Новият Ренесанс на Фаринети

Migration Image

Оказва се, че за някакви си десет години може да се изгради бизнес империя върху нещо, което от векове се счита за един от основните природни ресурси на Италия – италианската кухня. Точно това е успял да направи 59-годишният предприемач Оскар Фаринети, основател и главен собственик на веригата от гастрономични бутици Eataly. Мотото на компанията „Италия – това е Eataly“ (Italy is Eatаly) е изградено от игра на думи, като първата – Italy, или Италия, е съединена с английския глагол eat, означаващ ям, храня се.

Фаринети далеч не е единственият, който е убеден, че бъдещето на Италия е свързано с развитието на отрасли като гастрономията, модната индустрия, дизайна, туризма и производството на първокласни стоки. Неотдавна премиер-министърът на Италия Матео Ренци заяви, че би искал да прилича на предприемача. Самият Фаринети има ясна представа за потенциала на бизнеса си: „Колко е направила Eataly в Ню Йорк за имиджа на Италия? Мисля, че колкото трима министри на селското стопанство едновременно. Веригата създава добро име на италианците в цял свят“.

В личен контакт предприемачът прави впечатление на праволинеен и пробивен човек, който ту е рязък, ту – очарователен. Проектите му излъчват оптимизъм и енергия. Светоусещането на Фаринети е залегнало в основата на концепцията му за гастрономичните бутици Eataly. Според него Италия притежава два основни ресурса – художественото наследство на италианския Ренесанс и етническото разнообразие на групите, населяващи различните региони на страната. И двата ресурса са помогнали за появата на изключително разнообразната италианска национална кухня. Нейните ястия се продават успешно в много държави, защото се приготвят лесно в домашни условия, за разлика от блюдата на френската кухня, която е родена в ресторантите. „Може да изядете порция великолепни спагети в ресторанта, а след това, на път за вкъщи, да си купите малко зехтин, босилек и качествена доматена паста. От тези съставки с лекота ще приготвите същите спагети и в дома си. Но ако сте яли фоа гра във френски ресторант и след това се опитате да пресъздадете това ястие, най-вероятно ще ви се прииска да разбиете главата си в стената, защото нищо няма да се получи“, твърди Фаринети.

Експортът на италианска кухня далеч не е първият бизнес, създаден от Фаринети. Той започва предприемаческата си кариера с търговия с перални машини. Италианецът е един от създателите на веригата магазини за битова техника UniEuro. Фаринети продава домашните електроуреди със същия плам, с който търгува хранителни продукти: „В моите представи пералнята е вълшебно сандъче, което изчиства бельото. Чувствах се истински вълшебник. Впрочем, винаги възприемам поетично това, което правя“.

Най-известният от магазините на Eataly е създаден в партньорство с прочутия американски готвач Марио Балати и се намира на Пето авеню в Ню Йорк. Почти половината готова храна, която се предлага в него, е приготвена от местни продукти. Днес Eataly има 13 магазина в Япония, два в САЩ, по един в Дубай и в Истанбул и единадесет в Италия. Фаринети възнамерява да открие търговски обекти в Москва и в Сао Паолу. През 2015-а той възнамерява да стъпи на пазара в Лондон чрез съвместно предприятие с веригата от британски универсални магазини Selfridge. С типичния си решителен маниер италианецът заявява: „Ние сме последователи на Марко Поло и Христофор Колумб и можем да привличаме клиенти както на Изток, така и на Запад. Ние сме като врата, която се отваря и в двете посоки“.

Според предварителните оценки през тази година печалбата на Eataly ще надхвърли 400 млн. евро. Освен дистрибуцията на собствените си брандове веригата предоставя възможност и на малки италиански производители да търгуват продукцията си чрез нейната мрежа. Хранителните продукти, които произвежда и продава Фаринети, са в традициите на пиемонтската кухня. Семейството на предприемача живее в град Алба, където се намират и сладкарските предприятия на Ferrero, произвеждащи Nutella, TicTacs и Ferrero Rocher.

Бъдещите планове на Фаринети са свързани с първичното публично предлагане на акциите на Eataly на Миланската борса. Това вероятно ще стане след откриването на световното изложение Expo-2015, посветено на производството на хранителни продукти. Очаква се събитието да вдъхне нов живот на италианската промишленост. „Трябва да увеличим два пъти туристическия поток и да удвоим износа на хранителни селскостопански продукти – твърди Фаринети. – Да развиваме нови ниши в модната индустрия и дизайнерския отрасъл, да търсим нови възможности и в другите сектори на промишленото производство. Ако успеем, Италия я очаква нов ренесанс.“

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще гласувате ли, ако бъде свикан референдум за еврото?

Подкаст