Трета – изцяло готова магистрала – може би ще има в страната през тази година. В началото на годината шефовете на Агенция “Пътна инфраструктура” изразиха тази надежда, макар да става дума за едногодишно закъснение. До лятото (неясно дали началото или края му?!) щяло да приключи изграждането на магистрала “Марица” от Оризово до ГКПП-Капитан Андреево.Такива поне бяха плановете на председателя на управителния съвет на агенцията Стефан Чайков. Събитията от последния месец обаче показват, че
отново има проблем
Участъкът от Димитровград до Харманли, който трябваше да е готов през август 2013-а (съгласно първоначално подписания договор), закъсня, тъй като изпълнителят сдружение “Марица Хайуей” (в което влизат българската “ПСТ Холдинг” и австрийската “Порр”) срещна проблеми с финансирането, а беше заето и с пускането на последния участък на магистралата “Тракия” до Карнобат. Сега пък се наблюдават динамичните действия на останалите играчи, ангажирани със строителството на магистралата.
Само в последния месец две доста озадачаващи сделки, свързани със строителите, говорят, че при тях текат сериозни промени.
Според Търговския регистър Георги Гергов, известният бизнесмен (лидер на областната организация на Българската социалистическа партия в Пловдив), вече е продал акциите, които притежаваше в строителната компания “Пътища Пловдив” (794 404 бр.). Останалата част – 53 982 акции от дружеството, които също бяха негова собственост, но чрез акционерното дружество “Слънчев ден”, също са сменили собственика си. Според протокола от проведеното на 17 март общо събрание на акционерите като притежател на големия пакет акции там се е явил благоевградският предприемач Асен Савев, собственик на фирма “Агромах”. Малкия пакет пък е придобила съгражданката му Кристина Иванчева чрез едноличното си дружество с ограничена отговорност “Кристи строй”.
Един поглед върху купчината вписани в Търговския регистър залози от това предприятие в полза на банки през последните години подсказва, че цената на сделката едва ли е била умопомрачителна. Това очевидно е било “утежняващата” част от пазарлъка по продажбата на компанията. Акционерното дружество “Пътища Пловдив” е основният подизпълнител на отсечката на магистралата от Оризово до Димитровград. По всяка вероятност продажбата е продиктувана от липсата на свежи финансови средства, но този момент Георги Гергов подминава с доста лаконични обяснения. Пловдивският бизнесмен обясни решението си да се раздели с инак апетитното дружество с това, че този бизнес бил обвързан с много държавни поръчки, а той самият участвал активно в политиката и не искал да свързват името му с евентуално политическо влияние при различните процедури.
Капиталът на “Пътища Пловдив” е 1.731 млн. лв., но дружеството е натрупало задължения от 29 млн. евро към “Уникредит Булбанк”. Този дълг сега се прехвърля като отговорност на новия собственик и управляващ на компанията – Асен Савев (който държи 93% от капитала). Новият собственик на строителното дружество става правоприемник и на доста спечелени от фирмата поръчки по европейски програми. В по-голямата си част те са от Програмата за развитие на селските райони.
В “пакета екстри” влизат и поръчките
за ремонта на улиците в няколко общини в Пловдивска област. Естествено обаче, черешката на тортата е най-големият обект- изграждането на магистрала “Марица”, където “Пътища Пловдив” е подизпълнител на италианската “Кооператива Муратори & Чементисти – Чи. Ем. Чи. Ди равенна”. А договорът с италианската компания е за 159.7 млн. лева.
Що се отнася до финансовите резултати на пловдивското дружество – финансовите му отчети не са публикувани в Търговския регистър, макар законът да го изисква. Според регистъра на камарата на строителите оборотът на дружеството за 2012-а е бил 31.5 млн. лева. Година по-рано той е една трета от тази сума -12.2 млн. лева. Регистрираният му персонал е 380 човека.
