Кризата удари силно бранша, коментираха от Българската лизингова асоциация. През 2005-2007 г. общият обем на пазара беше стигнал близо 6 млрд. лв., докато сега е орязан наполовина, казаха те. От една страна, нетният баланс е отрицателен – новите договори не могат да покрият броя и обемите на изтичащите, от друга – все по-малко клиенти се насочват към тази форма на финансиране поради песимистичните очаквания за развитието на страната – обясниха от асоциацията. – Може би спадът леко се забавя, но все още няма сигнали за достигане на дъното.
Всеки четвърти лизинг (около 23.4% от всички) е лош, т.е. не се погасява. Такава е тенденцията вече второ тримесечие.
В края на юни 2013 г. вземанията на лизингодателите са общо 3.091 млрд. лв. (3.9% от БВП) при 3.454 млрд. лв. (4.5% от БВП) в края на юни 2012 година. Така вземанията на лизинговите дружества по финансов и оперативен лизинг са намалели с 363.2 млн. (10.5%) на годишна база и със 71.9 млн. лв. (2.3%) спрямо края на март, сочат последните официални данни на Българската народна банка.
Добрата новина на пръв поглед е, че в сравнение с първото тримесечие необслужваните вземания на лизинговите дружества намаляват до 723.6 млн. лв. спрямо юни 2012-а, когато са отчели спад 809 млн. лева. Като дял от сумата на всичките лизинги обаче необслужваната част си остава закована на около 24%, т.е. подобрение в качеството на портфейлите на компаниите няма.
Превърнали сме се в дипломати, разказват търговци в лизингови дружества. Те се опитват максимално гъвкаво да търсят формули за успешно приключване на лизинговите схеми при закъсалите клиенти. Още при първите месечни просрочия клиентите се викат на срещи и започва да се мисли за преструктуриране на дълговете им. Най-често се увеличава срокът на лизинговата схема, търсят се допълнителни обезпечения – залози – за да се подсигури лизингодателят и да се разреши по-дълго неплащане, докато се появят някакви пари у клиента, разрешава му се дори определен срок за частични вноски.
Ако нещата нямат развитие, се прибягва към едностранно прекратяване на договора. След датата на прекратяване наказателните лихви спират да текат и нещата остават като моментна снимка на вземанията, докато се стигне до издължаване. От една страна, автомобилът (земеделската или транспортна техника, яхти и т.н.) се обявява за продан – на страницата на лизингодателя и в специализирани сайтове. Първата обявена цена обикновено е малко под пазарната, но често след мъчително чакане на клиент тя може да падне с до 20 процента.
Другата линия на оказване на натиск върху клиента е чрез саморъчно подписаните от него при сключване на договора за лизинг записи на заповед. Ако той не е щадил усилията и химикалката си и е подписал записи на заповед месец по месец – примерно 48 или 60, по съдебен ред ще му бъдат предявени само тези за месеците, за които му остава да плати. Ако обаче той е решил да подпише само един запис на заповед за целия срок на лизинга, лизингодателят представя него в съда и по този начин предявява цялата сума за изискуема. Не са редки случаите, когото съдът прибързано отсъжда да се плати без забавяне цялата сума, а след това сумата, получена от продажбата на колата например, да се върне на лизингополучателя . За последния следват мъчителни обжалвания с неясен успех.
nbsp;
nbsp;
Цени за втора употреба
– ДСК Лизинг продава от дълго време 50-метрова яхта само на 305 работни часа, закупена през 2008 година. Първоначалната й цена от 360 000 евро в момента е свита до 245 000 евро.
В същото време се предлага Toyota Yaris – ОСТАНКИ от ПТП, с почти отнесена предница, за 5400 лв., след като първоначалната цена е била 6600 лв. с ДДС.
– Райфайзен Лизинг предлага Renault Megane Privilege за 9900 лв., дата на производство март 2007 г., пробег – 113 000 километра. Според познавачи за предлаганата наситеност с екстри колата е добра находка.
– Алианц Лизинг предлага много изгодно Додж , модел Калибър с първа регистрация 13.01.2009 година. Колата е с мощност 158 к.с. и пробег: 120 349 километра. Цената от 5200 евро е ниска за екстрите, с които разполага колата като автоматичната скоростна кутия, системи за стабилност при движение, кожен салон и др.