Оказва се, че за някакви си десет години може да се изгради бизнес империя върху нещо, което от векове се счита за един от основните природни ресурси на Италия – италианската кухня. Точно това е успял да направи 59-годишният предприемач Оскар Фаринети, основател и главен собственик на веригата от гастрономични бутици Eataly. Мотото на компанията „Италия – това е Eataly“ (Italy is Eatаly) е изградено от игра на думи, като първата – Italy, или Италия, е съединена с английския глагол eat, означаващ ям, храня се.
Фаринети далеч не е единственият, който е убеден, че бъдещето на Италия е свързано с развитието на отрасли като гастрономията, модната индустрия, дизайна, туризма и производството на първокласни стоки. Неотдавна премиер-министърът на Италия Матео Ренци заяви, че би искал да прилича на предприемача. Самият Фаринети има ясна представа за потенциала на бизнеса си: „Колко е направила Eataly в Ню Йорк за имиджа на Италия? Мисля, че колкото трима министри на селското стопанство едновременно. Веригата създава добро име на италианците в цял свят“.
В личен контакт предприемачът прави впечатление на праволинеен и пробивен човек, който ту е рязък, ту – очарователен. Проектите му излъчват оптимизъм и енергия. Светоусещането на Фаринети е залегнало в основата на концепцията му за гастрономичните бутици Eataly. Според него Италия притежава два основни ресурса – художественото наследство на италианския Ренесанс и етническото разнообразие на групите, населяващи различните региони на страната. И двата ресурса са помогнали за появата на изключително разнообразната италианска национална кухня. Нейните ястия се продават успешно в много държави, защото се приготвят лесно в домашни условия, за разлика от блюдата на френската кухня, която е родена в ресторантите. „Може да изядете порция великолепни спагети в ресторанта, а след това, на път за вкъщи, да си купите малко зехтин, босилек и качествена доматена паста. От тези съставки с лекота ще приготвите същите спагети и в дома си. Но ако сте яли фоа гра във френски ресторант и след това се опитате да пресъздадете това ястие, най-вероятно ще ви се прииска да разбиете главата си в стената, защото нищо няма да се получи“, твърди Фаринети.
Експортът на италианска кухня далеч не е първият бизнес, създаден от Фаринети. Той започва предприемаческата си кариера с търговия с перални машини. Италианецът е един от създателите на веригата магазини за битова техника UniEuro. Фаринети продава домашните електроуреди със същия плам, с който търгува хранителни продукти: „В моите представи пералнята е вълшебно сандъче, което изчиства бельото. Чувствах се истински вълшебник. Впрочем, винаги възприемам поетично това, което правя“.
Най-известният от магазините на Eataly е създаден в партньорство с прочутия американски готвач Марио Балати и се намира на Пето авеню в Ню Йорк. Почти половината готова храна, която се предлага в него, е приготвена от местни продукти. Днес Eataly има 13 магазина в Япония, два в САЩ, по един в Дубай и в Истанбул и единадесет в Италия. Фаринети възнамерява да открие търговски обекти в Москва и в Сао Паолу. През 2015-а той възнамерява да стъпи на пазара в Лондон чрез съвместно предприятие с веригата от британски универсални магазини Selfridge. С типичния си решителен маниер италианецът заявява: „Ние сме последователи на Марко Поло и Христофор Колумб и можем да привличаме клиенти както на Изток, така и на Запад. Ние сме като врата, която се отваря и в двете посоки“.
Според предварителните оценки през тази година печалбата на Eataly ще надхвърли 400 млн. евро. Освен дистрибуцията на собствените си брандове веригата предоставя възможност и на малки италиански производители да търгуват продукцията си чрез нейната мрежа. Хранителните продукти, които произвежда и продава Фаринети, са в традициите на пиемонтската кухня. Семейството на предприемача живее в град Алба, където се намират и сладкарските предприятия на Ferrero, произвеждащи Nutella, TicTacs и Ferrero Rocher.
Бъдещите планове на Фаринети са свързани с първичното публично предлагане на акциите на Eataly на Миланската борса. Това вероятно ще стане след откриването на световното изложение Expo-2015, посветено на производството на хранителни продукти. Очаква се събитието да вдъхне нов живот на италианската промишленост. „Трябва да увеличим два пъти туристическия поток и да удвоим износа на хранителни селскостопански продукти – твърди Фаринети. – Да развиваме нови ниши в модната индустрия и дизайнерския отрасъл, да търсим нови възможности и в другите сектори на промишленото производство. Ако успеем, Италия я очаква нов ренесанс.“