Happy friday за медиите

Вестникарските сергии са препълнени със заглавия

Петък винаги е бил напрегнат за журналистите. Преди години, в разгара на мутренските битки, знаковите покушения ставаха все в петък. Обикновено към и след 17 часа. Точно кагото повечето всекидневници се подготвят да посегнат на печатницата…Изобщо, по законите на Мърфи, тъкмо вестникарите да си затворят вестника и хоп… вземе, че се случи нещо важно в държавата. Напоследък тази тенденция пак излиза на мода и в гилдията неслучайно започнаха да говорят за медийния Happy Friday (б.а. – щастливия петък, придобил популярност като деня на големите разпродажби). Нещо повече, петък се оказа пазарен ден и за медии. Планираш си броя с един главен редактор, а го пускаш с нов шеф.

„Кой ли вестник ще продадат този петък?“, пошегува се мой познат, впечатлен от съвпадението, че два пъти в петък през април публично бяха обявени подобни продажби.

„Днес, 11 април 2014 г., между „Нова Българска Медийна Група Холдинг“ ЕАД, представлявано от едноличния собственик и изпълнителен директор Ирена Кръстева и ирландското дружество Мedia Maker Limited, представлявано от собственика и директора Патрик Халпени, бе подписан рамков договор за продажбата на дяловото участие на „Нова Българска Медийна Група Холдинг“ ЕАД в дружествата издатели на печатни медии – „Телеграф“ ЕООД, „Монитор“ ЕООД, „Политика днес“ ЕООД, „Компакт меридиан“ ЕООД и 50% от Издателска къща „Борба“ АД“. Така продавачът оповести сделката, която още не е приключила, тъй като се чака становището на Комисията за защита на конкуренцията.

Купувачът – ирландското дружество Media Maker Limited, е учредено от бизнесмена Патрик Халпени – бивш дългогодишен изпълнителен директор на медийната група Communiсorp. Group. Халпени има сериозен инвестиционен и управленски опит в различни медии в много европейски държави, похвалиха се от „Нова Българска Медийна Група“. Според справките той е регистрирал фирмата, с която купил вестниците на Ирена Кръстева два дни преди сделката да стане достояние на широката общественост. Иначе Халпени има опит с медиите и у нас. Според регистъра на СЕМ той е в съвета на директорите на „Радио Тангра“ ЕАД и на „Българска радиокомпания“ ООД – (радио NRG), в управлението на която участие има и фирмата на депутата от БСП Мартин Захариев „Медия тийм“ ЕООД и Лиляна Христова Друмева. Ирландецът е управител и в „Радио 1“, заедно с представители на „Метрорадио“. Но във всичките бг радиостанции основен акционер е Communicorp Group, чийто едноличен собственик на капитала е Денис Джон о Бриен.

Както в. „БАНКЕРЪ“ писа, проверка в търговския регистър на Ирландия показва, че документите за регистрацията на Media Maker Limited са били подадени седмица преди сделката й у нас – на 4 април. Самата регистрация е станала на 9 април под номер 542281. Адресът на компанията е в Дъблин, Fitzwilton house Wilton place №2. Съдейки по документите, тя има и втори директор – Джон Пелан. Секретар на Media Maker Limited пък е Wilton Secretarial Limited.

Всъщност, както повелява традицията, цената, за която са се спазарили „Нова Българска Медийна Група Холдинг“ и ирландеца, не бе обявена.

Холдингът купи вестниците през лятото на 2007-а от Петьо Блъсков. Десет години преди това той продаде и „Пресгрупа 168 часа“, в която влизаха всекидневникът „24 часа“ и седмичникът „168 часа“, на германската ВАЦ. Веднага след като се раздели и с втората си медийна група, Блъсков рестартира вестника на Съюза на българските журналисти „Поглед“, но проектът просъществува две-три години. Издателят влезе в конфликт със съюза и отношенията им, в дъното на които са имотите на СБЖ по морето, още се разрешават от Темида. Приключвайки с „Поглед“, журналистът се впусна в издаването на безплатен вестник, който бързо след излизането си започна да се продава, макар и по 20 стотинки. Последният медиен проект на Петьо Блъсков е вестник „Репортер“, но скоро той може би ще мине в онлайн вариант заради друг, по-сериозен ангажимент на издателя… вестниците „Труд“ и „Жълт Труд“.

Последния работен ден преди великденските празници се разбра, че Блъсков е новият главен редактор на всекидневника, а синът му – Петьо П. Блъсков, мажоритарен собственик на „Блъсков медия“ АД. Дружеството, според Търговския регистър, е създадено на 16.04.2014 г. или само ден преди Петьо Хр. Блъсков да се появи в редакцията на „Труд“ и да се представи като новия шеф на изданието.

Предметът на дейност на „Блъсков медия“, с внесен капитал от 12 500 лв., е „придобиване и управление на проекти в областта на медиите, инвестиционна дейност, издателска дейност, сделки с интелектуална собственост, консултантски услуги, както и извършване на всякакви други сделки и/или дейности, които не са забранени от българския закон“. В съвета на директорите освен баща и син Блъскови е и Донка Донкова, която е била в съдружие с Блъсков в „Планета Спорт“ АД (в ликвидация), както и в „Алба С“ и в транспортната „Делта Трафик“ ЕООД. И на двете фирми управител е Петьо Блъсков-син.

Засега не е съвсем ясно дали „Блъсков медия“ има нещо общо с покупката на вестниците с марка „Труд“, тъй като това не е отчетено нито в каретата им, нито в Търговския регистър. „Труд“ все още се издава от „Медиа Холдинг“ АД, а Иван Михалев, негов главен редактор до неотдавна, още фигурира като представител на това дружество.

Според Търговския регистър „Медиа Холдинг“ е едноличен собственик на „Труд Медия“ ЕООД, регистрирано на 14 април тази година, със собственик Венелина Гочева – тоест два дни преди появата в правния мир на „Блъсков Медия“. До декември 2010-а Гочева беше главен редактор на вестник „24 часа“, но тогава немската групировка ВАЦ продаде българските си издания – „Труд“ и „24 часа“, на фирма, в която участие имаха Огнян Донев, Любомир Павлов и Христо Грозев. Тримата обаче си организираха взаимни юридически спънки, докато се разберат кой какво точно има. Срещу тях започнаха и прокурорски проверки, а миналата година Венелина Гочева изненадващо купи двата емблематични някога всекидневника. Пак според Търговския регистър „Медиа Холдинг“ е обезпечен с кредит от „Инвестбанк“ за 15 млн. евро. Холдингът, разбира се, също има какво да предложи освен вестникарските си страници. Мнозина отдавна са се вторачили в сградата – паметник на културата, в която се помещават редакциите му.

„През последните пет-шест години с „Труд“ и „24 часа“ се случиха доста тъпи неща извън професионализма. Нещата взеха тъжен обрат и бедствието беше много сериозно. Затова влязох в тази сделка“, мотивира новото си начинание Петьо Блъсков-старши по TV7.

В петъчната разпродажба на вестници у нас нямаше да има нищо особено, ако тя не беше избуяла в навечерието на избори. Макар и европейски. Какво пък, някой може би отсега се готви за извънредни парламентарни? Иначе да си купиш вестник у нас в навечерието на избори е като да си купиш фабрика на 9-и септември. Най-малкото, защото инвестицията в някои издания отдавна е само въпрос на марка.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст