Чиновниците ще бъдат наказвани, ако бавят проектите по Оперативна програма bdquo;Конкурентоспособностldquo; повече от три месеца, какъвто е законовият срок за оценка на предложенията. Това предупреди министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев по време на бизнес форум в столицата. Той бе категоричен, че при всеки случай на забавяне, ще изисква доклад за причините и предложения за наказания на виновните служители.
Според Веселин Благоев, бивш ръководител на Агенцията за приватизация, ако оценителите не се справят в законовите срокове, те трябва да губят статута си на държавни служители. ldquo;Във всички останали случаи се получава прехвърляне от бюро на бюро, докато срокът наближи към края или даже премине, посочи още Благоев.
Министър Добрев уточни, че и в момента същестуват текстове в закона, според които чинопвниците могат да бъдат наказано дисциплинарно, ако не спазват правилата. След промените в Агенцията за насърчаване на малки и средни предприятия и обединяването на звеното, отговарящо за усвояването на парите bdquo;Конкурентоспособностldquo; с управляващия орган – икономическото министерство, бизнесът ще бъде улеснен в кандидатстването по проекти. Добрев за пореден път потвърди, че вече са необходими много по-малко документи за кандидатстване.
Въпреки промените обаче бизнесът се оплака от мудната администрация, която спъва българските и чуждестранни инвеститори. Представителите на фирмите разказаха пред Добрев за конкретни случаи, в които повече от година администрацията бави предложения за иновации и поискаха реакция.
Според министъра, това е илюстрация, че програмата не работи добре. Година и три месеца да няма оценка на предложение е недопустимо, съгласи се той и изтъкна, че е предприета реформа и че очаква скоро резултатите да бъда налице. Според бизнеса държавната администрация мотала инвеститорите по отделни проекти и това може да доведе до корупционна схема – до надежди у някои кандидати, че могат да си намерят агент в администрацията.
Министрът на икономиката коментира и проблемите в сектора на иновациите. По думите му обсъжда се варианта националният иновационен фонд да бъде финансиран от концесионните възнаграждения. В Закона за иновациите има заложен текст, според който 20% от средствата от концесионни плащания да бъдат заделяни за иновации. Добрев съобщи, че възможностите за финансиране на иновации не се оползотворяват. Има стотици милиони левове, за които няма предложения и вероятно ще се наложи да преразгледам схемите, добави още министърът на икономиката. Според него би могло да се направи така, че разходите за консултантски услуги в проектното предложение да бъдат признавани.
По повод предложение на бизнеса за промяна в Закона за обществените поръчки и по специално в критериите така, че основният да не е най-ниската цена, Добрев се съгласи с искането за промени в текстовете, когато става въпрос за услуги. bdquo;Когато фирмата се избира по най-ниска предложена цена, не е ясно дали тя ще има добре подготвени експерти. В тези случаи е по-подходя критерият за избор на изпълнител да става по най-изготна икономическа оферта и по технически показателиldquo;, заяви Делян добрев. Според него обаче изборът на фирми за доставки и строителство чрез търг по критерий най-ниска цена бил най-уместният.
По време на срещата бизнесмените проявиха голям интерес към електромобилите. Те поискаха забрана за достъп на коли, ползващи бензин и дизел до българските курорти. Добрев обаче не се съгласи с това предложение и обясни, че все още у нас електромобилите са прекалено скъпи, а опростяването на данъците не може да покрие инвестицията в закупуването му. Друг е проблемът, че няма изградена инфраструктура за зареждане на този тип автомобили. Той определи предложението на бизнеса като прекалено крайна мярка, която е неподходяща за нашите условия. По-уместно е да се въведат стумили, отколкото забрани, категочен е министърът на икономиката.
nbsp;