През 1863 г. е роден Хенри Форд

Migration Image

На 30 юли през 1863 г. е роден Хенри Форд (на английски: Henry Ford), американски инженер и предприемач, основател на автомобилната компания Форд.

Той усъвършенства последователно конвейерното производство в автомобилостроенето, въведено от Рансъм Ели Оулдс във фирмата Олдсмобил през 1902 г., но в опростена форма. Концепцията на Форд за модерно строене на автомобил е революционна не само за индустриалните продукти, но и силно повлиява на модерната култура.

На 1 октомври 1908-а Форд пуска на пазара своя Модел T, който се превръща в изключителен успех, ставайки първият масово произвеждан модел автомобили и утвърждава компанията като лидер в автомобилната промишленост. Воланът е разположен отляво, което и другите компании скоро почват да копират. Колата е лесна за управление и с проста и евтина поддръжка. През 1908-а цената й е едва 825 щ.д. и намалява през всяка следваща година. Това прави моделът толкова популярен, че до 20-те години преобладаващата част от американските шофьори се учат да шофират с тази кола.

С извеждането на Модел T на пазара Хенри Форд организира широка рекламна кампания в Детройт, като във всеки вестник се публикуват репортажи и реклами за новия продукт. Създадената мрежа от местни дилъри дава възможност колата да бъде купена в практически всеки град на Северна Америка. Дилърите са независими предприятия, организирани на принципа на франчайзинга и полагат значителни усилия за популяризирането не само на марката Форд, но и на самата идея за използването на автомобила. В цялата страна се появяват автомобилни клубове, които помагат на новите шофьори и окуражават автомобилния туризъм. От самото начало една от целите на Форд е да продава автомобила на селяните, които го използват по работа. В резултат на тези усилия продажбите нарастват рязко, като в продължение на няколко години се удвояват спрямо предходната година.

Стремейки се непрекъснато към по-голяма ефективност и по-ниска себестойност, през 1913 г. Хенри Форд въвежда в заводите си конвейера, който довежда до силно нарастване на производителността. Въпреки че често идеята за това нововъведение е приписвана на самия Форд, в действителност конвейерът е разработен от неговите служители Кларънс Ейвъри, Питър Мартин, Чарлс Соренсен и Чайлд Уилс.

На 5 януари 1914 г. Форд предизвиква истинска сензация като увеличава над два пъти минималната дневната надница за квалифицирани работници до 5 щ.д. (над 150 лева през 2011-а). По това време заплатите в Детройт вече са относително високи, а конкуриращите се производители на автомобили се борят за привличането на най-добрите работници.

След края на Втората световна война Форд мотър къмпани е изправена пред опасността от фалит и вдовицата на Едсъл Форд организира отстраняването на Хенри Форд от ръководството. На 21 септември 1945-а на негово място е избран внукът му Хенри Форд II, който отстранява Соренсен и Бенет и поема пълен контрол над предприятието.

Хенри Форд умира на 7 април 1947 г. в Диърборн на 83 години. Погребан е в гробище Форд в Детройт.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Откъде се информирате за предстоящия вот 2 в 1 на 9 юни?

Подкаст