Дъжавата успя да спести повече от 28 милиона

Migration Image

Пламен Матеев е роден в Добрич на 17 януари 1951 година.nbsp; През 1974 г. завършва Висшия машинно-електротехнически институт (сега Технически университет) в София. Остава в него като асистент, а скоро след дипломирането си печели и изпит за техник в българското сервизно бюро на световноизвестната фирма Ай Би Ем. В началото на осемдесетте години напуска представителството и в продължение на две години работи в Научно-координационния център към Комитета за Единна Система за Социална Информация при Министерски Съвет, където се занимава с графични информационни системи. Междувременно е създаден Центърът за автоматизация на проектирането и конструирането (ЦАПК) и скоро Матеев е назначен за негов директор. След промените от 1989 г.nbsp; получава бакалавърска и магистърска дипломи в университета Чадуик в САЩ, и завършва докторат в университета Камден САЩ по стопанско администриране, специализира в Канада, Япония Франция, Германия, Италия, Норвегия и Белгия. От 1984 година е експерт-консултант към организацията за индустриално развитие на ООН. Има три дъщери,nbsp; един син и седем внука. Известен е като страстен почитател на тениса и лова. nbsp;
В момента ЦАПК е познат преди всичко като златен партньор на технологичните системи на Майкрософтnbsp; и сертифициран партньорпо корпоративни инфраструктурни архитектури на компютърния гиганта Дел. В партньорство с Контракс, компанията спечели обявената от Министерски съвет в края на февруари 2012 г. процедура Предоставяне на софтуерна осигуровка за програмни продукти на Майкрософт с придобит лиценз за безсрочно право на ползване за нуждите на държавната администрация със стойност 57nbsp;994nbsp;998.60 млн. лева.

nbsp;

nbsp;

nbsp;

Г-н Матеев, през седмицата излязоха публикации, в които се твърди, че българската администрация ще ползва новия Windows 8 срещу 604 лв., вместо за 60 лв. на пакет…

– Твърдението изобщо не отговаря на истината, тъй като в това аритметично упражнение общата цена на договора (бел. ред. 57 994 998 лв. без ДДС) е разделена на 96 хил. лиценза за Windows 8. По някаква причина в сметките, които са правени, не са взети под внимание нито характерът, а още по-малко обемът на цитирана обществена поръчка за описаните позиции и услуги в тръжното досие, което е публично. Ще използвам репликата на видния финансист Пламен Орешарски: Става дума за агресивна некомпетентност. Отново ще повторя, че в тази процедура става въпрос за софтуерна осигуровка, и то до края на 2014 г., на всички лицензи на администрацията с придобито безсрочно право на ползване и на новодоставените количества, плюс доставка на сървърни лицензи, както и специфични услуги от производителя като Premier Support Services в обем от минимум 3600 часа (бел. ред. – консултантска помощ при поддръжка и разрешаване на проблеми при ползване на софтуерни продукти на Майкрософт) и Enterprise Strategy IT Architecture and Planning в обем от минимум 3000 часа (бел.ред – консултантска помощ при разработване на стратегия и планиране при внедряване на софтуерни решения на Майкрософт).

А за новия Windows 8 – държавната администрация има право да получи софтуерния продукт като една от ползите на софтуерната осигуровка. Освен тази версия вече са налични новите версии за структурите на държавната администрация по този договор на Microsoft Office Professional Plus 2013, Microsoft Project Professional 2013, Microsoft Visio Professional 2013, Microsoft Exchange Server 2013, Microsoft SharePoint Server 2013 и Microsoft Lync Server 2013. Колкото до цитираните в публикацията цени от 60 лв., те са за крайни потребители и включват безплатна поддръжка в рамките на 90 дни. И не дават възможност за масово внедряване, за автоматично активиране, както и прилагане във виртуална среда, което е необходимо при използване за нуждите на държавната администрация. Има голяма разлика, нали?

Ще припомня и още нещо. Тъй като обществената поръчка бе обявена преди 1 октомври 2012-а, за държавната администрация са ползвани преференциални цени за новоприети страни членки на Европейския съюз. Можете да попитате и възложителя – по официални данни на Майкрософт само стойността на софтуерната осигуровка на лицензите с придобито безсрочно право на ползване, който е първият елемент от предмета на обществената поръчка, би надхвърлила 43 млн.евро. Тоест с обществената поръчка на държавата са спестени повече от 28 млн. лева.

Процедурата за доставката на лицензите и софтуерната осигуровка се проточи няколко месеца заради обжалвания от загубилите претенденти в Комисията за защита на конкуренцията и във Върховния административен съд. Какво струваше забавянето на вас като изпълнител и съответно на държавата като възложител?

