Понякога си мисля, че чиновниците в България, които мислят и одобряват инфраструктурните проекти, или са кръгли идиоти, или нас взимат за такива. Чета оня ден едни възторжено-патриотични дописки как ще строим трамвайно трасе, леко метро или теснолинейка (както дойде) от Шабла по Черноморското крайбрежие, та чак до Бургас. Изтъква се даже, че връзката трябва да осигури ефективен, сигурен, безопасен и екологичен транспортен коридор в най-натоварените туристически зони по този маршрут. Идеята, която по мащаб си съперничи с грандоманския замисъл от времето на Вълко Червенков за изграждане на плавателен канал край София, била залегнала в плановете за развитие на шестте района в България в периода 2014-2020 г., а проектите били одобрени от правителството.
По принцип в подобна мечта няма нищо лошо. Даже вече го виждам влакчето – бяло, естествено, за да се вижда отдалеко. Чак от Черното море. Първата спирка ще е в Шабла. Дребен проблем е, че 71% от територията на общината попада в НАТУРА 2000, а Брюксел ни съди заради ветрогенераторите, дето поникнаха там като гъби в последните години. Както се казва – поне токът за мотрисата ще е безплатен и екологичен. Може дори да се направи и специално отклонение до Дуранкулак – за да се разгледат перките на щерката на бившия шеф на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров – Любов.
Оттам по пътя на Виа Понтика леката железница или трамваят ще се спуска покрай всички черноморски курорти, а специална атракция в тура може да е незаконното строителство, което кипи по крайбрежието – дюни, гори, резервати и т.н. Интересно що не ги пуснат тия релси долу до Силистар и Резово, ами са решили да ги клъцнат до Бургас? Ще трябва да попитам.
Идва ми наум обаче кой ще е най-подходящият кондуктор. Мисля си за Николай Банев. Той никого няма да пусне да мине през вратата, без да му е взел пари за билет.
Що не вземе някой да ме ощипе, че май се размечтах. Да говориш за трамвай, леко метро или теснолинейка, при положение че по Черноморското крайбрежие дори жп линия няма си е пълна небивалица. За справка – най-близката е между Синдел и Карнобат, и тя е в окаяно състояние. Няма да коментирам колко ще струва да се прокара нова железница през Стара планина между Обзор и Слънчев бряг. Защо тези титани на инфраструктурната мисъл, в чиято глава се е родила идеята, не са се сетили, че още я няма магистрала Черно море. По-точно ония десет километра от Варна на юг, които чакат продължението си като купувач на Жигули при социализма, още от 1980 година.
Вярно, тази седмица строителният министър Десислава Терзиева извести, че голям китайски инвеститор имал интерес да финансира изграждането на останалите 100 км от Черно море между Варна и Бургас. Китайци, ама друг път. Аз още чакам да дойдат катарците, дето ни ги беше обещала Лилито Павлова, ама и тях ги няма. Ще запомним само лъскавите джапанки на шейха с трудното име.
Впрочем Черно море и на азербайджанци сме я били предлагали, ама и те, нищо че имат пари, задали най-логичния въпрос: защо аджеба да финансираме аутобан, от който ще спечелите само вие и ще си развиете туризма?
Та, както вярно бе написал един колега, единственото сигурно нещо, което се знае за автомагистрала Черно море, е това, че тя ще се строи неизвестно кога, неизвестно къде, неизвестно от кого и с неизвестно какви пари.
Така че какво ни остава, освен да композираме белия трамвай. Пък бил той само в главите на шепа чиновници.