Х факторът сутрешен блок

Виктор Николаев и Ани Цолова

„При това управление скоро телевизиите ще се затрудняват в подбора на кадри за сутрешния блок.“ Пророческите думи са на Бойко Борисов. Полифункционалният, вещ и в телевизионните лабиринти, бивш премиер ги сподели на глас в социалната мрежа „Туитър“ още през септември 2013-а. Прозорливостта му се разсъни от гостуването на Лютви Местан в сутрешния блок на bTV. Председателят на ДПС предизвика заядливостта и гнева на тогавашната водеща на предаването „Тази сутрин“ Генка Шикерова. Местан ядоса събеседничката си, след като няколко пъти не й отговори на въпроса „Кой“ (б.а. – в смисъл „Кой предложи Делян Пеевски за шеф на ДАНС“).

Всъщност, по стара телевизионна традиция, почти всеки начинаещ водещ на сутрешен национален блок сефтосва ефира си с Бойко Борисов като гост, независимо дали е на власт, или в опозиция. Явно неговата мисъл е гарант за привличането на максимална зрителска аудитория. Така бе и сега, на 2 юни, когато в „Тази сутрин“ по bTV дебютираха поредните нови лица. По-малко от година след рокадите в същия ефир щафетата поеха Антон Хекимян и Биляна Гавазова. Те замениха Константин Караджов и Генка Шикерова заради втората бременност на журналистката. И незадоволителния рейтинг на предаването. Преди тях всеки делничен ден ни „облъчваха“ Ани Цолова и Виктор Николаев и блокът беше безспорен лидер в ранния часови пояс. Но тандемът изненадващо си смени работодателя и пристана на „Нова тв“.

И преди, и сега обаче на сутрешния фронт няма нищо ново. Не угасва и страстта, с която двете „воюващи“ медии заливат със себепохвали публиката си.

„Ранобудните телевизионни зрители категорично избраха да започнат деня си с новите водещи на „Тази сутрин“ Антон Хекимян и Биляна Гавазова. Особено силна е преднината им при младата градска аудитория (18-34 години). В тази група ефирът на bTV е бил предпочетен от над два пъти повече зрители, отколкото този на прекия конкурент. Значителен превес в гледаемостта на bTV има и сред активната аудитория на възраст 18-49 години…“, хвалят се от bTV и онагледяват радостта с графика. От нея се вижда, че рейтингът на „Тази сутрин“ в същата възрастова група е 32%, а на вечния конкурент „Здравей, България“ – 23.4 процента. „Успешната формула на bTV е в развиването и налагането на собствени лица. Антон и Биляна доказаха професионализма си тук и успехът на първото им предаване е съвсем логичен“, коментира данните от първия ефир на двойката шефът на дирекция „Новини, актуални предавания и спорт“ в bTV Media Group Венелин Петков.

Групата от години ползва пийпълметричната агенция GARB (GfK Aidience Research Bulgaria). Докато „Нова телевизия“ залага на данните от „независимата международна пийпълметрична агенция Mediaresearch“. Според нея на 2 юни „Здравей, България“ „отново е привлякло най-голям дял от активната аудитория – 34.7%, докато числата на конкуренцията са „забили“ на 26.7 на сто. Тоест, независимо от промените в сутрешното предаване на bTV, Цолова и Николаев пак са спечелили доверието на зрителите. Освен това тенденцията за увеличаване на гледаемостта на предаването била още от есента, с присъединяването на водещите към екипа.

Ситуацията с меренето на рейтингите и хвалбите е аналогична с тази през септември 2013-а. Тогава, в първите работни дни на Цолова и Николаев в „Нова тв“, също имаше „леко“ разминаване в замерванията. От „Нова“ усмихнато оповестиха, че дебютът на новите водещи на 9 септември е регистрирал по-високи резултати от тези на bTV и дори цитираха данните на GARB. Ден по-късно от bTV отговориха със залп, че „Тази сутрин“ с Генка Шикерова и Константин Караджов е най-гледаният сутрешен блок на 10 септември. Пак според данните на GARB bTV биела „Нова тв“ при всички таргет групи. Над 230 хил. души били гледали сутрешния блок на най-голямата търговска телевизия, а 193 хил. – „Здравей, България“. bTV отстъпила надпреварата само на 9 септември, и то заради едни 11 хил. зрители повече.

Каквито и одаистични послания да изпращат двете медии, истината е, че когато има нови лица на екрана, е логично в първите един-два ефира да черпят повече от любопитството на аудиторията. Проблемът е как то да се задържи. Засега Цолова-Николаев успяват, може би защото вече са се стиковали като тандем, а може би и защото Николаев научи Цолова на тв поведение и техники, които дори „властелинът на сутрешния ефир“ Николай Бареков не можа да й предаде. Набъбналата увереност на Цолова вече може да се долови от екранното й поведение дори и при изключен звук на телевизора. Преди време си подпираше главата с ръка, държеше я пред устата си (имам предвид ръката) или нервно се въртеше на стола. Сега ветеранката в ранните тв часове, сменила не един екранен партньор, се държи със самочувствието на българската Опра Уинфри и раздава щедро мисли. Истината е, че Цолова се понаучи да задава въпроси на събеседниците, но не успява да прикрие личностните си политически пристрастия. А те явно съвпадат с тези на работодателя й.

Колкото до новия „екранен Бареков“ – Антон Хекимян, той излезе от образа на онова симпатично и напористо момче от провинцията, което все намира вълнуващи репортажи и се пробва с всичко – от водещ на риалити, на уикенд блокове по заместване (до неотдавна бе на мястото на Лора Крумова) до сегашното си амплоа. Всъщност, Хекимян винаги е мечтал да седне в креслото на учителя си и бивш колега и неслучайно в гилдията му казват „Малкия Бареков“ или „Арменският Бареков“. Момчето също се поошлайфа, но ще трябва да положи доста усилия, за да озапти бъбривостта на екранната си половинка Гавазова. Девойката не спира да се включва в разговорите със и без повод, което публиката засега маркира с „нова е, ще се осъзнае“. Поне засега обаче тази двойка не стои достатъчно сериозно и зряло може би заради скромната си житейска възраст, правопропорционална на опитите им да са Х факторът на българската публицистика.

Предаванията на другите две телевизии в този час – „Денят започва“ на държавната БНТ и „Добро утро, България“ на ТВ7, нямат решаваща роля в задаването на дневния обществено-политически ред в държавата, нито претенции в меренето на рейтингите.

Креслата на тв водещите сутрин по дефолт са силно проветриви. А лицата им, с изключение на Цолова-Николаев, са трудно разпознаваеми. Поне на тези, които в момента са в играта. Преди време се спореше дали професионализмът на журналистите, или атрактивността на гостите правят рейтинга на едно предаване. Но дълбоката кадрова криза в медиите и болезнената зависимост на политиците към ранното словесно изпразване разрешиха казуса. И „Тази сутрин“, и „Здравей, България“ продължават да се борят за вниманието на политиците с първоначалната си настървеност и по-нищо не личи, че възнамеряват да изчистят форматите си от политическата посредственост. Политико-икономически зависимости не позволиха на телевизиите да се вслушат в предупрежденията на експертите, че е по-здравословно за тях да дадат пространство за проблемите на гражданите и да ограничат изявите на политическия елит. Сутрешните ефири отдавна не се интересуват от такива проблеми и инатливо въртят едни и същи гости и теми. Трудно е обаче да си интересен на сънена България, особено когато в тефтерите на продуцентите има максимум 30-40 човека в държавата, достойни да запълват ранните тв програми.

Политическото говорене се настани трайно рано-рано в телевизионния ефир и защото е съвсем удобно на медиите. Те с удоволствие дават тогава думата на „водачите на нацията“ с ясното съзнание, че активната аудитория вече е в офиса или е на път към него. За сметка на това вечерният ефир на двата големи търговски тв канала се разчиства за турски сериали, за всякакъв вид танцувални и певчески риалита и, естествено, за рекламодателите. Ето защо и bTV, и „Нова тв“ не смеят да променят концептуално сутрешните си предавания, да ги направят по-информационни и по-забавно-практични за хората, а ги легализират като запазената сцена за управниците.

Иначе, Б. Борисов не е съвсем прав, че на телевизиите ще им е трудно някога да си намерят водещи на сутрешните блокове. По време на неговия мандат като премиер също имаше големи размествания в сегмента. Малко след като дойде на власт през 2009-а, ефирът на bTVостана без най-активния му събеседник пред камерите -Николай Бареков…

В интерес на истината проблемът не е в липсата на нови тв лица, а в липсата на нови идеи, без които никъде никакво развитие не се получава. Но, както се казва, каквито ни политиците, такива ни и сутрешните блокове.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще гласувате ли, ако бъде свикан референдум за еврото?

Подкаст