуване на жилище. За да не се допускат грешки, бирниците обръщат внимание, че сумата на лихвите се вади от сбора на всички доходи (от облагаемия доход), а не от дължимия данък.

Опцията може да се ползва, ако едновременно са изпълнени няколко условия, обясняват от НАП. Лицето трябва да е семейно – и към датата на сключване на договора за кредит, и към 31 декември на годината, за която се ползва облекчението. Поне единият от двамата съпрузи не трябва да е навършил 35-годишна възраст при тегленето на кредита. Ипотекираното жилище трябва да е единственото за семейството през данъчната година и само то да служи като обезпечение по заема. Данъчното облекчение за млади семейства не може да се ползва, ако за обезпечение е представено друго жилище, а не закупеното с кредита, категорични са от НАП.

Ако при подаването на годишната данъчна декларация се установи, че при ползване на облекчението е надвнесен данък върху доходите, той ще бъде възстановен в 30-дневен срок. За целта обаче трябва да е сигурно, че номерът на банковата сметка е вписан коректно (на стр. 3 от основната част от декларацията), за да бъдат преведени парите в нея. Когато сумата за възстановяване е над 500 лв., служителите на НАП изготвят официален писмен документ – Акт за прихващане или възстановяване, който задължително се подписва от двете страни. В него се записва данъкът за възстановяване или неплатени данъчни задължения. Сумата от облекчението се прихваща, ако платецът има дългове към бюджета. Ако няма такива, сумата се възстановява по банкова сметка.

Друга облекчаваща промяна тази година е премахването на задължението хората, останали без работа до края на 2011 -а, да подават данъчни декларации. Няма значение дали те са трайно безработни, или са загубили работата си през февруари или през декември миналата година, уточни за БАНКЕРЪ Бъчваров. Промяната засяга около 200 хиляди българи.

Да припомним, че миналата година данъчните отнесоха доста критики за това , че по закон гонеха и без това нещастните безработни да подават декларации, и то при положение, че авансовият им данък при облагане с 10 на сто е равен на дължимия и всъщност е внесен предварително.

Непроменени остават сроковете за подаване на данъчни декларации – за граждани и за фирми. До 10 февруари за всеки, който плати данъците си, остава в сила петпроцентната отстъпка, припомни говорителят на Националната агенция за приходите.

През миналата година близо 40 хил. души са ползвали електронен подпис, което също им е донесло 5% отстъпка от данъците, съобщи говорителят на НАП. Тези обаче, които през годината не са плащали в срок авансовия си данък, нямат право да ползват 5% отстъпка по време на данъчната кампания.

Според промените в закона хората, спечелили от хазарт суми над 5000 лв. са длъжни да подават данъчни декларации, въпреки че печалбите им остават необлагаеми. Целта е да се ограничи възможността недекларирали да се оправдават с това, че са спечелени на игралната маса и не подлежат на облагане.

До 31 март всички фискални устройства на търговците в България трябва да имат GPRS връзка със системите на данъчните. Данните на НАП показват още, че засега на това изискване отговарят близо 60 000 касови апарата от общо 300 000. През миналата година поетапно няколко бранша изпълниха изискването. Сред тях са търговците на течни горива, на лекарства и на зърно.

Междувременно данъчните припомнят, че ежемесечните справки-декларации по ДДС, които фирмите подават в НАП, вече ще се изпращат само по електронен път, когато покупките или продажбите на дружеството са повече от пет. Новото изискване е разписано в Закона за ДДС и влезе в сила от 1 януари.

Тази година срокът, в който гражданите ще трябва да декларират доходите от отминалата 2011-а, е 2 май. До същата дата трябва да бъде внесен и годишният данък.

Юридическите лица пък ще трябва да декларират печалбите си до 2 април, тъй като 31 март е събота.

nbsp;

nbsp;

Идея

Данъчните обмислят идеята автоматите за кафе, за сандвичи и за напитки да бъдат преоборудвани, за да могат да издават касови бележки, казаха от приходната агенция.

Операторите на такива машини, естествено, не подкрепят идеята, защото според тях такова изискване е неизпълнимо и ще доведе до фалит на много малки и семейни фирми. Освен това никъде в Европа подобни автомати не издавали касови бележки.

Според данъчните служители повечето търговци декларират коректно оборотите си. Масовата практика била след всяко зареждане на машините да маркират съдържанието им на мобилен или стационарен касов апарат в офиса. Засега обаче няма точен анализ какъв оборот правят тези машини годишно и дали е финансово оправдано да се прави такава реформа.

Данни на заетите в този бранш показват, че в страната има между 20 000 и 30 000 машини за кафе, за напитки, храни и вестници. Те по правило се монтират на места, където минават повече от 150 души дневно. Обикновено нов апарат струва до 8000 лв., но у нас често се работи с машини втора ръка, внесени от други държави в Европа.

Новите автомати за кафе са с фискална памет и регистрират всички продажби. При това положение търговците трябва да имат месечен отчет, с който се отчитат продажбите, обясниха данъчни.

Кафеавтоматите втора употреба нямат фискална памет. При тях когато се изваждат парите, се съставя протокол за наличност, след което се пуска фискален бон от магазина. В касовия апарат на търговеца трябва да има отделна позиция за оборота от автомата.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще успее ли ГЕРБ да състави правителство с първия мандат?

Подкаст