От началото на годината вече работим с два погасителни плана – единият за лизингови вноски, а другият – за данък добавена стойност. Това каза специално за "БАНКЕРЪ" Борислав Тодоров, съпредседател на Българската асоциация за лизинг. Така е сложен краят на практиката "финансов лизинг с отворен край"или "лизингова схема с опция", с помощта на които до неотдавна често се укриваше ДДС. Тези схеми не включваха задължително прехвърляне на собствеността в края на лизинговия период и затова не е възниквало задължение да се плаща ДДС от новия собственик – фирма или физическо лице. От първи януари тази практика вече е прекратена.
Ето как Тодоров обясни новата схема: "За удобство приемаме, че искате да си купите кола за 100 000 лева. Договаряме се за 15% авансова вноска, т.е. 15 000 лева. Върху това плащане ви начисляваме ДДС за 3000 лв., който се внася още при подписването на договора. Остават ви 85 хил. лв., които се споразумяваме да се изплатят разсрочено (най-дългият срок е 60 месеца, 5 години). Върху тях дължите 17 000 лв. ДДС. Плащането му може да стане в началото при предаването на автомобила или с отделен погасителен план. Когато срокът по договора изтече, за да мине колата във ваше владение, ще трябва вече да сте платили целия ДДС. Затова още при подписването на договора за лизинг правим погасителен план за вноските и втори погасителен план за ДДС".
"Отварям една скоба – понеже 75% от пазара, както показват изследванията ни, е за автомобили и машини, за които се ползва правото на данъчен кредит, най-честата практика е клиентите ни, които имат право на данъчен кредит, да искат разсрочване на плащанията по ДДС за не повече от три месеца. Това може да изглежда странно, но за това време те завъртат обороти с новите машини или транспортни средства и плащат дължимия ДДС на държавата, със сумата на който ние един вид предварително сме ги финансирали. Ако всичко им е изправно, държавата им връща тези 17 000 лв.", каза още Тодоров.
За леките коли, за които няма право на ДДС кредит, т.е. не са над прага от 6+1 места, обикновено се избира схема за погасяване на ДДС задълженията на месечна база, заедно с вноските по лизинга.
Кризата е отрязала почти една трета от лизингодателите, показва "преброяването" към днешна дата. Броят на тези компании е намалял от 94 в края на 2011 г. до 69 към началото на тази година.
Големите и основни играчи в сектора остават същите. Работата си са прекратили предимно дружества, за които лизингът не е бил основна дейност. Всички небанкови финансови компании, които отпускат заеми, отдават на лизинг, предоставят факторинг и др., са длъжни да се регистрират в БНБ, като получават такава регистрация, ако отговарят на определени изисквания. Борислав Тодоров потвърди, че няма сериозни играчи, които да са "паднали жертва" на рецесията и да са отписани от регистъра. Според него, реално действащите с типична лизингова дейност компании са около 20, а заедно с тези, които са част от големи автомобилни вносители, броят им достига около 40.
В лизинговия сектор отчитат относително стабилизиране на бизнеса, подобряване на събираемостта на просрочените лизингови договори и намаляване на необслужваните задължения. "През 2013 г. голяма част от клиентите ни успяха да възстановят редовността на плащанията си по договорите, транспортният сектор започна да се възстановява още през 2011 г., финансираме и покупка на машини по програми на европейските фондове", каза Тодоров. Все пак според него портфейлът на лизинговите компании ще започне да отчита ръстове, когато икономическият растеж в страната стане по-осезаем. Очакванията за 2014 г. са тя да не е много по-различна от миналата година. Експертите правят и уточнението, че необходима предпоставка е наличието на растеж на икономиката, което да създаде стимули и да позволи на бизнеса да инвестира.
