Какво се получава, като се съчетае директен маркетинг, инвестиционно предложение и телефонен тероризъм?
– Инвестиционен тероризъм.
В Комисиите за финансов надзор и в тази за защита на потребителите има стотици оплаквания от граждани срещу компанията Глобал маркетс за телефонен тормоз.
Има и форум с критични за дружеството мнения.
Отговори на жалбите има. Изход няма. Като зарязана любовница Глобал маркетс звъни на поразия, за да ви занимава със себе си.
В редакцията получихме сигнали с молба за помощ от няколко наши читатели за подобно арогантно натрапване на инвестиционни оферти. Първо решихме да проверим кои са Глобал Маркетс ООД.
Слава Богу, не са пирамида. Дружеството е лицензирано като инвестиционен посредник с лиценз ‘b9РГ-03-0227/13.08.2008 г., издаден от КФН. В лиценза е записано, че посредникът има право да прави инвестиционни консултации. Дотук всичко е перфектно. Защо обаче пищят потърпевшите от тези инвестиционни консултации?
Ето гласовете им:
Сигурно не съм единствената. По няколко пъти в седмицата – в 9, 12, 15 ч. Обясниха ми, че взимат номерата от публичния регистър. Не съм давала разрешение да бъда включвана в техните проучвания, а не спират да ме безпокоят. Започва да прилича на телефонен тормоз. На всичкото отгоре т.нар. телефонни оператори стават агресивни при отказ. Имам ли някакъв избор, или изход от тази ситуация?
От М-тел казаха, че са безсилни. Операторките казват, че нямат право да махат никого от списъците. Е, и какво сега? Как да спра това?
Те продължават с телефонния тормоз и празните обещания за бързи печалби от момчета, които наемат за телефонни оператори и си нямат и представа от капиталови пазари. На мен са се обаждали десетки пъти и въпреки че няколко пъти съм настоявал да ме изтрият от списъка си, обажданията продължават.
Имам абсолютно същия проблем със същата фирма! В България с подобен проблем не би се заела нито една институция! Просто за повечето хора действия като на горепосочената фирма са напълно приемливи! Ако някой, който има същия проблем, е съгласен да предприемем общи действия, нека ми пише на [email protected] с пояснение sreshtu Global Market.
Тия приятелчета, ми писна от тях – звънят ми вече за 100-ен път да ми говорят глупости. Това е бг действителността. Ще кажете има го това и в чужбина, има го, ама го няма. Някои направи ли си труда да ги пита откъде ми имат номера, а да…, публичния регистър на фирмите.
Звънях в М-Тел, но те ми казаха, че не могат да блокират номера. Пробвах със заплахи с полиция към тези, които ми се обаждат, но и това не помогна. Кой им дава право безнаказано да се възползват от личните ни данни?
Къде е проблемът? Той се крие в метода на работа, който се казва телефонен маркетинг. Този метод е силно развит в САЩ, по-малко в Европа и Азия, познат е в развитите страни и затова реакциите срещу него там са по-притъпени. Глобал Маркетс обаче са стъпили на неразвит пазар, който със свенливостта на монахиня отхвърля подобен начин на инвестиционно задиряне. Това е на първо четене.
Дяволът обаче е в детайлите. Както прочетохте по-горе, натискът върху хора, които нямат никакво намерение да играят на световните борси, особено пък когато те повлякоха крак към глобалната финансова криза, е огромен. Дори и при многократни категорични откази нахалниците от посредника продължават тормоза до безкрай. Значи системата за изчистване на неприемащите подобни зарибявания от базата данни на посредника не работи добре.
БАНКЕРЪ се зарови доста надълбоко в проблема. Нашето разследване показа, че Глобал Маркетс купуват законно или не бази данни от различни събирачи, които имат официален достъп до личните им данни – мобилни оператори, фирмени каталози, браншови организации. Опитват се да съчетаят ниска цена и висока достоверност на данните. Тези данни, разпечатани на листове, се хвърлят в една зала сред двадесетина оператори, които започват да се обаждат на телефоните с предложения за актуалните за деня, предимно презокеански, оферти. (Самите оферти са напълно реални, те са плод на ежедневната работа на брокерите в дружеството, често става дума за високо ниво на сигурност на дохода при сравнително нисък риск.) Самите оператори обаче се обучават в движение. Те трябва да се регистрират като еднолични търговци, с които Глобал Маркетс сключва договор. Така се избягва плащането на осигуровки. По принцип няма твърдо възнаграждение, със сигурност се плаща при клиент, доведен от едноличния търговец и подписал договор. Възнаграждението е процент от инвестираната сума. Самата сума и частта от нея, инвестирана в ценни книжа, си остават по сметка на клиента и никой не може да бърка в нея освен да я управлява – по желание на клиента.
Тук точно възниква проблемът. Непрофесионалните брокери – еднолични търговци – масово се провалят. Част от тях въртят по стотина телефона на ден и обясняват едно и също в небивало темпо. Но след седмици, дори и месеци в сметката им има нула лева възнаграждение. Текучеството е огромно. Тези кадри се задържат от няколко седмици, до месец-два, казват хора, играли това хоро. Непрофесионализмът и истеричната среда, която наподобява пода на световните борси, ги карат масово да не се съобразяват с правилата на работа на Глобал Маркетс и по-конкретно със задължението да попълват черен списък с клиенти, които не проявяват никакъв интерес и категорично заявяват, че не желаят да бъдат безпокоени. Черни списъци се правят, но базата данни се сменя средно на месец и покритието се размества. Одобряват ли подобни техники и трикове в Комисията за финансов надзор?
Потърсихме техния коментар. Имаме доста жалби от граждани за телефонен тормоз от страна на Глобал Маркетс. Нашите юристи разглеждат внимателно сигналите и ги окачествяват като агресивна реклама. На всяка жалба се отговаря в срок. Това беше лаконичното обяснение на надзора.
От Комисията за защита на потребителите бяха по-обстойни. Главният секретар на КЗП Иван Бъчваров каза за БАНКЕРЪ, че трябва да се направи обстоен анализ на жалбите, но според него може да става въпрос за нарушение на закона под формата на непоискано търговско съобщение. Ако това се докаже, Глобал Маркетс ще бъдат глобени от 100 до 1000 лв., според клаузите на Закона за защита на потребителите. Ако обаче се докаже рецидив и засягане на много потребители, жалбите вече ще се разглеждат с презумпцията за нелоялна търговска практика. В този случай вече решението на комисията може да бъде предупреждение на Глобал Маркетс и глоба от 1000 до 10 000 лева.
Полицията е безсилна, защото не става въпрос за заплаха на живота или здравето на гражданите.
При толкова много комисии и служители в тях на издръжка от данъкоплатците кой да спаси същите тези данъкоплатци от арогантни досадници като Глобал Маркетс.
Проблемът остава!
Форумни рецепти
Като ми звъннат, казвам имате грешка – тук такъв не живее.
Затваряте телефона.
Снощи му теглих една майна, надявам се повече да не звъни. И досега винаги се е обаждал по никое време. И звъни от различни номера, та няма как да блокирам номера.
Смартфоните имат програми за блеклист (blacklist) – телефонни номера, които смартфонът ви да блокира.
Като ви звъннат и чуете откъде се обаждат – затваряте. Най-много да звъннат още веднъж (ще помислят, че връзката се е разпаднала) и се отказват.