Министър-председателят Пламен Орешарски реши да се отдалечи, доколкото е възможно, от привилегията да парафира лично полети на скандалния Авиоотряд 28. Тази седмица Министерският съвет взе решение, с което предложи на Народното събрание да промени закона и правителствените самолети да минат на пряко подчинение на транспортното министерство.
Тези дни депутатът от БСП Жельо Бойчев – член на комисията, разследваща разхищенията в авиационното звено, посъветва премиера да следи нон стоп кой и за какви цели използва самолетите. И Орешарски реши бързо въпроса, като прехвърли на друг непосредствената отговорност, която имаха неговите предшественици – собственоръчно да подписват заповедите за всеки полет.
Министърът на транспорта Данаил Папазов не си хвърли шапката от радост, направо заяви, че не е щастлив от тази промяна. Но няма как да не поеме горещия картоф, при положение че му го подхвърля неговият началник. Все пак министърът обеща по-добра отчетност на полетите и намаляване на броя на излитанията , когато е възможно. Но не отговори дали ще намали полетите на частни лица извън упоменатите в закона. Само обеща да съкрати полетите при бедствия и аварии.
През тази седмица анкетната комисия трябваше да изслуша бившия премиер Бойко Борисов. Но той не уважи с присъствието си депутатите и сега може да го търсят с полиция, ако не дойде още веднъж, обясни шефът на анкетната комисия Венцислав Лаков. Лидерът на ГЕРБ не пожела да се яви, вероятно защото ще му е трудно да обясни полет с правителствен хеликоптер до кравеферма в ломско село, за да получи подареното му теле Бойка, и други мероприятия от такава значимост, каквито изобилстват в репертоара на отряда.
Миналата седмица хората от ГЕРБ обявиха, че по времето на Станишев държавният оператор е бил използван по-разточително. Но – ако се съди по официалната статистика, оповестена от комисията, това не е вярно. При управлението на тройната коалиция Авиоотряд 28 е извършил 1512 полета, а при управлението на ГЕРБ полетите са 1789.
За проверявания период 2011-2013 г. президентът е ползвал услугите на отряда 75 пъти и това е струвало 667 158 лева. За вицепрезидента са изпълнени шест полета на стойност 88 867 лв., за председателя на Народното събрание са изпълнени 24 полета на обща стойност 178 133 лева. Шампион по въздушно движение е бил премиерът с 264 полета на стойност 1 663 587 лева. За 145 полета въобще не е ясно кой е бил на борда, твърди комисията.
Междувременно се разбра, че България на гражданите печели дело във Върховния административен съд (ВАС) срещу Авиоотряд 28. Това е второто дело, което авиоотрядът губи заради отказа си да предостави информация по реда на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).
Представители на партията на Меглена Кунева припомнят, че първи алармирали обществеността още през септември 2012 г. за нарушения в полетите на авиоторяда на базата на изискани и получени частично документи по същия закон. Тогава сдружението информира обществеността за полета на Бистришките тигри. Директорът на правителствените самолети Пенчо Пенев обаче отказал да предостави пълен достъп до информация, тъй като не бил длъжен.
В решението на ВАС се казва обаче, че бившият шеф незаконно е отказал да предостави на сдружение България на гражданите пълен достъп до информацията за извършените полети, за цените им и за превозваните пътници в периода юли 2009 г. – август 2012 година. Съдът предписва на ръководството на отряда да предостави исканата информация.nbsp;