-Личното ми впечатление е, че целта на обжалванията бе единствено да се елиминират възможностите за ползване на въпросния петгодишен гратисен период с ниски ценови нива, който вече споменах, тъй като от 1 октомври 2012 г. цените за бизнеса и правителствените клиенти на Майкрософт вече са синхронизирани с тези в целия Европейски съюз. Но благодарение на проявеното разбиране от страна на производителя условията по предложението останаха в сила поради стартиралата по-рано процедура. Иначе трябваше да се оскъпи допълнително поръчката за българското правителство. Факт е обаче, че станахме свидетели на съзнателно използване на предоставените законови права на всеки участник в подобни конкурси като средство за реализиране на старата шопска максима: Я не сакам да съм добре, я сакам Вуте да е зле. А, както сам отбелязвате, времето си е отишло и ще трябва да се наваксват необходимите процедурни дейности и планирани ползи в съкратени срокове. Тоест напрежението при нас като изпълнител и в администрацията ще е в пъти по-голямо. Цената на подобно забавяне има много аспекти и докато в технологичен план това би могло да се компенсира, то в морален – имам предвид професионална етика и достойнство, ще сме дълго време в ситуация на преглъщане на необяснимите реакции и действия на добре известни фирми в бранша. Нали уж всички работим за това общество, в което живеем? Ако се съобразяваме само със себе си и със собствените си интереси, какъв точно субект ще бъдем и как ще ни възприемат не само в България, но и извън нея? Ако някой си въобразява, че този процес си е само вътрешен проблем, означава, че не е участвал и не се е интересувал от тематиката на форумите и събитията на Майкрософт в последните няколко години.

Да говорим конкретно. Имате предвид съвместната атака, която предприеха срещу вас двамата загубили претенденти – Стемои консорциумът с водеща фирма Акт Софт?

– Това е болезнен въпрос за мен. Като председател на българското участие в Международната асоциация на сертифицираните доставчици на Майкрософт не ми е никак приятно да призная, че равносметката ми за техните действия не е положителна. Понеже започнах с определен израз от народопсихологията, мога да продължа в този дух с библейското: По делата им ще ги познаете.Лесно се вижда кой как инвестира ресурсите си, което е ясен знак и за потребители, и за възложители, и за производители. Ние спечелихме благодарение на повечето партньорски компетенции, които имаме от Майкрософт. Всяка една от тях е плод на изразходван ресурс в стопански и личностен план за всеки мой колега, разбиращ какво му носи тази компетенция. Може, разбира се, да се инвестира и в луксозни автомобили или имоти, но практиката в случая показва кой е по-правилният път. Има статистика, с която аз се гордея, и това е статистиката на всички сегашни и бивши колеги, получили възможността да се квалифицират и специализират при нас. Но чувството ми за гордост е нищо в сравнение с болката ми, че не съм успял да обясня този подход. Все пак тези фирми, които споменахте, дори като история и опит, са далеч зад нас.

Трудно ще бъде според мен да се преглътне и фактът, че когато пред 16 000 участници от 153 държави ви връчат българското знаме, което да държите високо и гордо, заради признанието за направеното от вас, в същото време слушате дълбокомислените изявления на депутат в компанията на журналист с огромен стаж, сричаш името на фирмата, чийто представител държи това българско знаме. (бел. ред. – става дума за Петър Курумбашев) .

Смятате ли, че разписаните от Министерския съвет критерии за участие в процедурата бяха адекватни с оглед сложността на обществената поръчка?

– Министерският съвет постави според мен балансирани изисквания, съобразявайки се с поне три фактора: с потребителя – държавната администрация, с доставчиците от пазарния сектор в България и това, което може да предостави производителят. Тези три елемента са доста сложна схема. Аз лично бих увеличил изискванията към експертизата от доставчиците.

Какво ви предстои сега като работа и започнахте ли вече с изпълнението на проекта?

– Нито за момент, в рамките на възможното и при ограниченията от развитието в съдебен план на тази процедура, не сме спирали да работим с администрацията. Предполагам не си представяте, че на всяка поискана консултация от тези близо 550 държавни структури, определени от Министерския съвет като директни потребители, сме казвали през изминалите месеци да почакат, докато се произнесе КЗК и ВАС. Отговаряхме и давахме консултации и не търсехме компенсации от какъвто и да е било характер. Това са наши колеги в държавната администрация и за съжаление те носеха последствията от отношението на останалите участници в процедурата. Работихме с тестовата версия на новата операционна система Windows 8, която официално излезе на пазара на 26 октомври. Сега ни предстои интегриране на всички държавни структури, които пожелаят Windows 8. Вече е налична новата операционна система за сървъри Windows Server 2012. През април 2012-а излязоха версии на други сървърни продукти: SQL Server 2012 и System Center 2012. Всички те са в обхвата на обществената поръчка. Така че не става дума само за Windows, както опростенчески разсъждават някои разбирачи. Успоредно продължаваме с усъвършенстване на инфраструктурата на държавната администрация – обучение, завършващо с изпити и получаване на съответна квалификация. Ние имаме една мечта – да няма държавна структура без сертифициран системен администратор и ще се борим за реализирането й. Имаме и поне три пилотни проекта в областните администрации на Добрич, Стара Загора и Бургас, които са на една ръка от въвеждането на облачна технология.

Бихте ли се ангажирали със срок, в рамките на който ще имаме наистина работещо електронно правителство?

– Това е типично подвеждащ журналистически въпрос. Спомнете си 2004-а, когато заработи първият портал с участието на НОИ, министерствата на финансите и на регионалното развитие, който бе изцяло финансиран от Майкрософт. Ръководителят на този проект е българин и не си пестеше знанията и експертизата, когато ни трябваха. Тогава имахме реализирани пет услуги. Сега в областните портали, имаме по три функциониращи услуги. При този подход и изградена инфраструктура, която да решава въпроса едно въвеждане и многократно ползване, ще се впишем в плановете на правителството, съобразявайки се с поставените от него срокове.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст