Продължаващата вече трета година сага с концесията на външната реклама в София стигна и до прокуратурата. Сигналът за нередностите при провеждането на конкурса бе изпратен от депутата и бивш общински съветник на БСП Георги Кадиев. Последните седмици на два пъти поставих въпроса за нарушенията в конкурса за билбордовете и рекламните пана – обясни той. – Не получих никаква реакция от г-жа Фандъкова, никакви отговори на поставените от мен въпроси, които засягат сериозни нарушения. Затова сезирах Софийската районна прокуратура по случая, като очаквам реакция от тяхна страна.
На практика Кадиев иска от държавните обвинители да проверят законосъобразността на действията на кмета Йорданка Фандъкова при издаването на заповед №РД-09-08-83 от 16 юли 2012-а, с която се утвърждава класирането на участниците в търга. Според него градоначалникът е превишил пълномощията си, като в последния момент е променил оценките на кандидатите, така че да спечели правилната фирма.
Конкретният пример в сигнала на червения депутат се отнася до надпреварата за деветия от десетте пакета билбордове, за който оценителната комисия с председател Ралица Стоянова (секретар на Столичната община) класира на първо място София Аутдоор ДЗЗД с 87.21 точки. На второ е поставена К Аут ов Хоум ООД с 85.793 точки, а на трето – АВВ Инженеринг ЕООД с 84.25 точки. След това кметът Фандъкова издава заповед, с която утвърждава класирането, но според нея победител в конкурса вече е К Аут ов Хоум ООД. А дружеството, определено от комисията за първото място, се оказва с по-малко точки – 85.547, и остава второ.
Прави впечатление, че при заповедта на г-жа Фандъкова точките, които получава София Аутдоор ДЗЗД, са намалени с 1.66, или точно достатъчно, за да бъде класирана тази фирма на второ място и победител с 85.793 точки да стане К Аут ов Хоум ООД. Няма публично обяснение за разминаването в точките и съответно в класирането на фирмите, твърди Кадиев.
Според Наредбата за условията и реда за провеждане на търгове и конкурси кметът назначава комисия за провеждане на конкурса (чл.35, ал.1), която разглежда офертите и взима решение в закрито заседание (чл.36, ал.4), като оценява и класира представените предложения на претендентите. Съответно ръководителят на общината издава заповед за утвърждаване на класирането и определяне на спечелилия конкурса кандидат (чл.41, ал.2). Това е императивна норма и тя не допуска промяна в оценката или в класирането между решението на комисията и заповедта на кмета. В този случай променените точки се отразяват и в крайното класиране и влияят на крайния резултат в конкурса, категоричен е народният представител.
Моля да проверите фактите и обстоятелствата, свързани с горепосочения случай, и да имате предвид, че Наказателният кодекс предвижда наказание при превишаване на правата и използване на служебното положение без оглед на това дали съответното действие действително е донесло облага другиму, като наказуем е самият акт на превишаване на правомощията и използването на служебното положение, пише още в сигнала на Кадиев до Софийската градска прокуратура.
Истината е, че подобна схема се е разиграла и при повечето от останалите пакети и в крайна сметка са избрани в пъти по-неизгодни оферти. При пакет №1, да речем, са елиминирани Консорциум БУМ, Радея и Аргент-Ремеди, които предлагат цени от 2154 лв., 1602 лв. и 1182 лв. на месец, а печели Прайм аутдор с оферта от 552 лева. В пакет №2 начело излиза Булмедия с оферта от 553 лв., а другите кандидати са предложили съответно 2684 лв. и 1698 лева. Затова не бива да ни учудва, че Софийският административен съд вече отмени като незаконосъобразни класиранията за осмия, деветия и десетия пакет, но покрай горещата политическа обстановка в страната през последните месеци това остана някак незабелязано. В действителност обаче са установени сериозни административни нарушения, опити за манипулация и неспазване на законовите разпоредби.
Последното съдебно решение например (за сезирания от Кадиев пакет №9) констатира, че има голямо разминаване и между оценките за опита на кандидатите, което ясно показва липсата на обективност на критериите и затвърждава съмненията за манипулация. Освен това един от членовете на комисията – Евгени Радев (дългогодишен началник на сектор Реклама в общината и главен експерт в дирекция Икономика и търговска дейност), давал оценката си за опит на претендентите едва след като се е запознал с тези на колегите си, и то извън рамките на заседанието на оценителния орган. Което е ясна възможност за нарушения и манипулиране на крайните резултати. Изначално са били създадени и предпоставки за непрозрачно и субективно провеждане на конкурса, тъй като въобще нямало методика, по която да се дават оценки за професионален опит, казват още магистратите. В материалите на делото е посочено и че критериите за оценяване на кандидатите са променени в хода на конкурса в противоречие с утвърдената документация.
Установени са също така изключително странни обстоятелства при отстраняването на някои от кандидатите. За пакет №9 първоначално всички фирми са били допуснати до участие, но после комисията е решила да преразгледа документите и е отстранила Консорциум БУМ, предложил най-високата цена – 1864 лева.
Какво ще е развитието на съдебното дело предстои да видим, тъй като Столичната община обжалва това решение на съда. Важна ще е и реакцията на прокурорите, тъй като освен незаконен, конкурсът може да се окаже и пагубен за кариерата на кмета Йорданка Фандъкова. Дотогава постъпленията за общината от иначе доходоносната външна реклама ще продължават да бъдат нищожни. От хилядите билбордове, плакати, транспаранти и т. н. се събират едва по около 2.5 млн. лв. годишно, нищо че при добро управление сумата би могла да достигне и 20 млн. лева.