Европейският съюз заплашва да ограничи достъпа на неевропейски фирми до участие в конкурси за обществени поръчки на Стария континент
Европейски компании отдавна обвиняваха Китай, Бразилия и Русия, че системата за възлагане на обществени поръчки в тези страни изключва чуждестранните дружества и насърчава корупцията. Както показа изследване на Европейската търговска камара в Китай, през 2011 г. регулаторната рамка за обществените поръчки е пречка пред ефективността и иновациите в китайската икономика като цяло. Загубите от пропуснати ползи за европейския бизнес там поради сегашната политика възлизат на сума, равняваща се на брутния вътрешен продукт на Южна Корея.
Докато в Евросъюза достъпът до пазара за обществени поръчки е напълно либерализиран в над 80% от случаите, държави като Япония, Съединените американски щати, Канада и нововъзникващите големи икономики в Далечния изток и Латинска Америка продължават да прилагат протекционистични мерки. В резултат на това европейските фирми нямат достъп до обществени поръчки за построяването на магистрали, пречиствателни станции, спортни съоръжения и много други транспортни, социални и строителни проекти.
Всичко в тези страни е затворено (за нас), призна комисарят по вътрешния пазар Мишел Барние и допълни, че само 32% от публичните търгове в САЩ са отворени за компании от ЕС, в Япония – 28%, а в Канада – едва 16 на сто. Що се отнася до Китай, Русия и Бразилия, там процентът е равен буквално на нула, така че тези важни в световен мащаб пазари са абсолютно недостъпни за европейските дружества.
Сега по всичко изглежда, че Брюксел ще обърне листа и ще изиска икономическите му партньори в другите части на света да променят своята рестриктивна политика в областта на обществените поръчки. Ако това не стане, новият законопроект, изработен от Европейската комисия, предвижда всички местни и държавни органи в страни от общността, които се занимават с търгове в областите публичен транспорт, медицинска екипировка, железопътни превози и IT, на стойност над пет милиона евро, да могат да налагат ограничения за определени кандидати, идващи от държави, където европейските фирми нямат достъп до обществени поръчки.
Еврокомисарят по търговските въпроси Карел де Гухт обобщи накратко намеренията на Европейския съюз с думите: Морковът се приема винаги по-добре, когато от другата страна са наясно, че може да има и пръчка.
Новият китайски посланик в Брюксел У Хейлон, естествено, отхвърли обвиненията в протекционизъм, заявявайки, че в Китай отношението към всички компании е едно и също. Според дипломата всяко едно преференциално отношение се дължи просто на наложените през годините консуматорски навици и на факта, че хората предпочитат местния бизнес. Подобни съшити с бели конци обяснения обаче едва ли ще се приемат на юнашко доверие в ЕС.
През януари общността вече прикани Китай да се присъедини към споразумението на Световната търговска организация за държавните поръчки, но правителството в Пекин отхвърли тази идея. Предложеният от Европейската комисия законопроект очевидно е едно от средствата за увеличаване на натиска върху Поднебесната империя.
nbsp;
nbsp;