"Дворовете ни вече се поизпразниха от върнати преди срока на лизинга вещи. Почти са разпродадени леките коли, камионите, полуремаркетата, напоследък тръгна и строителната техника. Проблем засега са машините от индустриалния бранш. Там е доста по-сложно, защото съоръженията са строго специализирани и трудно им се намира купувач. Една линия за производство на хляб с определени параметри трудно би се адаптирала според бизнес плана на купувача и неговия проект за фурна".Това обясни Тодоров, който е и управител на "Кюн лизинг". Залежават и отделни специализирани машини, каквито са например кулокрановете. По време на строителния бум всеки строител си е мислел, че е най-добре да си има собствен кулокран. Тази глезотия излиза солено, защото кулокранът се ползва, да кажем, два-три месеца, а през останалото време само ръждясва. Навсякъде в развития свят тези съоръжения се наемат. Затова сега кулокрановете са "най-безнадеждният" актив на нашите клиенти, разбирайте, на нас, илюстрира Тодоров грешките на растежа.
Той обясни, че от "оказион портфейла" на дружествата може да се съди за това кой стопански бранш вече излиза от кризата. След транспорта, логистиката и земеделието напоследък това се случва и в строителството.
Хората често се питат – кой начин за придобиване на лека кола примерно да изберат – кредит или лизинг?
Обикновено годишната лихва по лизинговите схеми и банковите кредити е между 5 и 8%, но не забравяйте, че има такси за управление, така че ефективните годишни разходи са по-високи. Размерът на лихвата зависи и от първоначалната вноска, както и от срока на лизинга или кредита. Ако вноската в брой е по-голяма, а срокът на изплащане – по-кратък, то и лихвата е по-малка.
В най-честия случай при изплащане на автомобила за пет години за периода се натрупват около 20% върху стойността, по която превеждате месечните вноски.
Основната разлика е, че когато използвате кредит, вие още в началото ставате собственик на автомобила. Но не си мислете, че щом вашето име е записано на талона, веднага можете да я продадете. Колата служи като обезпечение по кредита и се вписва в регистъра на особените залози. В общия случай може дори да направите застраховките в избрани от вас дружества и да получите по-изгодни тарифи или директна отстъпка от брокер. Иначе лизинговите компании застраховат колите в избрана от тях компания, като премиите плащате вие. Лизинговата фирма, а особено ако е на вносител на автомобили, ще ви кара всяка година да правите обслужването на колата в нейния сервиз. Докато при кредита това задължение ще е свързано само докато тече заводската гаранция, която в най-честия случай е между три и пет години.
Разбира се, банката също може да ви закрепи към предпочитан от нея застраховател или сервиз и да го впише в общите условия на договора. Освен това при отпускането на кредит за покупка на автомобил банките имат изискване за по-високо самоучастие – 20-30% от стойността на автомобила, докато при лизингарите можете да се отървете и с 5-10 на сто.
БНБ отчете
Последните данни на БНБ показват, че вземанията на лизинговите дружества по финансов и оперативен лизинг в края на декември 2013 г. са общо 3.095 млрд. лв. (3.9% от БВП) при 3.244 млрд. лв. (4.2% от БВП) в края на декември 2012 година. В края на четвъртото тримесечие на 2013 г. на годишна база те намаляват с 4.6% (148.6 млн. лв.), а спрямо септември 2013 г. – с 0.3% (9.6 млн. лева).
Основната част от договорите са за финансов лизинг – 2.968 млрд. лв. в края на четвъртото тримесечие на 2013 г. при 3.157 млрд. лв. в края на същото тримесечие на 2012 година. Делът им обаче в общия размер на вземанията по лизингови договори се понижава от 97.3% в края на декември 2012 г. до 95.9% в края на 2013 година.
Интересна е разбивката по вид на актива. Изненадващ ръст има при лизингите на товарни и лекотоварни коли, които са били за 760.2 млн. лв. в края на декември 2013-а при 727.8 млн. лв. в края на същия месец на 2012 година. Всички други активи като машини, съоръжения и индустриално оборудване, както и леки коли отбелязват спадове.
Вземанията по финансов лизинг по сектори показва лек спад както за фирмите, така и за гражданите. В края на четвъртото тримесечие на 2013 г. вземанията от сектор "Домакинства" и НТООД възлизат на 226.3 млн. лв. при 243.1 млн. лв. в края на същото тримесечие на 2012 година. Относителният дял на вземанията от "гражданския сектор" в общия размер на вземанията по финансов лизинг намалява от 7.7% в края на декември 2012 г. до 7.6% в края на декември 2013 година.