ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

София прекратява неизгодния договор с Карат-С

Въпреки

Столичната община реши да прекрати договора за обслужване на 16 линии от градския транспорт с фирмата Карат С, който бе сключен от бившия градоначалник и настоящ премиер Бойко Борисов през 2008-а за срок от осем години. Плановете са това да стане най-късно през септември, а искането за разваляне на контракта беше обяснено с високата цена, която се плаща на частника за превозите – 3.60 лв. на километър. За сравнение – за останалите частни линии се плаща по 2.88 лв., а общинската комисия Столичен автотранспортвози за 3 лв. на километър.

Според гласуваното от съветниците предложение на собственика на Карат СМиролюб Столарски ще бъдат изплатени всички дължими суми за извършените транспортни услуги, или близо 10 млн. лв., както и лихвата за забавяне на плащанията, която е над 3.8 милиона. Срещу тези пари общината ще придобие 68 автобуса Мерцедес, чийто лизинг обаче трябва да доизплати. По сметки на заместник-кмета по финансите Дончо Барбалов от предсрочното прекратяване на договора кметството ще спести близо 20 млн. лева.

Решението на общинския съвет предизвика няколкочасови спорове между управляващи и опозиция. Миролюб Столарски е голям спонсор на ГЕРБ, приятел на вътрешния министър Цветан Цветанов, който седеше на масата на преговорите, където се разпределяха линиите в кабинета на един заместник-кмет. Столарски е сметнал, че този договор не му е изгоден, и е решил да го прекрати. Цялото поведение на общината по този случай е абсолютно престъпно, но виновни няма, наказани също, каза Георги Кадиев от БСП. Заради разликата от 60 ст. на километър повече, които Столарски е получавал съвсем законно на базата на сключения контракт, общината е губела годишно по 3.3 млн. лв., или за три години – около 10 млн. лв., отбеляза и колегата му Жельо Бойчев. Въпросът, според червените съветници, е за кого са отивали тези пари? Отговорността трябва да се търси от Бойко Борисов, който е сключил тези договори, и от тогавашния председател на комисията и сегашен вносител на предложението Радослав Тошев, изтъкна съпартиецът им Борис Цветков. Петър Москов от ДСБ обаче напомни, че при преговорите през 2008-а са участвали фирми, близки на БСП.

По отношение на лихвата, която се предлага да се плати на Столарски за забавеното плащане, и сините и червените съветници бяха единодушни, че е прекалено висока – около 13%, и нито една банка не дава такава.

Всичките обвинения бяха определени от групата на ГЕРБ като манипулация и заблуждение. Ако гледате с практичните очи на специалиста, сме на печалба от 3 -4 млн. лв. годишно, пресметна шефът на транспортната комисия Радослав Тошев, който сега е от ГЕРБ, а при вземането на решението за търговете за частните оператори беше от Гергьовден. Пестим 20 млн. лв. от развалянето на договора не защото сме ги давали излишно, а защото променяме транспортната задача. Освен това общината получава 68 нови автобуса плюс 16 линии, които ще се обслужват при цена 3 лв. от Столичен автотранспорт, посочи и председателят на СОС Елен Герджиков.

Шефът на финансовата комисия Орлин Алексиев пък обясни, че лихвата е толкова висока, защото при забава се дължи основен лихвен процент плюс 10 пункта надбавка, което представлява т. нар. законна лихва.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

Ще потърсите ли правата си, ако Ви измамят като потребител?

Подкаст