Високите изисквания и кратките срокове, поставени от държавата, за строителството на първия пасажерски пристанищен терминал у нас след промените от 89-а, изглежда, охладиха мераците на строителния бизнес. Въпреки сигурните приходи от 4 млн. лв. в процедурата за изграждането на Морска гара в Бургас се включиха само три консорциума. Интересното е, че оценителната комисия не обяви конкретен срок за класиране на кандидатите. Известно е само, че ценовите им оферти на участниците ще бъдат отворени след допълнително уведомление. По план предложенията ще се оценят на базата на различни показатели, като цената ще има само 20% тежест.
Първият кандидат е Техномашпрогрес – ТВП с водещ партньор софийската Техномашпрогрес, собственост на Кирил Оков и Недялко Николов. Другите участници в обединението са Промо ЕООД на Юлиян Ценoв и архитектурното бюро Вамос на Георги Савов, Деян Дечев, Николай Симеонов и Пламен Генчев. С най-сериозни шансове за успех засега обаче изглежда консорциумът Супер Бургас. В него водещи са австрийката Щрабаг АГ и българският й офис Щрабаг ЕАД. Останалите две фирми също са добре познати. Бургаската Понсстройинженеринг е собственост на американската офшорка Салфорд индъстръл груп инк. Управители са Пламен Овагемов, Михаил Лазаров и Цвета Бакърджиева. До 2009-а компанията бе част от Понс Холдинг на бизнесмена Милко Милков, който се нареди и сред кандидат собствениците на ЦСКА. Но след редица дела за непогасени дългове Понсстройинженеринг мина в зоната на облекчено данъчно законодателство. Атика Р5 пък е сред най-популярните архитектурни бюра по Черноморието. Именно това е дружеството, което направи проекта за новото ларго на Бургас. То работеше и по Общия устройствен план на града, докато през 2010-а Министерството на регионалното развитие и благоустройството не развали договора след определение на Върховния административен съд, че изборът му е бил незаконен. Само допреди две седмици ръководител на архитектурното бюро бе арх. Петко Йовчев, но сега вече ръководят Тодор Иванов, Людмила Николова и Росица Йовчева.
Третият участник в надпреварата – обединението Терминал Бургас, не представи пълна документациия и комисията изиска допълнителни удостоверения. В него влизат общо шест фирми, сред които обаче не се открояват популярни имена. Става дума за ЛА Инженеринг на Лилия Аладжем, БД Арх на Божидар Хинков, МММ Строителни конструкции на Михаел Иванчев и сина му Марин, Експерт 95 на Георги Стефанов, Комфорт Варна на Атанас Костурков, сина му Пламен и Марин Йорданов (дружеството е по-известно с женския си одбор по тенис на маса, отколкото със строителните си постижения) и консорциума БГ Дивелъпмънт (Констръкшън БГ, Данаил Кирилов и Валентина Сотирова).
Победителят ще трябва да проектира и изгради международна морска пътническа гара (с два модула) от 1-во до 4-о корабни места на порт Бургас – Изток. Крайният срок е 30 септември 2013 година.
Идеята е морският транспорт да се комбинира със съществуващите в непосредствена близост ЖП гара и Автогарата, а наличието на редовна автобусна връзка и до летището дава възможност към тях да се включи и въздушният транспорт. Очаква се Морската гара да може да приема и обслужва всички пасажерски лайнери, посещаващи Черно море. Не би трябвало да е проблем дори акостирането на 300-метров кораб. Освен това околната територия ще бъде благоустроена, ще се изгради съвременна инфраструктура, която ще включва паркоместа, зелени зони, осветление, както и достъп на пешеходци и автомобили.
Теренът за изграждането на новия пътнически терминал бе разчистен от старите кранове и постройки още в началото на тази година, така че при успешно приключване на процедурата строителството може да започне веднага. Но все още не е ясно кога ще тръгне работата по втория етап от проекта Супер Бургас, обхващаш територията до 14-о корабно място. Плановете са там да бъдат изградени сгради с обществено предназначение (офисни, изложбени, търговски и др.) с обща разгъната застроена площ от над 310 хил. кв. метра. Предполага се, че със завършването на целия проект пристанище Бургас ще стане предпочитано инфраструктурно съоръжение за транзитни товари и логистичен транспортен център от трансевропейските транспортни коридори.
nbsp;
nbsp;
Със средства от оперативната програма Рибарство община Бургас ще доизгради и разшири рибарското пристанище в кв. Сарафово. Това стана възможно, след като Министерският съвет учреди през седмицата безвъзмездно право на строеж върху морското дъно в полза на кметството.
Кеят в бургаския квартал е предназначен за швартоване, домуване и престой на рибарски кораби. Сега то се ползва за разтоварване на улов от прясна риба и аквакултури, но не позволява извършването на каквато и да е обработка на продукцията.