Интересни рокади в собствеността са протекли и в другата фирма, която е ангажирана със строителството на магистралата, но по отсечката от Димитровград до Харманли. Според договора тя трябваше да бъде изпълнена от “ПСТ Холдинг”, който обаче бе обявен в несъстоятелност през миналата година. До фалита на строителния холдинг обществена тайна беше, че той реално е собственост на бизнесмена Васил Божков. По данни от информационната система “Дакси” обаче до март 2012 ( при последното регистрирано общо събрание) едноличен собственик на капитала е била регистрираната в Малта компания “Авилюб Холдинг Лимитид”, представлявана от Александър Френдо. По-късно (през 2013-а), когато започна разпродажбата на дружеството, се появи отчет, според който голямата част от собствеността на холдинга е разхвърляна между миноритарни акционери (близо 49% от капитала). В същото време никога не стана ясно точно кои са истинските му собственици. Към края на септември миналата година като най-голям едноличен акционер в холдинга бе вписана “АБВ инженеринг” (с 33.3%), а останалите 18.05% държеше “Евробилдинг 2000”.
И двете нови “лица” в дружеството по това време са собственост на компании, регистрирани на Вирджинските острови – “АБВ инженеринг” е собственост на “Артезиан венчърс лимитид”, а “Евробилдинг 2000” – на “Алварадо холдингс лимитид”. По-късно акциите на фалиралия холдинг се озоваха в други две дружества, регистрирани в същата офшорна зона (Вирджинските острови) – “Ди Ви Ти Джи България” и “Галиано уърлдуайд лимитед”
В края март (на 26 март) пък като нов едноличен собственик на холдинга е вписано регистрираното в Кипър дружество Kolvik Services Ltd. От документите в Търговския регистър става ясно, че в поредната сделка с акциите двете вирджински компании са прехвърлили всички акции на кипърското дружество, представлявано от Ники Тенекетзи. Кои са собствениците на Kolvik обаче ще се разбере трудно. С други думи, мъглата върху истинските собственици на големия строителен холдинг си остава гъста…
За никого не е тайна, че “ПСТ холдинг” е сред най-големите строителни компании в страната. Приходите му за 2012 г. (когато строеше отсечка от магистрала “Тракия”) са 188 млн. лева. В същото време обаче цялото търговско предприятие беше заложено срещу кредит от 50 млн. лв. от Първа инвестиционна банка, но заради трайни проблеми с обслужването на дълга тя на практика си го прибра.
В същото време градската легенда, която върви сред хората от строителния бранш, разказва, че
поне 50% от собствеността на холдинга
сега реално е преминала в акционерното дружество – “Водстрой 98” на Иван Мирински ( той държи 99.31% от акциите му чрез едноличното си акционерно дружество “ПМ Контрол”). Компанията му стана известна през последните години покрай спечелени обществени поръчки за над 660 млн. лева. Самият Мирински пък е смятан в бранша за човек на кандидата за евродепутат от Движението за права и свободи Делян Пеевски.
Всички тези комбинации имали за цел да се осигури финансов ресурс и за изграждането на друг пътищарски проект – Северната скоростна тангента, която е първият голям проект за “Водстрой 98”. Дружеството спечели търга за отсечката заедно с “Хидрострой”, с “Пътстрой Бургас”, с “Пътни строежи Велико Търново” и с “Пътинженерингстрой-Т” при цена от 150 млн. лева. Пак тази компания, заедно с “ПСТ холдинг”, според запознати ще бъдат и подизпълнители (макар и официално необявени) на бъдещия строител на българския участник от “Южен поток”. А стойността на този проект е поне 3.5 млрд. евро. Това на практика е най-голямата поръчка в страната през последните години.
Интригата става още по-интересна, тъй като в управлението на “ПСТ холдинг” скоро се очаква да влезе Камен Кичев, заместник-министър на транспорта в кабинета на Бойко Борисов (Кичев отговаряше за БДЖ и за авиацията). Другото интересно попълнение в борда, което се очаква скоро, е Цветан Цонев. До януари той беше част от ръководството на друго голямо строително акционерно дружество – “Трейс груп холд”.
Според сегашния министър на транспорта Данаил Папазов голямото закъснение при изграждането на магистрала “Марица” вече я подрежда между рисковите обекти. Интересен въпрос е и дали тази скоростна промяна в собствеността на строителните компании се прави с цел осигуряване на финансов ресурс и ускоряване на сроковете за строителството, или е просто част от преразпределението на строителния бранш?