Промени в Наказателния кодекс (НК) предложи тази седмица правосъдното министерство. Те са в тон с европейските директиви, с препоръки и конвенции и дори с една стартирала наказателна процедура срещу България за неизпълнение на Договора за функциониране на Европейския съюз. В мотивите е посочено, че разнородните промени са обединени в един законопроект, за да се избегне поредица от изменителни закони за един и същи акт в близко време. Според авторите на проекта въвеждането му в законодателството не би трябвало да доведе до прекратяване на висящи наказателни производства, тъй като предлаганите изменения разширяват приложното поле на съществуващата уредба, а не го стесняват.
Първата група предложения са насочени
срещу сексуалното насилие и сексуалната експлоатация на деца
както и срещу детската порнография. Отпада наказателната отговорност за деца – жертва на сексуално насилие и сексуална експлоатация за участието им в престъпления, които са били принудени да извършат като пряка последица от тези дейности. Понятието порнографски материал е актуализирано като порнографско представление със съответното описание. Разширява се наказателното преследване с оглед на възрастта на жертвата и броя на насилниците – дава се възможност те да бъдат наказвани и с лишаване от право да заемат определена държавна или обществена длъжност или да упражняват определена професия или дейност. За да бъдат обхванати всички възможни технологии, с които могат да бъдат извършени тези престъпления, понятията интернет и компютърна система се заменят с информационна или съобщителна технология.
Втората група изменения са свързани с
финансирането на тероризъм
Целта е да бъде криминализирано не само прякото финансиране на терористични актове, но и на терористични организации и на отделни терористи, включително и чрез законна дейност. Третата група промени е насочена срещу корупцията. Разширява се определението за чуждо длъжностно лице с цел то да обхване и лицата, изпълняващи функции на арбитър по закона на чужда държава, за да позволи наказването на подкупа и търговията с влияние с тяхно участие. Предлага се наказанията за пасивен и активен подкуп и за търговия с влияние да се налагат и когато със съгласие на длъжностното лице или на лицето, което твърди, че може да упражни влияние, облагата е предложена, обещана или дадена на друго лице. Този законодателен подход вече е приложен при подкупа в полза на трето лице в частния сектор, но по отношение на длъжностните лица сегашната уредба предвижда наказване само на пасивния подкуп.
Четвъртата група изменения коригира наказателната отговорност при
нарушение на режима на сделките
вноса, износа или други действия с валутни ценности, когато предметът на престъплението е в особено големи размери. Именно в тази насока България е обект на наказателна процедура, тъй като налага неподходящи и несъразмерни (разбирай прекалено тежки)наказателни санкции включително и конфискация на имущество. Това става във всички случаи, когато не се спазва задължението за деклариране, включително и когато това се случва и по вътрешните граници на Европейския съюз, което нарушава договора за функционирането му. За да се отстрани това нарушение, недекларирането на вътрешните граници се декриминализира и ще бъде санкционирано само като административно нарушение.
Самото понятие особено големи размери на облагата вече ще бъде конкретно определено в закона наред с понятието големи размери. Сега те се определят от съдебната практика въз основа на тълкувателно решение на наказателната колегия на Върховния касационен съд отпреди 15 години. Облага в особено големи размери ще има, когато имуществото е над стойността на 140 минимални работни заплати, а облага в големи размери – когато то е повече от 70 минимални работни заплати. В парично изражение след 1 януари, когато минималната работна заплата се увеличава на 340 лв., това прави съответно 47 600 и 23 800 лева.
nbsp;
nbsp;
Юристи вече отправят критики към някои от предложените промени в НК. Според някои от тях тежестта на санкцията за наблюдаване на порнографско представление, в което участва непълнолетно лице, е прекалено тежка. Тя е до три години лишаване от свобода и изглежда несъразмерна в сравнение с наказанието, ако се прави доброволно секс с лице, навършило 14 години. Излиза, че с 14-годишно дете можеш да се съвкупяваш , но ако те хванат да го гледаш в порнофилм, ставаш престъпник. Сериозни съмнения има и във връзка с доказването на такова престъпление, доколкото то ще разчита изключително на свидетелски показания. Другият вариант е да бъдат прилагани специални разузнавателни средства, което би било абсурд.