Правителството обмисля компаниите, които не внасят годишни финансови отчети, да бъдат санкционирани според оборота им, научи вестник „Сега“. Това ще вдигне значително размера на глобата, която сега е до 3000 лева за първо нарушение. Мярката се налага, тъй като има фирми, включително и чуждестранни инвеститори, които си спестяват задължението и така на практика крият отчетите си. Работна група към вицепремиера Даниела Бобева вече работи по промените.
Някои от големите компании пък са намерили вратичка в законодателството – те отговарят частично на изискването да обявяват финансовото си състояние. Големите компании са длъжни да подават отчети в Националната агенция по приходите, Националния статистически институт и в Агенцията по вписванията, която ги публикува в Търговския регистър. Някои хипермаркети, доставчици на телевизионни услуги и други обаче подават отчети само в НСИ и НАП, но не и към Търговския регистър. Обяснението е, че отчетите в НАП и НСИ на практика не са публични, докато тези в Агенцията по вписванията се публикуват автоматично във фирмените регистри и могат да се видят от всеки. Тази хитрина се наказва с глоба, а мотивът за неизпълнението на задължението най-често е търговска тайна, отбелязват експерти.
Неотдавна депутатът от БСП Румен Гечев заяви, че някои от големите търговски вериги от години не плащат данък печалба у нас, защото работят на загуба, което е твърде подозрително. Според него държавата вече е започнала масови проверки на големите фирми, свързани със съмнения за фиктивни загуби. Официални данни за оборотите и печалбите на веригите у нас няма, защото почти всички от години не публикуват финансови отчети, както изисква законът.












